Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Viezigheid in lens of body zelf??
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 22:27    Post subject:
En kon je nou dat filter maar gemakkelijk zelf vervangen. Na vele malen schoonmaken zal de invloed op de coating en de foto zichtbaar worden. In het veld zie ik wel eens fotografen die altijd een extender/converter op de camera houden, om zo wel de lens te kunnen vervangen zonder dat de gehele front van de camera open ligt. Maar waar heb je nou een DSLR voor? Uiteindelijk ontkomt niemand eraan. Er zijn camera repair centers die ook het filter voor je kunnen vervangen als dat moet. Maar dat is wel wat duurder als een schoonmaakbeurt van enkele 10-tallen euros.
Back to top
Reply with quote

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 19:09    Post subject:
Aad,

Ik hoop dat je dat niet met gewone wattenstaafjes doet. Het gaat niet gemakkelijk maar je kunt toch echt wel haartjes verliezen.
Voor een klein beetje meer geld, koop je speciale wattenstaafjes die niet pluizen.

Een ander groot bezwaar vind ik de kleine oppervlakte van de staafjes. Hiermee druk je al snel te hard omdat de kracht per vierkante millimeter veel groter is. Bovendien duurt het schoonmaken hierdoor ook langer.

Groet
Marco

Panthera

PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 19:15    Post subject:
Beste Corvus,

Wij maken sinds maart 2000 camera's schoon en doen dat gemiddeld 8 tot 10 maal per camera per jaar.
We hebben nu nog camera's uit 2001 in gebruik (dus zo'n 48-60 x schoongemaakt) en tot nu toe niets van dit alles.

Wanneer je je camera niet zoveel gebruikt, moet je er toch wel 12 jaar mee vooruit kunnen om op hetzelfde aantal keren uit te komen. Ik denk dat je dan al een ander toestel hebt.

Groet
Marco

olle griese

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 23:02    Post subject:
Dat je geen blaasbalgje mag gebruiken vind ik flauwe kul.
Ik kan mijn sensor gratis laten reinigen bij NPS maar heb daar nog nooit gebruik van gemaakt.
Zo nu en dan gebruik ik de giotto blaasbalg en thats all.
Zie ik een stofje op de foto cloon ik hem weg.
Waarom moeilijk (lees duur) doen als het simpel kan

peter wijn

PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 7:14    Post subject:
marco,

plakt er zo veel rommel aan de sensor van de d2x? met mijn d200 nauwelijks - in vergelijking met D70.
Sterker nog. Een stof-referentie-foto blijkt veel te beperkt houdbaar om werkbaar te kunnen zijn: vuil valt er tussentijds weer af. Dus voor mij blazen (met grote blaasbal) en zonodig stempelen. (heb ontdekt hoe dat ook in capture nx kan. gaat een beetje omslachtig, maar zit dan wel in het NEF-bestand.)

Kanttekening is dat ik mijn d200 niet in afrika gebruik, gelukkig en helaas tegelijk.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 20:26    Post subject:
Hoi Olle,

Ik weet niet zo goed wie gezegd heeft dat je geen balgje MAG gebruiken. Ik heb alleen de nadelen ervan opgenoemd.

Je kunt je sensor niet gratis laten reinigen door naar een Nikon servicepunt te gaan hoor. Als NPS-lid kan je tijdens speciale hiervoor geselecteerde dagen je camera meenemen en dan zullen ze, wanneer je aan de beurt bent, deze gratis reinigen (maximaal 1 maal per jaar).

Ik beschrijf juist dat het helemaal niet moeilijk en duur is. Wegklonen kost natuurlijk alleen maar veel tijd tenzij je maar weinig foto's maakt.

Hey die Peter,
Hoezo aan de sensor van de D2x? We hebben/hadden ook de Fuji S1 en S2, de Nikon D1, D1h, D2h en de D200. Zelfs compacts hebben er soms wat last van. Ik maak overigens ook wel eens Canons schoon.

De stofreferentiefoto gebruiken we niet. Mede ook vanwege de door jouw beschreven reden.
Het schoonmaken is echt geen enkel probleem. Klonen/stempelen is het bestrijden van het gevolg terwijl je natuurlijk de oorzaak moet aanpakken.
Een van de oorzaken is Kenia, maar volgend jaar toch maar weer 2 maal want hier is het steeds pet-weer wanneer we gaan fotograferen.

Ben wel erg benieuwd naar je NX oplossing. Ben nooit te oud om te leren en waarom niet luisteren naar nieuwe dingen. Misschien is dat voor mij ook wel toepasbaar.

Ontvang graag een PB hierover.

Groet
Marco

peter wijn

PostPosted: Tue 03 Jul 2007, 8:40    Post subject: clonen met capture nx
nx-oplossing voor een foto met enkele stofjes, bruikbaar voor meerdere foto's als die min of meer de zelfde indeling hebben..

zet een controlpoint met kleine diameter op het stofje. Selecteer met de pipet de natuurlijke kleur ergens in de buurt (lucht is makkelijk) die hier had horen te zitten. Zet er een zwik controlpoints direct naast en schuif tot ook de rand van het stofje niet meer zichtbaar is. Dat is de nette, lastigere manier.
Uitgebreide beschrijving op nikonians.

makkelijker en sneller is gewoon een zachte kwast aanwenden met een met de pipet gekozen kleur.

Ten overvloede (jij weet dat wel marco) makkelijker zijn alle tools die in photoshop beschikbaar zijn, capture is niet een fotobewerkings-programma maar een (erg uitgebreide) ontwikkelcentrale.

(Dat voorkomen beter is dan genezen - bewerken -, is evident. ik vind alle typen cloonwerk een vervelende soort van strafwerk. Dat geldt wat mij betreft eigenlijk voor de meeste bewerkingstypen.)
-------------
Edit: dank pieter, was me nog niet opgevallen dat nikon inmiddels ook zelf service biedt. Nou marco, bovenstaande is dus overbodig, zie onder.

Last edited by peter wijn on Tue 03 Jul 2007, 9:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

PostPosted: Tue 03 Jul 2007, 9:04    Post subject:
Op de site van Nikon (support) staat een uitgebreide beschrijving "stof verwijderen met Capture NX" inclusief voorbeeld foto (en nog veel meer tips). Vergeet vooral niet de "hardheid" van de brush laag te zetten anders blijt er een elegaal "wolkje" en scheit je je doel voorbij

Groet,
Pieter
Back to top
Reply with quote

antonio

PostPosted: Thu 12 Jul 2007, 17:54    Post subject:
nog een tip indien ik stof op mijn foto's zie ga ik naar de badkamer, stofzuiger buiten de deur, alleen met de slang even zuigen voor geopende D70 camera met opgeklapte spiegel natuurlijk en schoon is bij wijze van spreken mijn kunstgebit groet antonio

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum