Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 24, 25, 26  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Remmelzwaal


Gender: Male

Joined: 29 Dec 2003
Posts: 32
Location: Katwijk aan Zee
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Mar 2005, 0:12    Post subject:
Misschien kan je ook op een andere manier een maandopdracht geven. Door bijvoorbeeld de opdracht 'kuif' te geven. Dan is er van alles mogelijk qua soorten, maar zal er toch steeds een link naar de opdracht moeten zijn. En dan is 'kuif' erg makkelijk, maar 'luchtballon' wordt een heel stuk lastiger (foto's van vogelwolken, zie de spreeuwen van Hans Gebuis bijvoorbeeld?). Ik denk dat je daarmee het aantal inzendingen kunt beperken en toch creativiteit kan oproepen.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Mar 2005, 17:42    Post subject:
@ peter H. :

we bedoelen niet om de 3 weken een opdracht, maar zeg maar vanaf de eerste van de maand tot bv. de 23ste de tijd om in te sturen, dan tot aan het eind van de maand de tijd om te beoordelen/raten en dan de eerste van de maand de nieuwe opdracht.
toch Wendy?
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 43
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 1:11    Post subject:
Om te beginnen: toch verdomde moeilijk om een Waterhoen er fatsoenlijk op te krijgen! Heb meerdere pogingen gedaan, maar tot nu is er nog steeds niets geslaagd! Wat dat betreft hoor je mij niet klagen over de periode van een maand...
Maar aangezien er inderdaad wel vrij veel niet heel erg interessante waterhoenfoto's verschenen zijn tot nu toe, is het misschien wel een idee om het aantal inzendingen tot 1 pp te beperken. Aan de andere kant kun je denken: ach, laat iedereen maar lekker raak fotograferen. De beste foto's komen toch wel bovendrijven.
Verder vond ik het idee van Luc H wel interessant: alle ingestuurde foto's pas zichtbaar maken (allemaal tegelijk dus) in de laatste week van de maand. Dan is het des te spannender voor de makers (en kijkers), omdat niemand weet wat de anderen doen / gedaan hebben. Bovendien kun je als beoordelaar, denk ik, objectiever oordelen over de foto's wanneer je ze allemaal tegelijk onder je neus krijgt (en het liefst ook nog zonder naam van de maker!...) en ben je in elk geval het probleem van de verveling (zoals sommigen aangeven) kwijt!
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 10:00    Post subject:
Dat spreekt mij wel aan, het enige is dat we de eerste drie weken niets zitten te doen met die maandopdracht. Kunnen we het niet opdelen, de eerste week word er ingezonden, de tweede week kunnen we foto's bekijken, raten en noem maar op. De derde week weer inzenden(voor mensen die dat nog niet gedaan hebben) en de vierde week weer aanschouwen. Zo komt er misschien nog meer spanning bij.
Ook zouden we de eerste twee weken voor het inzenden kunnen doen en de laatste twee voor het bekijken. Dat lijkt mij een sterker idee dan het eerste idee. Verder ben ik er wel voor om 1 inzending pp te doen bij de opdracht. Trouwens, de Waterhoen is idd niet de makkelijkste, ik heb al enkele mislukte foto's. Laat a.u.b. de zon nog even schijnen dit paasweekend.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 12:13    Post subject:
Het was wel leuk deze maand om eens extra op het Waterhoen te "jagen".
Echter wanneer je in de eerste week al mooie platen hebt geschoten, en deze ook al heb geplaatst, wordt het toch een beetje vervelend.
Wanneer ik nu een mooi hoentje ziet denk ik; O, laat maar, kan hem toch niet meer plaatsen.

Wat betreft de hoeveelheid in te zenden foto's, er zijn toch maar 49 foto's ingestuurd tot nu toe. Ik denk dat dit niet te veel is.

De termijn van een maand is misschien wel wat lang. Ik zit met smart op de volgende uitdaging te wachten.

Het idee van een "Month Bird" is in ieder geval leuk en ook nog interessant. Zo leer je de vogels nèt iets beter kennen.

Fijne Paasdagen.
Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 12:27    Post subject:
Zo was mijn eerste bericht ook bedoeld Aad ... niet de hoeveelheid foto's maar de (te lange) duur van de opdracht zat me (overigens maar een beetje!) dwars. Ik hou het nog steeds op een twee wekelijkse opdracht, maar de hersenspinsels van o.a. Wendy en Jos spreken me ook wel aan!
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 13:17    Post subject:
Leuk al die reacties bij het nieuwe item Maandopdracht. Het is natuurlijk pas de eerste maand dat er zoiets op Birdpix wordt georganiseerd, en het is nog niet perfect. Als ik zo al die reacties lees ben ik een voorstander om de eerste drie weken van de maand te gebruiken om de foto van de opdracht te maken en de vierde week te gebruiken voor plaatsing en beoordeling. Het is dan eigenlijk maar een 3-weekse periode, kom je de mensen die het te lang vinden duren wat tegemoet. Ook het beperken tot 1 inzending pp spreekt mij wel aan. Kijkt de inzender misschien nog kritischer naar zijn/haar foto.

Ander voordeel van het pas insturen na drie weken is dat snelle types die in de eerste week al het idee hadden aan de opdracht te hebben voldaan de kans krijgen hun prestaties nog verder te verbeteren.

Goede Paasdagen met hopelijk wat beter weer, hier is het knap mistig, vandaar dat ik achter de computer zit.

Arie Ouwerkerk
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Huub Machiels


Gender: Male
Age: 69
Joined: 25 Jul 2004
Posts: 32
Location: Bunde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 17:16    Post subject:
Als de foto’s pas de derde week geplaatst worden, heb je ook niet het probleem dat er iemand spijt krijgt van een foto die hij al geplaatst heeft.
Denk dat er toch mensen zijn die hun foto’s vroeg geplaatst hebben, en later een betere maakte.

Iedereen fijne en vogelrijke paasdagen
Huub.
_________________
Canon EOS 400D met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 21:19    Post subject:
Het einde van de maand komt eraan, en valt me op dat het aantal ratings per foto vrij laag is in vergelijking met het aantal deelnemers. Eigenlijk vind ik dat iedereen, die een plaatje instuurt, ook ff de moeite moet nemen om de werkstukken van de anderen te beoordelen om een beetje representatieve einduitslag te krijgen. Hebben we allemaal wat te doen de komende dagen! Very Happy

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 21:29    Post subject:
Nou ... dan kan ik als "aanstichter" van deze discussie niet achter blijven.
't was afgelopen nacht al een uurtje korter slapen ... afijn, het "moet maar" Wink
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 22:34    Post subject:
Opdracht Wink inmiddels uitgevoerd, het valt me op op deze manier veel beter de verschillen in kwaliteit en inhoud te kunnen verwerken in de rating. Ik voel dus eigenlijk wel voor het voorstel voor het "integraal" beoordelen van de inzendingen in bv. de laatste week van de maand!
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 22:53    Post subject:
Ben er ook net klaar mee, en ik heb exact hetzelfde gevoel. Door het zeer brede aanbod kun je inderdaad een stuk objectiever oordelen als je ze allemaal naast elkaar ziet. Leuk om te doen trouwens!!
Back to top
Reply with quote
 
Nol Ploegmakers


Gender: Male
Age: 76
Joined: 02 Nov 2004
Posts: 44
Location: dronten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 10:29    Post subject: raten maandcompetitie
Ik heb gisteren ook even alle foto's een cijfer gegeven. Nog een hele klus. Is het niet handig c.q. verstandig om voor de maandcompetitie na sluiting anders te raten.
Ik denk dan aan het geven van 10, 5 of 3 punten aan de 3 naar jouw mening beste foto's. Van het grote aantal foto's springen meestal toch maar een stuk of 5 er echt uit. De keuze wordt makkelijker en neemt minder tijd in beslag en de mensen met slechts weinig of geen punten worden niet afgeschrikt. Uiteindelijk zullen er misschien 8 foto's punten krijgen.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 12:08    Post subject:
het idee van arnodocus, vindt ik een goed idee en dan in combinatie met de laatste week de punten verdelen.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 15:53    Post subject:
Dat lijkt mij ook best !! Zullen we het daar maar op houden (moderators) ?
Back to top
Reply with quote
 
Sytze


Gender: Male
Age: 63
Joined: 05 Dec 2004
Posts: 71
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 19:37    Post subject:
IJseend wrote:
Dat lijkt mij ook best !! Zullen we het daar maar op houden (moderators) ?

Lijkt op het eerste gezicht een redelijk alternatief, echter....
Aan het aantal ingezonden foto's valt te zien dat de competitie best een uitdaging is.
Dan is het voor de meeste mensen ook leuk om een rating te ontvangen.
Er kan er natuurlijk maar 1 de beste zijn, maar hier telt toch ook een beetje de olympische gedachte.(meedoen is belangrijker dan winnen)
Zelf vond ik het een leuke opdracht, ik zal zeker niet winnen maar ik denk dat iedereen een beetje erkenning toch leuk vind.

Iedereen heeft moeite gedaan om de foto's te maken, dan mogen we toch ook wel even de tijd nemen om alles te raten.
(heb ik vandaag ook gedaan, het is even werk maar valt best te doen)
Met een eerdere stelling dat alle deelnemers elkaar moeten raten ben ik het dan ook wel eens.(in de laatste week)
Anders staan de beste stuurlui weer aan wal....

Ben benieuwd naar de volgende opdracht.

Groeten Sytze.
_________________
http://www.sytze-natuurfoto.nl


Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2005, 7:34    Post subject: geen goed idee
Bij het huidige aanbod kiezen tussen 3 cijfers betekent wat mij betreft tot nu toe geen enkele keer het maximum (heb nog niet alles gezien).
Als alle fotos technisch even goed zouden zijn, dan zou dit prima zijn wmb; voor "smaak" kun je misschien volstaan met 1 vies, 2 aardig en 3 lekker. Maar als er nog een verschil is in techniek heb je meer nodig. Ik ben blij met de 0,5 nauwkeurigheid, want nu hoef ik minder cijfers < 6 uit te delen.
Dat deel niet doen. (als je wilt kun je voor jezelf de beperking opleggen).
peter
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst




Joined: 18 Nov 2004
Posts: 28

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Mar 2005, 21:09    Post subject:
Over de maandopdracht zelf:
De maandopdracht vond ik leuk om te doen. Het trok mij naar buurtparken, waar ik tijden niet meer was geweest.
Niet alleen waterhoentjes, maar ook vele andere soorten heb ik daar ontdekt, waaronder buiten de bekende soorten ook aalscholvers, reigers, smienten en zelfs tot mijn grote verrassing ook nog een kwak.

Het was een leuke opdracht, ookal heb ik het gevoel dat ik niet DÈ waterhoenfoto heb gemaakt, na regelmatig terugkeren. Na 10 middagen kreeg ik toch wel wat genoeg van loslopende honden, moeders met klein grut, scholieren met broodzakjes, verliefde pubers en"hang"mensen en verlangde ik weer naar meer stille natuur.

De wat zakelijke kant:
Het idee van Arnodocus hierboven genoemd spreekt mij ook erg aan.
Nl. 10, 5 en 3 punten, of 1x10, 2x5 en 3x3 punten per gebruiker.
Ook een suggestie indien administratief mogelijk: de eerste drie weken uploaden en de laatste week voor commentaren en raten.


Last edited by Els Branderhorst on Tue 29 Mar 2005, 23:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Reneerkens


Gender: Male
Age: 48
Joined: 04 Aug 2004
Posts: 10
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Mar 2005, 22:58    Post subject:
Ik heb ook genoten van de maandopdracht; het zorgde er bij mij in ieder geval voor dat je toch net wat meer moeite doet voor die ene soort. Ik vond een maand niet te lang om een goede foto te maken (ben nog steeds niet tevreden, maar dat blijft natuurlijk) en juist het feit dat je een maand de tijd hebt biedt voor velen mogelijkheden mee te doen. Het zal ook erg afhangen van de gekozen soort.

De kwaliteit van de foto's zal voor een maand-opdracht gemiddeld altijd lager blijven dan voor de 'normale' foto's omdat er geen ballotage is en velen het vooral leuk vinden om mee te doen en dan minder kritisch zijn (dat merk ik ook bij mezelf, mijn laatste vliegende waterhoen had ik normaalgesproken niet op birdpix gezet).

Ik vind het geven van 10, 5 of 3 punten voor de drie beste foto's zelf niet zo'n goed idee. Ik zou bij het huidige aanbod niet goed weten welke 3 ik de beste vind, terwijl met de halve cijfers je prima je waardering voor een bepaalde foto kan weergeven.

Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's een cijfer te geven, maar vermoed dat ik me met name zal concentreren op de betere. Dan vind ik het met het huidige aanbod prima te doen en dan krijgen meer dan slechts zo'n 8 mensen een rating.

Het idee van 3 weken indienen en 1 week cijfers geven spreekt me wel aan. Beperking tot slechts 1 foto spreekt me minder aan, omdat men dan geneigd zal zijn tot het eind van de maand te wachten met die ene foto up(omdat het altijd beter kan); dat maakt de competitie minder levendig vermoed ik. Nu kun je tussentijds al je eerste redelijk leuke foto plaatsen en de rest van de maand je best doen een nog leukere te maken.
_________________
D70, D200 met o.a. 70-200/2.8 AF-S VR en 300/4 AF-S, 200-400/4 AF-S VR plus 1.4x
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Mar 2005, 1:46    Post subject:
Het verhaaltje van Els (dat over die stadsparken) klinkt mij bekend in de oren. Ik kon op de hoek van de straat foto's maken.
Het idee van Jeroen, wat betreft het aantal inzendingen, vind ik wel goed.
De eerste platen die je schiet wil je graag uploaden om iedereen ervan te laten "genieten". Wanneer je er maar 1 mag uploaden heb je 3 weken geen uitdaging meer.
En dit wilde ik even kwijt!!! ha ha!

Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2005, 7:42    Post subject:
Ik heb nog eens alle reacties doorgeakkerd en kom op het volgende voorstel uit dat door verschillende leden is voorgesteld.
Het blijft een maandopdracht, waarbij in het begin van de maand de opdracht bekend wordt gemaakt. Iedereen kan t/m dag 23 een foto insturen. Op dag 24 worden alle foto's zichtbaar en kan er gerate en commentaar gegeven worden. Op de laatste dag van de maand wordt de winnaar bekend. (Dus kan er op de laatste dag niet meer gestemd worden, wat nu nog wel kan, vandaag dus de laatste kans!)

We evalueren wel weer hoe dit systeem bevalt.
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Reneerkens


Gender: Male
Age: 48
Joined: 04 Aug 2004
Posts: 10
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2005, 8:45    Post subject:
Daan, blijft het quotum van twee foto's per maand overeind?

Een ander klein praktisch probleempje dat ik voorzie is dat het voor kan komen dat de winnaar niet meteen op dag 1 van de maand een nieuwe soort verzonnen heeft of melden kan (door afwezigheid bijvoorbeeld).
Moet misschien iedere deelnemer vantevoren aan de moderators (dus onbekend voor de andere deelnemers) bekend maken welke soort hij/zij, mocht hij/zij de competitie winnen, wil voordragen voor de volgende maand?

Misschien doet het probleem zich niet voor, hoor. Maar het zou zonde zijn als er hierdoor nog wat onnodige dagen van de 3 weken worden afgesnoept.

groeten, Jeroen
_________________
D70, D200 met o.a. 70-200/2.8 AF-S VR en 300/4 AF-S, 200-400/4 AF-S VR plus 1.4x
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2005, 19:26    Post subject:
Jeroen Reneerkens wrote:
Daan, blijft het quotum van twee foto's per maand overeind?

Een ander klein praktisch probleempje dat ik voorzie is dat het voor kan komen dat de winnaar niet meteen op dag 1 van de maand een nieuwe soort verzonnen heeft of melden kan (door afwezigheid bijvoorbeeld).
Moet misschien iedere deelnemer vantevoren aan de moderators (dus onbekend voor de andere deelnemers) bekend maken welke soort hij/zij, mocht hij/zij de competitie winnen, wil voordragen voor de volgende maand?

Misschien doet het probleem zich niet voor, hoor. Maar het zou zonde zijn als er hierdoor nog wat onnodige dagen van de 3 weken worden afgesnoept.

groeten, Jeroen


Ja, elke gebruiker mag 1 foto inzenden.
Je hebt gelijk wat betreft het mogelijke probleem dat de winnaar niet meteen een nieuwe opdracht kan bedenken, bijv. door afwezigheid. We zouden dit kunnen ondervangen door de winaaar de opdracht voor de tweede-volgende maand vast te laten stellen (snapt iemand dit nog?). We kijken het eerst wel even aan.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 31 Mar 2005, 19:32    Post subject:
Bedoel je dat de winaar van maart de vogel van mei mag bepalen?
Ik vind het goed, maar dan moet de vogel voor morgen(april) nog gekozen worden.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Apr 2005, 9:09    Post subject:
AND THE WINNER IS: WOLTER VAN DIJK.

Wolter van Dijk heeft overtuigend de eerste maandcompetitie gewonnen met deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=14791

Gefeliciteerd Wolter, aan jou de eer om de volgende opdracht te bedenken.
Iedereen bedankt voor de vele inzendingen en enthousiaste reacties. Alle ratings zijn nu te zien in het album. Wil je de top 10 (en de rest) zien, kies dan als sorteermogelijkheid 'rating' en 'aflopend'.
Overigens is het opvallend dat 3 van de beste 5 foto's gemaakt zijn dmv digiscoping.

Voor de komende competitie zijn de regels gewijzigd. Zie hiervoor een eerder bericht. In het kort zijn de wijzigingen:
- slechts 1 foto per gebruiker
- t/m de 23e van de maand kunnen foto's worden ingezonden
- alle foto's verschijnen pas op de 24e op de site
- vanaf dan kan er gerate en becommentarieerd worden
- op de laatste dag van de maand kan er niet meer gerate worden, dan wordt de winnaar bekend.


Last edited by Daan Schoonhoven on Fri 01 Apr 2005, 10:11; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 24, 25, 26  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 26


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum