Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Scherpe foto's bij slecht weer
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 22:49    Post subject:
Hoi Aad

Dat ik negatief ben . Was me niet echt op gevallen . Het is goed dat je me er op wijst . Ik zal proberen dat te veranderen . Wat ik wilde zeggen in dit topic was , Dat je met een lichtsterke lens beter uit bent , Dan met een minder licht sterk type lens . Van een goede licht sterke lens heb je in de regel langer en meer plezier . dan van een camera body waar van er dagelijks nieuwe types uitkomen . Ik heb overigens geen Gitso statief , Maar dat is off topic .

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

renecanon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 1:30    Post subject:
Oke toch nog tips dat ik denk ja daar kan ik wat mee!! Ik ga eens kijken voor een goede rijszak en eventueel een stevig statief. Ik heb er nu wel een maar die is een beetje gammel. Ik ga m'n best doen om wat mooie plaatjes te schieten. O ja ik wil nog wel even zeggen dat de canon 70-200 F2,8 usm wel een hele mooie lens is hoor. Ik heb een jaar of twee gebruik gemaakt van een sigma 70-200 apo en ik merk nu duidelijk de verschillen. De lens is scherp en lekker snel. Het probleem is duidelijk de extender. Ik ga met jullie tips aan de slas en jullie horen nog hoe het verder gaat.

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 6:46    Post subject:
Douwe de Vries wrote:
mijn ISO op te schroeven (tegenwoordig liever niet hoger dan 640)

Ik meen ooit eens hier op het forum gelezen te hebben dat een camera aanmerkelijk minder goed presteert bij zogenaamde "tussenliggende" ISO-waarden dan bij de standaardwaarden. Een ISO van 400 of 800 zou dan betere resultaten op moeten leveren dan ISO 640. Misschien iets om eens onder gecontroleerde omstandigheden uit te proberen?

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 9:48    Post subject:
hoi Rene

Misschien , Dat je een extender van canon er op moet zetten . Of te wel canon op canon . Ik weet uit ervaring dat er merken zijn waar bij je eigenlijk geen kwaliteits verlies heb bij het gebruik van een extender .
Maar dat is meer een uitzondering dan regel . Misschien heeft canon Apo extenders . Maar dat zul je na moeten vragen . En misschien is dit nog wat voor je :stores. ebay.nl - matsuiyastore . Daar staat op dit moment een canon 35-350 MM te koop . Ik weet alleen niet wat je butget is . Ik hou die site ook in de gaten . Om dat ik nog opzoek ben naar nikkor 2,8/400 MM AFS .

Groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 19:45    Post subject:
Quote:
Douwe de Vries schreef:
mijn ISO op te schroeven (tegenwoordig liever niet hoger dan 640)

Ik meen ooit eens hier op het forum gelezen te hebben dat een camera aanmerkelijk minder goed presteert bij zogenaamde "tussenliggende" ISO-waarden dan bij de standaardwaarden. Een ISO van 400 of 800 zou dan betere resultaten op moeten leveren dan ISO 640. Misschien iets om eens onder gecontroleerde omstandigheden uit te proberen?

Groet, Joop

Joop, Ik heb dit meteen even uitgeprobeerd. Oplopend van 400 naar 500 naar 640 naar 800 krijg ik steeds een beetje meer ruis. Het lijkt dus dat tussenliggende waarden net zo reageren als standaard waarden.

Groet, Douwe.
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 22:49    Post subject:
Bij slecht weer kan je prima foto's maken als je de volgende regels in acht neem.

1. Statief!!
2. Het liefst geen converter (geeft altijd wat verlies in scherpte en contrast) los van de verminderde lichtwaarde.
3. Tijdstip van fotograferen, dus het liefst een wat hogere zonnestand.
4. Rekening houden met de stand van de zon t.o.v. je onderwerp. Half strijklicht geeft mooie detail weergave
5. ISO waarde opschroeven naar een zo hoog mogelijke stand.
6. Gebruik spotmeting om je contrastomvang in het onderwerp te meten en belicht zo krap als mogelijk.

Ik haal bewust de zon erbij. Immers die schijnt achter de wolken en juist in deze dagen geeft dit extra plastic en kracht aan je opname. Bij gebruik van spotmeting op bv een aluminium lantarenpaal zul je zien dat het soms een hele stop en meer is tussen de kant die door de zon word belicht en de schaduwzijde.

Wees je bewust waar de zon opkomt en ondergaat en je zult zien dat er meer licht is dan je denkt waar te nemen.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 7:12    Post subject:
Douwe de Vries wrote:
Quote:

Joop, Ik heb dit meteen even uitgeprobeerd. Oplopend van 400 naar 500 naar 640 naar 800 krijg ik steeds een beetje meer ruis. Het lijkt dus dat tussenliggende waarden net zo reageren als standaard waarden.

Douwe, het bericht over de tussenliggende ISO-waarden staat hier. Het schijnt verschil uit te maken of je in RAW of in JPEG fotografeert. Ik heb het zelf overigens (nog) niet uitgetest.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 9:48    Post subject:
@Joop,

Lastig verhaal. Ik zie op dpreview een grafiekje waaruit je op zou kunnen maken dat de tussenstap op 1/3 (b.v. ISO 500) heel slecht presteert. ISO 640 is dan weer gelijk aan ISO 400 en ISO 800 maar iets slechter dan ISO 500. Ik heb in raw getest en zie dit niet helemaal terug. Bij mij leek iedere stap iets meer ruis te geven, alleen mijn foto op ISO 500 was iets lichter (en dus lastiger te vergelijken). Ik ga die threads nog eens rustig nalezen en nog wat testen.

Groet, Douwe.[/url]
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum