Ja, lastig die chromatische aberratie...
In het begin wist ik me er ook weinig raad mee, maar nu gaat het wel. Dit zijn de dingen waar je volgens mij op moet letten (veel is al gezegd):
- Zorg dat je je cameralens precies recht en parallel aan je oculairlens op je oculair zet, als je geen adapter/ring hebt (ik heb ook maar wat geimproviseerd met een rubber tussenringetje). Iedere afwijking hiervan zorgt dat de kleuren nog meer gebroken worden en er nog meer CA ontstaat.
- Zoom niet in met je telescoop en als het even kan zo min mogelijk met je camera. Dit alles komt de helderheid van het beeld en de kleurweergave ten goede.
- Probeer direct, hard zonlicht te vermijden. 's Ochtends of in de namiddag fotograferen dus, of bij bewolkt weer, werkt meestal het prettigst.
- Pas op met vogels met witte veerpartijen (en in mindere mate zwarte). Onderbelicht altijd en corrigeer dit later in PS! Witte luchten zijn ook een probleem. Kies dus als het kan je standpunt zo, dat de achtergrond niet te sterk contrasteert met de vogel.
- Probeer in CA-gevoelige situaties dichtbij je onderwerp te komen. Heel leuk, een plaatje van een vogel met meer omgeving erop, maar relatief is de hoeveelheid CA kleiner hoe groter je de vogel in beeld hebt, en dus makkelijker weg te werken!
- Bewerking in PS. Hangt erg af van de foto in kwestie, dus er is geen algemeen recept te geven (zou makkelijk zijn..), maar hier toch wat puntjes:
Meestal zijn de boosdoeners magenta, blauw en groen. Je kunt dit checken door de verzadiging van deze kleuren eens (per stuk) op te voeren tot 100%. Verzadiging van de ongewenste kleuren vervolgens terugschuiven tot je de CA niet meer ziet. Van magenta en blauw ook de helderheid flink terugschuiven (maar niet meer dan nodig, hoe minder hoe beter). Van groen de helderheid juist opvoeren (tot bijv. 30%), omdat het groen zich juist binnen lichte gebieden manifesteert, terwijl blauw en magenta (meestal) aan de donkere kant zitten!
Echter, als een van deze kleuren ook werkelijk in de vogel of de achtergrond aanwezig is, dan kan moet je natuurlijk anders te werk gaan. Selecteer dan eerst het gebied met de CA (met gewoon lassootje, doezelaarwaarde op bijv. 10 zetten) en pas dan het bovenstaande toe. Het kan ook nog wel eens helpen om met het pipetje in een stukje met CA te klikken (inzoomen met Ctrl-+!) en evt. het kleurbereik wat te beperken (schuiven met die streepjes en driehoekjes van het kleurenbalkje), zodat je precies de CA-kleur kunt bewerken. En tot slot kun je, zeker in hele erge gevallen, ook nog met de kloonstempel aan de gang gaan (en dus stukken CA zorgvuldig wegklonen met vergelijkbare stukjes afbeelding die daar geen last van hebben).
Ten overvloede misschien..: voor de beste resultaten dit soort bewerkingen allemaal toepassen op het originele bestand, niet op een verkleinde en/of gecomprimeerde versie.
Succes ermee.
PS Wat ik me nog afvraag: zou de 821M optisch beter zijn dan de oudere 821?