Posted: Thu 21 Feb 2008, 15:24 Post subject: bewogen foto,s
ik wil geen bewogen foto’s ,met weer zoo als nu . lucht pot dicht, geen zon . ik krijg mijn foto,s nu allemaal bewogen .wat kan ik daar aan doen ,,,want nu kan ik alleen foto’s maken met zon ,dan lukt het wel . maar ik wil ook mooi foto,s maken met de lucht pot dicht ... ik heb een Canon 350D+Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM . . .. ISO 800 in ieder geval ,. wat nog meer, mijn lukt het niet .ter wel heel veel het wel lukken .houden Julie er misschien en bouw lamp bij .. kan iemand mijn tips geven , zoo dat het wel lukt , gr hendrik-jan
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 21 Feb 2008, 15:47 Post subject:
Misschien te voor de hand liggend, maar mijn eerste ingeving bestaat uit één woord: STATIEF.
Ik weet dat het niet altijd handig en fijn is om dat ding mee te slepen, maar behalve een handvol vluchtopnamen maak ik zelf 98% van mijn foto's vanaf statief.
Vanuit de auto of op de grond een bonenzak. Maar niet uit de hand werken. Een vuistregel is dat je uit de hand kunt werken bij een sluitertijd van één gedeeld door de brandpuntsafstand van je lens. In jouw geval 500x1,6 (cropfactor) = 800. Dus onder de 1/750ste seconde zou je niet meer uit de hand kunnen/moeten werken!
bij meerdere foto's van jou zie ik dat je een wat klein diafragma gebruikt (bijvoorbeeld F 11). Je zou dat bij zonnig weer natuurlijk kunnen doen, geen probleem vaak, maar bij bewolkt weer kun je je diafragma beter wat groter maken. Dan moet je, hoe gek het ook klinkt, je getal kleiner maken. Dus in dit geval: Zet je diafragma eens op F6.3. Dan wordt de opening groter en de sluitertijd dus korter en dat geeft vaak weer scherpere foto's. Om je diafragma te veranderen moet je je draaiknop naar de A-stand draaien en dan je diafragma naar 6.3 zetten.
Doe er iets mee, zou ik zeggen.
groeten,
Jaco _________________ Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum