Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 23 Jun 2007, 11:21 Post subject:
Dag Hendrik,
Kun je me zeggen in welk deel/plaats van Limburg je gaat verblijven? Wellicht heb ik dan nog wat tips voor je. _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Sat 23 Jun 2007, 13:08 Post subject:
In de buurt van Venlo:
- landgoed De Hamert (bij Wellerlooi): vooral het nieuwe Heerenven (zie link) is erg leuk, hier verbleven dit voorjaar nog 2 baltsende steltkluten (zie foto Patrick Palmen). Het heidegebied ten westen ervan is goed voor nachtzwaluw, boompieper, boomvalk en roodborsttapuit (de echte heidesoorten dus). De aanliggende bossen zijn goed voor diverse spechtensoorten, gekraagde roodstaart, wielewaal en bonte vliegenvanger. Heel mooi gebied om te wandelen overigens...:
- de romeinenweerd (bij Hout Blerick): is wel een aardig maasuiterwaard gebiedje waar je vrij mag rondstruinen. Hier o.a. bosrietzanger en diverse eenden:
Wat verder van Venlo af:
- nationaal park De Groote Peel (bij Ospel Dijk): een schitterend hoogveengebied met diverse vennen. Bij de observatiehut aan het Meerbaansblaak broeden kokmeeuwen en zwemmen fuut, krakeend, dodaars en soms geoorde fuut vlak langs, zie mijn foto's. Dit gebied herbergt een van de grootste bolwerken aan blauwborsten in Limburg, en daarnaast roodborsttapuiten, sprinkhaanzangers, rietgorzen en ander zangvogel-spul. Aanrader!
Dit is wat ik zo uit de losse pols je kan aanraden, als je nog op zoek bent naar bepaalde vogelsoorten of type gebieden hoor ik het wel. Vergeet niet op waarneming.nl je waarnemingen in te voeren (wordt opgenomen in het vogelarchief Limburg).
Een fijne vakantie toegewenst! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
bij de grote peel
een zeer mooie natuur gebied.
waar ze zeggen dat daar ook kraanvogels komen.
volgens hun website: http://www.nationaal-parkdegrootepeel.nl/
ik ga daar heen in de maand okt 2007.
Posted: Sun 16 Sep 2007, 21:29 Post subject:
Beste valentijn86,
Laat je niet door Staatsbosbeheer misleiden, kraanvogels in de Groote Peel is niet zomaar een vast gegeven. Mits er genoeg kou heerst in de noordoostelijke overwinteringsgebieden als Rügen/Diepholz (Duitsland) EN er een oostelijke wind staat maak je KANS op kraanvogels. De laatste jaren komen de vogels steeds later door ons land doordat er in Rügen en Diepholz massaal wordt gevoerd waardoor ze daar langer blijven hangen. Bovendien worden daar de beschermingzones wel (streng) gecontroleerd (in De Groote Peel niet, fietsers, wandelaars, ze passeren allemaal fluitend het "verboden toegang"-bord van het reservaat). De eerste kraanvogels worden gemiddeld waargenomen vanaf half oktober met een piek rond 9 november en doortrekkend tot soms diep in december/januari (bron: Avifanua van Limburg, Hustings et al., 2006)
Dus voor je een vakantie boekt voor kraanvogels; neem zeker Rügen/Diepholz in overweging, is verder weg maar succes 100% gegarandeert! Verder is het land van Peel en Maas ook goed voor tal van andere soorten! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum