Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nieuw toestel

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 14:49    Post subject: Nieuw toestel
Hallo,

ik ben sinds enige tijd bezig met vogels kijken en nu wil ik een stapje verder gaan en ook foto's maken. Daarom ga ik een digitale reflex camera aankopen. Aangaande deze aankoop wil ik aan jullie kenners eens vragen wat ik het best kan kopen. Ik heb een budget dat rond de 1000 euro ligt.

Ik heb reeds analoge relexcamera van nikon.

Tom
Back to top
Reply with quote

mtenbos

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 15:33    Post subject:
welke lenzen heb je ?

misschien een d80 met de lenzen die hebt een body d80 kost ongeveer €750

heb je zelf al wat op het oog, jij moet er ten slotte meer werken

Imac 24" 2,4 Ghz 320 GB 4GB intern geheugen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 15:46    Post subject: Re: Nieuw toestel
Bl4ck 4ngel wrote:
Hallo,

ik ben sinds enige tijd bezig met vogels kijken en nu wil ik een stapje verder gaan en ook foto's maken. Daarom ga ik een digitale reflex camera aankopen. Aangaande deze aankoop wil ik aan jullie kenners eens vragen wat ik het best kan kopen. Ik heb een budget dat rond de 1000 euro ligt.

Ik heb reeds analoge relexcamera van nikon.

Tom

Hi tom,
Ik begeef me al enige tijd in het verkeer, en nu wil ik een stapje verder gaan. Daarom wil ik graag een auto aanschaffen. Ik heb een budget van rond de 2.000 euro.

Mijn fiets is van het merk peugeot....

...Voel je hem??

concreet antwoord: voor vogelfotografie is de lens belangrijker dan de camera. De belangrijkste eigenschap van de camera moet zijn dat de lens er op past. Daarna komen andere eigenschappen.
2e soort concreet antwoord: jouw lenzen passen zeker op een d200 die nu 2e hands onder de 1000 euro wordt aangeboden.
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 17:41    Post subject:
@Peter: ik dacht dat lenzen van een analoge camera niet werkten op een digitale? Of in elk geval de AF niet,of vergis ik me nu?

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 18:51    Post subject: Re: Nieuw toestel
Peter

Dat ben ik niet met je eens .al heb je het beste glasservies van de wereld
als de onderzetter niet deugd duvelt de boel om . Anders gezegt . je kunt toplenzen hebben ,maar als de camera onder de maat is blijft het eindresultaat om te huilen . wel is het zo , Dat een goede lens altijd zijn
waarde / gebruiks plezier blijft behouden . En bij goed glaswerk denk ik aan lenzen die een diafragma waarde hebben van 2,8 . overigens is de D200 een prima camera . Als ik tenminste de foto,s zie op Birdtpix .
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 19:03    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
@Peter: ik dacht dat lenzen van een analoge camera niet werkten op een digitale? Of in elk geval de AF niet,of vergis ik me nu?

Met de D80 werkt AF en de hele rest niet met oude objectieven, zo ook de lichtmeting enz. laat het afweten.

De D300 heeft een functie onder de menuknop (geen cpu objectief) daar kun je het brandpunt, max F waarde en een objectief nummer opslaan. Zet je de camera dan op M dan werkt de lichtmeting en nog een aantal features. Ben ik ineens heel erg blij dat ik de objectieven van mijn oude F2 te weten de 24, 35,85,105 en 200 mm prime ineens weer kan inzetten Very Happy

Marcel de AF werkt niet met de oudjes. Dat spreekt voor zich maar als je de moeite neemt om even met de hand in te stellen kun je de doodgewaande primes weer prima inzetten. En.... verbaas je over de kwalitiet van deze oudjes Laughing

Nog even een aanvulling. In de A stand van diafragma voorkeuze past de sluitertijd zich aan. S werkt niet om dat de camera geen contact heeft met het objectief om het diafragma automatisch aan te passen.
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 19:42    Post subject: Re: Nieuw toestel
Leo wrote:
Peter

En bij goed glaswerk denk ik aan lenzen die een diafragma waarde hebben van 2,8 . .

Waar haal je dit in hemelsnaam vandaan. Lichtsterkte koppelen aan kwaliteit van...? Lichtsterkte is juist een compromis en drijft de ontwerpers tot het uiterste. De oorsprong van lichtsterke objectieven moet je zoeken bij de zgn candid fotografie.
De pers jongens, theaterfotografen en zo hebben er baat bij.

Maar kijk naar alle vak objectieven en klassieke ontwerpen als de apochromaat en andere samenstellingen zo ook het later gebouwde gauss objectief. Lichtsterktes van F8 tot F4 waren normaal. Nu nog in het grootformaat.

Een F4 zal het altijd winnen qua randscherpte van een 1.2 en zo. Dus dit soort kanonnen zet je alleen in waar nodig en omdat het niet anders kan. Met alle beeldfouten op de koop toe. Vaak zie dat dit soort objectieven worden gekocht en tot 5.6 worden geknepen. Dat is nu net niet de bedoeling. Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

Bl4ck 4ngel

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 20:40    Post subject:
Ok hier wat meer info over mijn oude analoge toestel:

Nikon F-601 met een AF nikkor 35 - 70mm lens.

Ik zelf was aan het twijfelen tussen een D80 of een D40X van nikon, maar ik heb nog geen andere merken in mijn handen gehad en misschien zijn er wel betere.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 20:58    Post subject:
Bl4ck 4ngel wrote:
Ok hier wat meer info over mijn oude analoge toestel:

Nikon F-601 met een AF nikkor 35 - 70mm lens.

Ik zelf was aan het twijfelen tussen een D80 of een D40X van nikon, maar ik heb nog geen andere merken in mijn handen gehad en misschien zijn er wel betere.

Balck-angel
Als je vogels wilt fotograferen dan gaat het om de lens. Je zou kunnen proberen of je voor ergens zo 300 euro een 2e hands sigma APO macro 400 F5,6 kunt vinden. Dan heb je nog 200 euro voor een statief en 600 euro voor de camera die achter die telelens past, welk merk dan ook.

Misschien is het het beste om eens te kijken welke spullen fotografen gebruiken die je bewondert. Je zult dan zien dat het budget wat je noemt heel krap is.
succes.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 21:12    Post subject:
Huib Tom wrote:
Marcel van Kammen wrote:

Met de D80 werkt AF en de hele rest niet met oude objectieven, zo ook de lichtmeting enz. laat het afweten.

De D300 heeft een functie onder de menuknop (geen cpu objectief) daar kun je het brandpunt, max F waarde en een objectief nummer opslaan. Zet je de camera dan op M dan werkt de lichtmeting en nog een aantal features. Ben ik ineens heel erg blij dat ik de objectieven van mijn oude F2 te weten de 24, 35,85,105 en 200 mm prime ineens weer kan inzetten Very Happy

Marcel de AF werkt niet met de oudjes. Dat spreekt voor zich maar als je de moeite neemt om even met de hand in te stellen kun je de doodgewaande primes weer prima inzetten. En.... verbaas je over de kwalitiet van deze oudjes Laughing

Nog even een aanvulling. In de A stand van diafragma voorkeuze past de sluitertijd zich aan. S werkt niet om dat de camera geen contact heeft met het objectief om het diafragma automatisch aan te passen.

Hi Huib tom,
fijn om te lezen dat jij weet waar je over praat.
De situatie is bij nikon nogal een graadje complexer dan jij aangeeft. Omdat er verwarring kan zijn over wat "oude objectieven" zijn, onderstaande aanvulling.

er zijn:
- AF-S en AF-I objectieven: autofocus en lichtmeting op alle digitale camera's van nikon.
- AF en AF-D autofocus-objectieven: autofocus op alles behalve D40 en D40x. Lichtmeting met alle camera's dus ook d40 d40x.
- manual focus ai-s objectieven: lichtmeting op D3, D2-serie, D200 en D300. Het gaat dan om diafragma-voorkeuze automaat of manuele instelling, zoals huib tom aangeeft. Autofocus op geen enkel toestel (logisch lijkt me).

Let op: vrijwel alle lenzen van bovengenoemde lenstypen passen op alle digitale nikon camera's en er kunnen in principe goede foto's mee worden gemaakt. Maar het vergt dus soms wat ouderwetse creativiteit en handigheid (scherpstellen en/of belichting meten). Soms zijn de oude objectieven het meer dan waard.

- hele oude objectieven zonder F-vatting of diafragma-koppeling: zoek dat maar lekker zelf uit.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 21:16    Post subject: Re: Nieuw toestel
Leo wrote:
Peter

Dat ben ik niet met je eens .al heb je het beste glasservies van de wereld
als de onderzetter niet deugd duvelt de boel om . Anders gezegt . je kunt toplenzen hebben ,maar als de camera onder de maat is blijft het eindresultaat om te huilen . wel is het zo , Dat een goede lens altijd zijn
waarde / gebruiks plezier blijft behouden . En bij goed glaswerk denk ik aan lenzen die een diafragma waarde hebben van 2,8 . overigens is de D200 een prima camera . Als ik tenminste de foto,s zie op Birdtpix .

Leo, als jij een mooie vogelfoto moet gaan maken vanuit de lepelaarsplassen en je mag kiezen wat je meeneemt, neem jij dan de D3 met een sigma 50-500 F6,3? of neem jij de 400D met een 600 F4 IS USM. Zeg het maar.... (niet valsspelen he).

Er zijn - wat betreft beeldkwaliteit - geen bierviltjes te koop in DSLR-land.
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 21:37    Post subject:
Peter,
mijn prime objectieven stammen uit de F1 F2 periode (eind 60 en later) en op de D300 werkt S en M dus lichtmeting en auto sluitertijd voor de rest #Beer #Beer #Beer Dat is wat Nikon wel altijd heeft vol gehouden in het ontwerp nl. DE BAJONET sluiting. Heb nog een perfecte F2 Very Happy
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 22:21    Post subject:
Dat is een vraag met een valkuil . En ik zal mijn antwoordt , dan ook in tweeen delen . Voor het gemak en de mogelijkheden . zou mijn eerste keuze de D3 met de sigma zijn . Voor de kwaliteit de 400D met de 600F4 .
let wel dat is de keuze die jij me geeft . Ik heb al wel een vermoeden van jou antwoordt . Very Happy Very Happy Very Happy . Mijn eigen keuze is dat duidelijk niet . de sigma is leuk als conserve glas voor de groenten van hak . Ik vermoed , Dat veel mensen nu zitten snuiven van woeden .
Maar dat s niet mijn opzet . Ik lees op diverse fora gewoon te veel negatieve reacties . Maar slecht is de lens natuurlijk niet . Ik heb zelf heel even overwogen om er een te kopen .Maar mijn gevoel zegt dat niet te doen . Dus waag ik mij daar ook maar niet aan .
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum