Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Sigma 50-500mm F/6.3 of Bynolyt T80ED

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
sendendanceman


Gender: Male
Age: 44
Joined: 28 Dec 2004
Posts: 64
Location: Klundert
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Feb 2005, 17:39    Post subject: Sigma 50-500mm F/6.3 of Bynolyt T80ED
Hallo

Ik heb in december een canon 300d gekocht met daar bij een 90-300mm F/ 4.5-5.6 usm lens. Maar ik ben nu aardig aan het sparen voor sigma 50-500mm lens waar hier op de site een aantal mensen mee fotograferen.
Maar ik heb onlangs van iemand door een telescoop mogen kijken en stond verstelt van de scherpte en het zoom berijk van zo`n ding, oke het was wel een swarofsky 20X60 dus het was wel een hele goeie.
Nou had ik thuis ook boekjes liggen maar dan van het merk bynolyt en hier staat een een mooie scoop in de spacelyt t80ed. Er staat ook in het boekje dat je hier digitale camera op kunt aansluiten met een fotoadapter en die is er dus ook voor de eos serie.
Nou ben ik dus benieuwd of er iemand ervaring heeft met de bynolyt met daar op een canon300d of vergelijkbaar materiaal .
Ik ben er natuurlijk wel aan het vergelijken geweest met de sigma heb je natuurlijk een af en een kleinere diafragma dus waarschijnlijk scherpere foto`s.
Maar daar in tegen maar 500mm zoom bereik.
De t80ed heeft ook een brand punt van 500mm maar is vergelijkbaar met een telelens 1000mm een diafragma van F/12.5 en moet ik hier dus bij een zeergoede standaard aanschaffen maar dat moet ik toch al dus dat maakt niet uit.
Deze in formatie heb ik uit het boekje het zal wel klopen maar meschien dat andere hier andere ervaringen mee hebben uit de praktijk.

Maar het gaat om de sigma telezoomlens van 50-500 f/6.3 van 995 euro
of
De bynolyt telescoop spacelyt t80ed van 909 euro met daar bij een foto adapter van 108 euro is samen 1017 euro.

groetjes Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Remco Gulien


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Feb 2004
Posts: 84
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2005, 20:09    Post subject:
Ligt er puur aan wat je wilt... Gaat het je om puur het soort te herkennen op super verre afstanden en maakt de kwaliteit je niet zo veel uit dan is digiscooping wel een optie... Ga je echt voor kwaliteit foto's dan zou ik voor de sigma gaan... Nadeel daar van is dat je wel veel dichterbij het vogeltje moet komen om hem close in beeld te krijgen...

Ik heb zelf ook de sigma 50-500 en het is zeker een toplens voor de prijs/kwaliteit verhouding

Remco
_________________
Voorheen: Firecow

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
sendendanceman


Gender: Male
Age: 44
Joined: 28 Dec 2004
Posts: 64
Location: Klundert
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Feb 2005, 21:02    Post subject: sigma 50-500mm F/6.3 of bynolyt t80ed
Zo ik heb zelf ook even bij kamera-expres gekeken en daar staat de bynolyt t80ed voor 649 en de foto adapter voor 88 dus dat samen 737 euro dus dat scheelt ook en hoop.
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2005, 22:45    Post subject:
Sendendanceman schreef:

"Maar ik heb onlangs van iemand door een telescoop mogen kijken en stond verstelt van de scherpte en het zoom berijk van zo`n ding, oke het was wel een swarofsky 20X60 dus het was wel een hele goeie."

Hou er rekening mee dat een telescoop geen fotolens is. Een blik door een telescoop geeft je dan ook geen informatie over of die telescoop geschikt is voor fotografie. Aan een telescoop worden wat het glas betreft, voor een deel, andere eisen gesteld dan aan een fotolens. De meeste (A-merk) telescopen (vooral de APO's HD's enz.) zijn echter wel geschikt voor fotografie.

Sendendanceman schreef ook:
"Er staat ook in het boekje dat je hier digitale camera op kunt aansluiten met een fotoadapter en die is er dus ook voor de eos serie.
Nou ben ik dus benieuwd of er iemand ervaring heeft met de bynolyt met daar op een canon300d of vergelijkbaar materiaal."

In een ver verleden heb ik ook eens gefotografeerd met een adapter voor een EOS300 (analoog) door een KOWA TSN-1. Dit werd dan een 800-mm lens. Omdat ik nog analoog fotografeerde en je door de beperkte scherptediepte vaak naast de scherpte zat was dit experiment geen lang leven beschoren. Het kostte simpelweg teveel geld aan fotorollen en het ontwikkelen van waardeloze foto's. Met de opkomst van digitale DSLR's heb je dit nadeel dus niet want je kan gewoon de onscherpe foto's weggooien.
Een ander nadeel van dit systeem was dat je geen verstelbaar diafragma had en ook heel weinig licht om mee te werken.

Volgens mij kan een telescoop nooit dezelfde kwaliteit leveren als een conventionele lens, nadeel is dan inderdaad dat je met een beperktere brandpuntsafstand te maken hebt.
Ik zou in jouw geval zeker niet de overstap maken naar digiscopen. Dit is in kwaliteit een zodanig grote stap terug dat het verschil in brandpunt dat nooit goed kan maken.
Mijn advies: lekker doorsparen voor de Sigma en een goed statief.
Succes !!!

Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum