Quote: |
Lijkt indrukwekkend, maar het heeft wel zijn prijs: een veel kleinere sensor. Dit zal ongetwijfeld nadelige gevolgen hebben op de ruis, zeker als je de ISO gaat opschroeven.
Groet, Joop |
Hendri wrote: | ||
Dit geld voor al de boven genoemde camera's in vergelijking met een spiegelreflex |
Hendri wrote: |
Even een vraag: Hoe moet ik de cijfers van de beeldcensor lezen? |
koop GEEN Lumix
ik heb hem op mijn stage plek.. echt een pauper ding.. vertekening is enorm en zwart word paars dat wou ik even melden Wink |
Hendri schreef:
Even een vraag: Hoe moet ik de cijfers van de beeldsensor lezen? Daar lijkt weinig logica in te zitten, voor meer info kun je eens hier kijken: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/sensor_sizes_01.htm Overigens is sensor met een "s" aan het begin, die met een "c" aan het begin (met de "c" van Censuur) zijn hier in Nederland gelukkig zeldzaam Wink Groet, Joop |
Hendri wrote: |
(Het antwoord dat je krijgt is de som van de lengte + de breedte.)
Als je de "som" van de beeldsensor in mm weet kun je deze delen door 7 en vermenigvuldigen met 4. Je hebt nu de lengte van de beeldsensor in mm. Bereken vervolgens de breedte door de som min de lengte Kortom 1/2,5"(inch) reken je als volgt om naar een beeldsensor in mm met een verhouding van 3:4.....
0,4 * 25,4 = 10,16 mm (omzetten inch naar mm) 10,16 : 7 * 4 = 5,81 mm (lengte) 10,16 - 5,81 mm = 4,35 mm (breedte) |
Helaas blijkt het zo simpel niet te zijn. Ik heb ooit eens ergens een artikeltje gezien over hoe ze aan de maten komen. Ik heb het helaas niet paraat, maar er stond in elk geval wel in dat uit de opgegeven sensormaat niet de daadwerkelijke afmetingen van de sensor is te berekenen.
Groet, Joop |