Gender: Male Age: 71 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 61 Location: Broek op Langedijk
Posted: Sat 01 Sep 2007, 20:13 Post subject: Gebruikte handinstellingen op de D200
Sinds een maand fotografeer ik met een D200. Daarbij vind ik het nog lastig om de juiste voorinstellingen te kiezen om tot goede foto's te komen. Ik bedoel daarmee de handinstellingen voor meer of minder contrast, meer of minder verzadiging, en vooral de vooraf in te stellen scherpte. Wat doen die instellingen met de pixels? Geeft "automatisch" altijd het beste resultaat?
Nabewerking doe ik in photoshop maar wat niet in het beeld zit kan je er natuurlijk ook niet uithalen. Kortom; heeft iemand ervaring of advies?
Bedankt al vast.
Groet, Rien _________________ Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Posted: Sat 01 Sep 2007, 20:22 Post subject:
Rien,
Ik heb ook een D200 en heb alle instellingen zo laag mogelijk staan en fotografeer in RAW. Verscherpen en contrast toevoegen is een fluitje van een cent, omgekeerd niet! Daarnaast is het belangrijk de witbalans niet op automatisch te zetten, omdat dit geen concequente beelden geeft. Beter is om een vaste waarde als daglicht of bewolkt te kiezen. Geeft veel vergelijkbaardere beelden.
Persoonlijk hou ik er ook van om zelf de ISO te kunnen bepalen en het diafragma, maar dat is persoonsgebonden.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 02 Sep 2007, 10:07 Post subject:
hi rien,
Als je in RAW fotografeert maakt het vrijwel allemaal niet uit wat je instelt. Je kan het wijzigen in de rawconvertor, als die de instellingen uberhaubt kan lezen!
Zelf kies ik voor automaat, en pas het zonodig (vrij vaak) in nikon capture (nx) weer aan. Daar heb ik simpele standaard aanpassingsinstellingen voor gemaakt.
Verscherpen doe ik met Unsharp Mask en niet met de gewone algoritmes.
Wat wel van belang blijft is een zo correct mogelijke belichting, maar daar had je het niet over.
Gender: Male Age: 71 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 61 Location: Broek op Langedijk
Posted: Mon 03 Sep 2007, 9:11 Post subject:
Ik heb het advies van Michel (Mies) opgevolgd en ben nu dik tevreden! Zie mijn twee foto's van gisteren van een Bonte strandloper en een juveniele Bontbekplevier op het strand van IJmuiden. Mooi zacht denk ik zelf en dat compliment krijg ik nu ook van anderen. Bedankt Michel.
Groet,
Rien _________________ Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Posted: Mon 03 Sep 2007, 10:42 Post subject:
Dank Rien Jammer dat ik je niet getroffen heb gisteren want ik kroop daar ook over het strand....
Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken hoe mijn instellingen allemaal heten. In principe maakt het niet uit bij RAW, maar wat je instelt zie je wel als je de foto opent
Posted: Mon 03 Sep 2007, 18:56 Post subject:
Mijn D200 instellingen zijn als volgt:
In het opnamemenu heb ik bij beeld optimaliseren eigen gekozen en daarin de verscherping op -2 gezet, tooncompensatie op A, Kleurstand I, verzadiging 0 (normaal). Daarnaast natuurlijk kleurruimte Adobe en beeldkwaliteit RAW.
Posted: Mon 03 Sep 2007, 19:30 Post subject:
Kleurruimte II zou de meeste kleuren moeten hebben, ik heb mijn camera "gewoon" op normal laten staan, kleurruimte 2 is een optie..en
verscherping op 0 lijkt mij ook prima...vreemd dat je het contrast niet
kan instellen?, die staat in RAW op +25 _________________ Natural Inspiration
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum