Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

met af extender op niet af lenzen toch af op niet af lenzen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 21:38    Post subject: met af extender op niet af lenzen toch af op niet af lenzen
beste birdt pixers

ik vraag mij af , als je een af extender gebruikt , als die bestaan . maak je dan niet automatich van je niet Af lens via de extender toch nog een Af lens ? dit is zo maar een vraag die bij mij op kwam . misschien dat
iemand hier ook eens mee bezig zijn geweest . ik ben benieuwd
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 21:50    Post subject:
Hoi Leo,

Een wezenlijk onderdeel van AF is dat de lens iets van een motor in zich heeft die de bewegende lenselementen nodig voor het focussen beweegt. Deze motor wordt door de camera gestuurd. De camera bepaald wat de lens moet doen om focus te krijgen.

Een niet AF lens heeft zo'n motor niet. Een extender is niets anders dan een extra vergroter. Een extender geeft alleen de signalen door aan de lens die ervoor zit en doet dus zelf helemaal niets aan focussen.

Ik hoop dat dit duidelijk was.

groet

Gerrit Jan

Gert-Jan

PostPosted: Wed 11 Jul 2007, 22:01    Post subject:
hoi Gerrit jan

dat is duidelijke taal . anders gezegt , je schenkt klare wijn . bedankt voor de uitleg

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

Edwin B

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 7:40    Post subject:
Hi Leo,
Gerrit Jans verhaal klopt zeker voor het merk Canon, bij nikon werkt de AF echter niet altijd vanuit de lens. Toen de AF nog maar net was uitgevonden bracht Nikon de TC-16A uit. Deze was bedoelt voor de camera F3AF en gaf beperkte AF aan bepaalde MF-lenzen. Heb deze TC ooit geprobeerd op m'n D200 met 500mm/4 MF lens en helaas werkte dat niet. Las op een amerikaans forum echter dat het met een D2-body wel beperkt werkt.
Hier vind je wat info over die TC: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/f3afbasic/f3aftc16/index.htm

Groetjes Edwin
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 8:58    Post subject:
Gerrit Jan Klop wrote:
Een extender is niets anders dan een extra vergroter.

What is in the name zou Shakespeare zeggen! Maar hoewel ook door de fotoindustrie soms verkeerd gebruikt, is een "extender" (tussenring) geen teleconverter.

Extenders increase the power and versatility of existing lenses. Extenders work by increasing the distance between the film plane (or CCD) and the rear element of the lens. The extra distance increases the effective focal length of the lens to bring distant subjects closer.

Dus een extender/tussenring zorgt ervoor dat je dichter bij het onderwerp kunt scherpstellen en een teleconverter haalt een onderwerp dichterbij. Is je onderwerp 5 meter ver en de minimum instelafstand van de lens is 6 meter dan zou je met een tussenring deze afstand kunnen overbruggen.

Het doet overigens verder niets van het antwoord af. Als de lens niet autofocus is dan helpt ook een tussenring en teleconverter daar niet bij. Overigens kunnen de merk tussenringen de automatische functies van de lens aansturen.

Weer wat geleerd Laughing

Gert-Jan

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 16:18    Post subject: extender
mooi al jullie reacties , daar leer ik een hoop van . wat mijn nog ter oren is gekomen , is dat hoe dichter de lens bij de sensor zit des te minder ruis je hebt . dus je zou een extender moeten kopen die als het ware een stukje in de camerabody sluit . wel spijtig dat mijn gedachte over af niet op gaat Crying or Very sad maar je kunt niet alles hebben Very Happy . ik heb nog even met de konijnenheuvel gebelt over de Canon mark III en het prijs kaartje .
wat er aan hangt men zei dat men van de importeur niets aan de prijs mochten doen op straffe van santies . ik denk daar zo het mijne van .
voor € 3600 mogen ze hem op de post doen anders is het toch toedeloe
voor ze. het blijf overigens een nette zaak , waar ik best al wat spullen bij heb gekocht ook de service is prima .nu de prijs nog. Very Happy

leo
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 16:24    Post subject:
een reactie off topic: Konijnenberg is toch echt bijna altijd heel scherp met zijn prijzen. Wellicht dat je na heel goed zoeken best een retailer kan vinden die een goedkope partij op de kop heeft getikt en die iets goedkoper aanbiedt, maar zekerheid continuiteit vind ik ook een belangrijk iets.

Groet

Gerrit Jan

JoopG

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 16:48    Post subject: Re: extender
Leo wrote:
hoe dichter de lens bij de sensor zit des te minder ruis je hebt . dus je zou een extender moeten kopen die als het ware een stukje in de camerabody sluit

Eigenlijk bestaat dit al, Leo, in de vorm van de Canon EF-S lenzen. Die gaan een stukje de camera in, en passen daardoor alleen maar op de 1,6 FOVCF camera's als de 30D en 400D. Bij de andere camera's krijg je problemen met de spiegel, die kan dan niet meer omhoog klappen zonder in aanvaring te komen met de lens. En dan heb ik het nog niet eens over de vignettering...
Maar of dit nu zoveel uitmaakt voor de ruis waag ik te betwijfelen, hier is het m.i. toch vooral de sensor en de electronica daaromheen die bepalend is.
Wat is overigens de bron van jouw informatie?

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 20:39    Post subject: extender
Hoi Joop

nou da,s de konijnenheuvel want als ze het niet te druk hebben word je
netjes en goed geinformeerd .en dat was dus gisteren het geval . behoudens dat extender verhaal dan , maar nu jou verhaal over de extender die niet in alle canon cameras de body in mogen van wegen de spiegel .gaat dit ook op de Mark III ? .

Leo
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 5:42    Post subject: Re: extender
Leo wrote:
maar nu jou verhaal over de extender die niet in alle canon cameras de body in mogen van wegen de spiegel .gaat dit ook op de Mark III ?

Jawel. De MarkIII heeft namelijk geen 1,6 cropfactor, maar 1,3. De spiegel is dus groter waardoor je er geen EF-S lenzen op kunt gebruiken. Overigens zijn deze lenzen -evenals de Di-II serie van Tamron en de DC serie van Sigma- specifiek gemaakt voor camera's met een cropfactor van 1,6. De doorsnede van de lenselementen bij deze lenzen is kleiner dan bij vergelijkbare "gewone" lenzen. Dus ook al zou de spiegel van een MarkIII niet in de weg zitten dan nog zul je last houden van vignettering. En verder, het past gewoon niet...

Dat de afstand tussen de lens en de sensor van invloed zou zijn op de ruis lijkt me echt een onzinverhaal.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 7:04    Post subject:
Even een verwarring wegnemen. Joop heeft het over EF-S lenzen serie van Canon. Leo heeft het over extenders/teleconverters.
EF-S lenzen passen alleen op Canon camera's met de 1.6 brandpuntsverleningsfactor (300, 350, 400, 10, 20 en 30D). De teleconverters passen gewoon op iedere body.

Het verhaal dat de afstand tussen lens einde en de sensor van invloed zou zijn op de ruis...Ik heb daar ook veel moeite mee. Ruis wordt veroorzaakt door imperfectie van de sensor.

De reden dat, volgens mij, Canon de EF-S lensen heeft gemaakt is dat het een stuk makkelijker wordt, optisch gezien, om groothoek te realiseren met die 1.6 brandpuntsverlenging die die camera's hebben.

groeten

Gerrit Jan

JoopG

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 8:14    Post subject:
Gerrit Jan Klop wrote:
De reden dat, volgens mij, Canon de EF-S lensen heeft gemaakt is dat het een stuk makkelijker wordt, optisch gezien, om groothoek te realiseren met die 1.6 brandpuntsverlenging die die camera's hebben.

Hallo Gerrit Jan,

Ik weet niet of dat zoveel uitmaakt, eerlijk gezegd denk ik dat dat niet de hoofdreden is. De niet-EF-S lenzen zijn erop gemaakt om een volledig beeld te projecteren op een 35mm film of een full-frame sensor van 24x36 mm. Bij kleinere sensoren valt een aanzienlijk deel van het beeld buiten de sensor, en wordt dus niet gebruikt. De EF-S lenzen worden gemaakt voor die kleinere sensor, en kunnen daarom wat compacter zijn dan een vergelijkbare niet-EF-S lens, waardoor er minder grondstoffen (glas) nodig zijn. Dit zal ongetwijfeld van invloed zijn op de productiekosten.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 8:37    Post subject: extender
goede morgen

het verhaal over de ruis werd als voglt verteld . hoe dichter de lens bij de censor zit hoe minder ruis je heb .

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 13 Jul 2007, 9:32    Post subject: Re: extender
Leo wrote:
het verhaal over de ruis werd als voglt verteld . hoe dichter de lens bij de censor zit hoe minder ruis je heb

Hoi Leo,

Als dit zo zou zijn, dan zouden de kleine digitale compactcamera's en de mobiele telefoons de minste ruis hebben van allemaal. Niets is echter minder waar.

Ruis ontstaat in de elektronica in en rond de sensor (met een 's', die met een 'c' is in een democratisch land met persvrijheid zoals Nederland gelukkig zeldzaam), en wordt veroorzaakt o.a. door het feit dat elektronische componenten nooit 100% perfect kunnen zijn. Factoren die de ruis beïnvloeden kunnen zijn:

- De grootte van de sensor;
- Het aantal pixels op die sensor (bepaalt i.c.m. bovenstaande de pixelgrootte, hoe kleiner de pixel, hoe meer kans op ruis);
- De ingestelde ISO-waarde (hoe hoger de ISO, hoe meer kans op ruis);
- De sluitertijd (hoe langer de sluitertijd, hoe meer kans op ruis, maar dan praat je wel over vele seconden).

Wanneer de afstand tussen lens en sensor de ruis negatief zou beïnvloeden, dan zou het bijvoorbeeld nooit mogelijk zijn om fatsoenlijke macroplaatjes (met een afbeeldingsmaatstaf van 1:1 of meer) te schieten m.b.v. een set tussenringen. Hiermee wordt namelijk doelbewust de afstand tussen de lens en de sensor vergroot om veel dichterbij scherp te kunnen stellen.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum