Posted: Sat 23 Jun 2007, 18:19 Post subject: Manfrotto 680b of iets anders?
Hoi,
Ik ben aan het uitkijken voor een monopod op reis. Maar ik raak er niet uit. Persoonlijk denk ik dat de 680b voor mij een goede monopod is: vrij compact (fietsreis) en toch voldoende stevig. Op dit ogenblik moet daar een D70s+ sigma APO 400mm op komen. Maar in de iets verdere toekomst is het de bedoeling daar zwaardere lenzen op te plaatsen. Heeft er iemand bedenkingen? Zie ik een bepaald model over het hoofd?
Ik denk dat ik geen statiefkop ga aankopen: uit eerdere topics heb ik opgemaakt dat dit de meeste stabiliteit en vrijheid biedt. Klopt dit, of biedt bv. een joystick head of een tilt head extra noemenswaardige voordelen?
Gr en alvast bedankt!
Robin _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Gender: Male Age: 25 Joined: 12 Apr 2005 Posts: 83 Location: Haren
Posted: Sat 23 Jun 2007, 18:33 Post subject: monopod
Sinds kort heb ik ook een Manfrotto Monopod, per post verkregen via Konijnenberg. Dit is het type 681B geschikt voor zwaardere lenzen. Type 681 B is te beladen tot 12 kg, uitgeschoven 161 cm, gewicht 0.78 kg en ingeschoven 67 cm lang. Ik gebruik deze monopod in combinatie met een Manf. 234 RC met snelkoppelingsplaat. Vind ik handig voor op de fiets zodat ik lens en camera snel kan afkoppelen, zonder te schroeven.
De 680B is 3-delig en is ingeschoven duidelijk korter 51 cm, kan belast worden met 10 kg. Uitgeschoven is de lengte 154cm.
Dus als je erg lang bent moet je goed op de hoogste stand letten. Voor mij was het een reden om toch voor de 681B te kiezen hoewel ik een erg lichte lens hanteer, Canon 400mm.
Guidomeeuw _________________ Canon 20D met lens Canon EF 400mm L f5.6 + Tamron 1.4 extender + Monopod Manfrotto 681B + 234 RC.
Posted: Sat 23 Jun 2007, 21:24 Post subject:
Ik ben maar een kleine meter 80, dus de lengte van de 680 is net goed. Ik heb zo mijn twijfels over de snelkoppeling. Men zegt dat het wel degelijk scheelt in stabiliteit. Wat vind jij daarvan?
Gr,
Bedankt
Robin _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Gender: Male Age: 25 Joined: 12 Apr 2005 Posts: 83 Location: Haren
Posted: Sat 23 Jun 2007, 22:11 Post subject: monopod
Robin,
Ik heb de monopod met snelkoppeling nog te kort in gebruik om een goed oordeel te kunnen vormen. Voorlopig vind ik het gemak het zwaarst wegen. Als alles goed zit aangeschroefd merk ik geen speling of trilling en vind ik het heel handig om snel verticaal te kunnen kantelen.
Mogelijk dat ik in de toekomst toch kritischer ga worden en tegen de instabiliteit aanloop, maar dat weet ik momenteel nog niet.
Met groeten Guido Meeuwissen _________________ Canon 20D met lens Canon EF 400mm L f5.6 + Tamron 1.4 extender + Monopod Manfrotto 681B + 234 RC.
Posted: Fri 29 Jun 2007, 20:38 Post subject:
Ik heb ook de 681B met de 234RC. Ik heb niet de indruk dat de combinatie er instabieler door wordt maar dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Lengte van de monopod is wel belangrijk in ongelijk terrein of afhankelijk van welke houding je het beste ligt. Kijk hier maar eens:
http://www.nikonians.org/monopods/what_monopod_3.html
De 680 is ingeschoven korter wat ook nog van invloed is als je een opname laag bij de grond wilt maken..
Posted: Fri 29 Jun 2007, 21:59 Post subject: Monopod
Ik heb ook een Manfrotto monopod met balhoofd, maar persoonlijk slaag ik er vaak niet echt in om stabiel te blijven (in tegenstelling tot in het gewone leven ).
Feit blijft dat je met een monopod slagvaardiger lijkt, maar sinds ik een lichtgewicht Berlebach driepoot (van hout) op de kop heb getikt (die bovendien nauwelijks tordeert, een euvel dat je soms zelfs nog bij de duurdere statieven tegenkomt...) ben ik eruit...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum