Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Seminar workflow 24 februari 2007

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 13:25    Post subject: Seminar workflow 24 februari 2007
In samenwerking met het NIDF (Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie) organiseert Birdpix een seminar over workflow. Het NIDF is de toonaangevende organisatie op het gebied van cursussen fotografie.
Workflow is geen sexy onderwerp, maar wil je serieus met je hobby bezig zijn, is het een van de meest wezenlijke onderdelen. Het gaat aan alles vooraf en is daarmee de basis van de digitale fotografie. Kortom: je mag dit niet missen!!

Het seminar vindt plaats op 24 februari 2007 in het Scholengemeenschap de Passie in Utrecht, Zwarte Woud 211 (Lunetten). Aanvang 09:30 uur. Einde 17:00 uur.

Er is volop gratis parkeergelegenheid en het NS Station Utrecht Lunetten is op loopafstand.

Opgave via het opgaveformulier. Hier vind je ook de voorwaarden.

Naast het seminar zal er ook een beperkte informatiemarkt zijn. O.a. een grote printerfabrikant zal er staan waarbij je tegen een geringe vergoeding grote prints kunt laten afdrukken, zodat je echt eens kunt zien wat er uit je camera komt. Verder zal er een stand van Leica/tamron/tamrac/Lexar/Jobo/Gitzo staan en naar alle waarschijnlijkheid zal Apple ook met een stand vertegenwoordigd zijn. Met andere partijen zijn we in onderhandeling.

Er zal in het seminar workflow veel aan de orde komen. Het NIDF heeft een brede opvatting wat er allemaal onder workflow valt. Een greep uit de onderwerpen:

    - Witbalans op de digitale camera, de handigste manier om kleur te corrigeren
    - Het histogram op de camera; de ultieme belichtingscontrole
    - kleurbeheer op de computer, monitorprofiel en photoshopinstellingen
    - communicatie tussen de camera en de computer, EXIF info en kleurinstellingen
    - een systeem van beeldbeheer, bestandsnamen en het opbergen van al die digitale fotobestanden
    - IPTC informatie, de beschrijving, de trefwoorden en auteursrechtinformatie met betrekking tot de foto
    - Een archiefprogramma, de handigste manier om foto's terug te vinden
    - back-up, maak reservekopieën van je foto's: computers of harde schijven gaan een keer stuk.

Voor alle duidelijkheid: Het is een seminar en geen workshop. Dit betekent dat er veel wordt uitgelegd en wordt voorgedaan, maar dat je het niet zelf doet. Op deze manier kan er meer stof behandeld worden.

De prijs van deze dag is 54,95 Euro. Ter vergelijking: als je als individu boekt bij het NIDF betaal je 125 Euro!
Als je je voor 31 december opgeeft betaal je slechts 49,95!
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 21:02    Post subject:
Ik wil het a.s. seminar graag nog eens onder de aandacht brengen. Uit de reactie die ik krijg merk ik dat er een paar misverstanden zijn. Sommigen denken dat het alleen interessant is voor de gevorderde amateurs en (semi)profs, anderen zijn alleen maar geinteresseerd in fotobewerking. Ik wil deze misverstanden graag ontzenuwen.

Het seminar is gericht op iedereen die serieus met z'n hobby bezig wil zijn. Voor echte beginners zal het een stapje te ver zijn, maar verder zal het zowel voor iemand die pas een jaar bezig is, als voor iemand die al 10 jaar intensief met fotograferen bezig is, interessant zijn. Mijn ervaring is van zulke dagen dat je van de vele goede dingen die je hoort er maar een paar uit kunt pikken waar je mee aan de slag gaat. Iemand die een jaar bezig is zal er andere dingen uit meenemen dan iemand die al vele jaren fotografeert, maar voor beide is het interessant.

Dan over het misverstand dat alleen een photoshopcursus interessant zou zijn:
Workflow begint bij de camera-instellingen en eindigt bij het afleveren van een foto voor print of drukwerk. Het behelst het hele digitale fotoproces van A tot Z.
Het seminar gaat niet direct over fotobewerking, maar heeft wel alles met fotobewerking te maken. In veel gevallen zal de fotobewerking minder tijd kosten, maar het belangrijkste is wellicht dat de uitkomst: de print of het drukwerk er beter uit zal zien.

Klik hier voor het inschrijfformulier en alle informatie: http://www.birdpix.nl/fotocursus2.php

Je kunt natuurlijk ook gaan om mede bird- en nederpixers te ontmoeten, of om een A1 print van je foto's mee naar huis te nemen of om te snuffelen op de interessante informatiemarkt.
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 10:45    Post subject:
toch wel enigszins teleurstellend dat dit item onbecommentarieerd blijft. teleurstellend omdat ik denk dat deze cursus een echte aanrader is; zeker voor deze prijs!
ten eerste staat het NIDF borg voor een hoge kwaliteit, ten tweede valt of staat een goede foto met een goed toegepaste workflow. zoals daan al schreef verstaat het NIDF onder een workflow veel meer dan een gestroomlijnde handelswijze. bijna alles tijdens en na een opname komt aan de orde en zal niet alleen de uiteindelijke kwaliteit van je foto ten goede komen, maar het schept ook lijn in de chaos die vaak het gevolg is van veel opnemen. je gaat dus nabewerkingstijd besparen terwijl je foto's er zeker beter uit gaan rollen en,ook niet onbelangrijk, je gaat ze ook voorzien van alle relevante informatie en je kunt ze later ook weer terug vinden!
ik ga er zeker heen, want je bent nooit uitgeleerd en alle beetjes helpen.
ik zou het seminar dan ook voor iedereen van harte willen aanbevelen en, nogmaals, voor de prijs hoef je het toch niet te laten? een rondje flevo per auto kost meer!
stel jezelf en daan niet teleur en schrijf per omgaande in.[/u]
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 11:39    Post subject: gewoon gaan!
Ik sluit me aan bij Hans Gebuis; ik denk dat het de moeite waard zal zijn.

Ik heb inschrijfnummer 37 (hoeveel zijn er nodig?) en hoop dat het door zal gaan.
Tot de 24e feb,
Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 16:33    Post subject:
Deze keer kies ik voor het 'rondje flevopolder' om in Hans' commentaar te blijven.

Veel plezier bij deze leerzame cursus.

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
NicoBeun


Gender: Male
Age: 77
Joined: 23 Dec 2004
Posts: 24
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:35    Post subject:
Ook ik heb ingeschreven en hoop dat het weer zo,n leerzame dag word als de photoshop cursus vorig jaar. Het zou jammer zijn dat dit niet door kan gaan bij te weinig deelname.
_________________
Sony A77 -Sony 16-80 Zeiss - Sony 70-400 G . Tamron 90mm 2.8 Macro . Sigma 10-20 3.5 EX. Minolta 80-200 Sony HVL-F58AM Flitser.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 27 Apr 2005
Posts: 171
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:01    Post subject:
Ha, ik heb inschrijfnummer 12. Smile Kortom, al rap ingeschreven toen de aankondiging binnenkwam. Mijn ervaring is dat je altijd wel weer iets oppikt bij het zien hoe iemand anders het aanpakt.
En anders inderdaad kun je weer wat birdpixers leren kennen.
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Strix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 11
Location: Willemsoord
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:29    Post subject:
Ik heb me ook ingeschreven en aangezien ik nog maar net en jaar bezig ben
ga ik ervan uit dat ik die dag heel veel opsteek.

Gr. Minne
_________________
Canon EOS 350D, Canon 30D,
Canon EF-500 F4 USM IS,
Canon EF-300 F4 USM IS
Tamron 90 mm F2.8
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 10:01    Post subject:
We zijn idd nog niet aan het aantal benodigde deelnemers. Er zijn er 50 nodig en op dit moment zijn er ruim 40 aanmeldingen.
Voor mijzelf is het een verrassing dat er zoveel minder animo is vergelijken bij de cursus van vorig jaar. Kennelijk leeft workflow minder dan fotobewerking, onterecht m.i. zeker met de brede opvatting die het NIDF over workflow heeft.

AANBIEDING:
Als je een groep van minimaal 4 personen aanmeldt, betaal je geen 55, maar 40 euro p.p. Dit is alleen van toepassing op nieuwe aanmeldingen.
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Lemmens


Gender: Male
Age: 46
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 124
Location: Herkenbosch
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 13:52    Post subject: Workflow
Heoi mensen,

Ik heb me ook ingeschreven! Hopelijk (en dat neem ik wel aan!) een erg leerzame dag.

Groetjes,

Patrick Lemmens
_________________
Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Feb 2007, 18:00    Post subject: geslaagd
Het was een geslaagd seminar wat mij betreft, weer van alles gehoord en gezien (en wat nieuwe gezichten met namen kunnen combineren).

Op naar het volgende seminar (mits we alles "even" hebben gearchiveerd Wink!
Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
PietB


Gender: Male
Age: 70
Joined: 01 Apr 2006
Posts: 67
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Feb 2007, 21:05    Post subject:
Goed om te lezen dat het leuk/nuttig was. Zoiets organiseer je natuurlijk niet (helemaal) voor de lol! Het zal wel teveel werk zijn om verslag te doen, maar ga vooral door met dit soort acitiviteiten. Ik garandeer niet altijd in staat (of gemotiveerd) te zijn aanwezig te zijn, maar wees verzekerd dat het gewaardeerd wordt!
Piet Blom
_________________
Canon 40D, Canon 350D, EF 75-300mm f/4-5.6 III, EF 100-400mmL IS USM, t.c. 1.4xII
Back to top
Reply with quote
 
Ben Brons


Gender: Male
Age: 67
Joined: 12 Nov 2007
Posts: 320
Location: Putten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:02    Post subject:
Pecht voor mij dus weer, ik ga de vrijdag ervoor net op vakantie naar Zweden en had dus graag naar Utrecht gekomen, hoop dat jullie er echt veel van opsteken en zoveel dat ik het hier weer kan lezen wat er zoal besproken is, wens jullei allemaal een hele fijne dag toe
Groetjes Ben
_________________
Canon 1D MarkIII, Canon 7D, Canon 100mm 2.8 IS USM macro, Canon 70-200mm f2.8, Canon 400mm f5.6, TC canon 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:11    Post subject:
Ben,

Het betreft hier een in de sloot geraakte koe van bijna een jaar oud. Je kunt dus met en gerust hart met vakantie gaan...
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 15:16    Post subject:
Maar Ben, je hebt inderdaad het nodige gemist. De aanwezigen (ik in ieder geval) hebben er veel van opgestoken...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Gerrejac


Gender: Female
Age: 67
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 10
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 19:18    Post subject:
Hallo Ik heb mij net opgegeven, maar in het mailtje dat ik kreeg staat dat het geld 10 februari binnen moest wezen. Wanneeer was de sluitings datum?

Gerrie
_________________
Canon 350 eos /30D,EFS 17-85mm IS USM
EF 70-300mm IS USM,EF 100/400L IS USM
Tamron macro 90mm.Canon speedlite430ex
Back to top
Reply with quote
 
Pjotr


Gender: Male
Age: 75
Joined: 24 Oct 2004
Posts: 78
Location: Alphen a/d Rijn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 19:42    Post subject:
Dit verhaal gaat over 2007, oud dus.

groet,

Pjotr
_________________
Canon - Olympus EM1-MKII + 300mm F/4.0
Back to top
Reply with quote
 
Gerrejac


Gender: Female
Age: 67
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 10
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:12    Post subject:
Wat dom!!!!! HaHa!!!! Wij leven al in 2008. Wat gaat de tijd toch snel.
_________________
Canon 350 eos /30D,EFS 17-85mm IS USM
EF 70-300mm IS USM,EF 100/400L IS USM
Tamron macro 90mm.Canon speedlite430ex
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum