Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hoe loop je rond met een supertele?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 15:14    Post subject:
Ja geweldig Joep, als de uitrusting in een rugzak op je rug zit mis je dit zonder meer. Nico.

Peter Grobben

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 19:22    Post subject:
Als je veel mm mee het veld in wil nemen moet je ten eerste accepteren dat het sjouwen wordt, hier kun je niet onderuit.
Dan hoort er bij een grote tele een goed statief, punt.
Wil je daarna toch nog wat bezuinigen op gewicht dan neem je gewoon verder niks meer mee.

Ben de afgelopen week met Rudi drie dagen in het Bayerischen wald geweest.
Schitterend natuurgebied met veel hoogteverschillen en behoorlijke afstanden.
We hadden iedere dag de man wel zo’n 25kl aan fotoapparatuur mee, en in drie dagen bij elkaar ongeveer 20 km gelopen.
De laatste dag begon je de spierpijn te verdrukken en raakte je er langzamerhand aan gewend.
Meest ideale is een karretje met van die bolderkarwielen, kwijlend en zwetend zagen we deze (vaak zelf gemaakte) handige karretjes vaak voorbij komen.
Ik zelf was erg tevreden over de manier die ik verzonnen had voor het dragen van mijn zware Gitzo en de 600mm.
De poten van de Gitzo zijn voorzien van een schuimrubberen laag en de lens met toestel zitten geborgd op de Nill-schommelkop die ook op de Gitzo zit.
Twee poten liggen over mijn schouders en één poot ligt over mijn kleine rugzak, nu zit het toestel en een groot gedeelte van het gewicht van de lens recht boven mijn hoofd (wel beetje vreemd gezicht Rolling Eyes ).
Door deze perfecte gewichtsverdeling en allebei de handen vrij kon ik de hele dag overal heen lopen zonder dat mijn rug pijn ging doen.
Ook kon ik snel de set van mijn rug pakken neer zetten en gelijk fotograferen, weliswaar van een laag standpunt omdat de poten dan nog ingeschoven zitten (kan ook een voordeel zijn).
Het is natuurlijk nooit zo snel als een toestelletje om je nek maar goed te doen.
Heb dit bij anderen nog nooit gezien maar ik ga dit zeker nog verder verfijnen.

Groetjes,
Peter

Nico Westerman

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 19:41    Post subject:
Hoi peter,

Heb je een foto van jezelf met deze setup? Ik zou graag willen zien hoe dat eruit ziet.
Je beschrijving heeft trouwens ronduit literaire waarde. uiterst beeldend en boeiend. Prachtig avontuur dat jullie beleefd hebben.

De Nill schommelkop ken ik overigens niet. Moet ik hem vergelijken met de Manfrotto schommelkop? Wel mooi dat je de camera en de lens daarmee kunt borgen. Ik heb een Gitzo met daarop een Acratech leveling base en daarop een balhoofd met een Wimberley sidekick. Dat geeft bij het fotograferen zeer veel bewegingsvrijheid, maar ik zie geen mogelijkheid om het te borgen - en zoals ik al schreef, ging het balhoofd zondag draaien.

Ja wat ik nog vergat. Moet ik uit de eerste zin van je post opmaken dat jij een monopod eiegnliijk geen volwaardige of zelfs helemaal geen oplossing vindt?

Met groet,

Nico.

Peter Grobben

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 20:11    Post subject:
Hoi Nico,

Misschien dat Rudi er stiekem een foto van gemaakt heb, zal het is vragen.
Bayerischen wald is genieten en zeker niet duur!
De Dietmar Nill schommelkop is kleiner, lichter, stabieler, en flexibeler als de Monfrotto. (wel duurder!)
Je moet inderdaad wel zorgen dat het goed vast staat, (en ook snel los kan om snel te kunnen reageren) als het hele zootje van de kop af pl,,,, ga je zeker Gillen #Cussing out .
Zal mijn ondervindingen blijven melden zodat anderen hierop weer mee kunnen denken.

Rudi had een gitzo met een monfrotto-videokop, lenssuport en 500mm lens.
Hij had zijn set dan weer op de ééne schouder en dan weer op de andere.
Hiermee belast je veel meer gewicht op één schouder, wel af te wisselen natuurlijk maar het gaat toch zeer doen.
Het statief had de poten al uit en was zo wel sneller paraat.

Groetjes,
Peter

Nico Westerman

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 20:28    Post subject:
Hoi Peter,

Ben benieuwd naar een foto.
De Dietmar Nill ziet er zeer goed uit - gelijk even op Internet gekeken. Qua prijs vergelijkbaar met een Wimberley Head. Maar wel 500 gram lichter. Ik heb gekozen voor een balhoofd met een Wimberley sidekick om bijvoorbeeld ook snel een macrofoto te kunnen maken.

Wat betreft een monopod - vind je dat geen reële optie?

Wederom met groet,

Nico

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 21:07    Post subject:
Die Dietmar Nill is een waanzinnig mooi ding vind ik. Voor de prijs kun je hem zelf echt niet (laten) maken. Zelf hou ik het nog even bij wat krachttraining. Serieus, dit geeft een veel vastere hand en veel meer controle. Wat oefenen met afdrukken zonder dat je andere vingers dan je wijsvinger bewegen doet ook wonderen. Met een beetje conditietraining erbij kun je weer langere dagen maken.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de opmerkingen die jullie krijgen onderweg naar aanleiding van je lens.

De grappigste die ik tot nu toe hoorde is: "Ga je water verpompuhhh?" toen mijn buurman (sportfotograaf) zijn body op de 400 2.8 zette bij een voetbalwedstrijd.

Zelf wordt ik er af en toe een beetje moe van, het middelpunt van vermaak te zijn, als je door een natuurgebied slentert met mooi weer op een zondagmiddag.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 21:20    Post subject:
Hoi Bas,

Dit sluit aan bij wat je zegt in een van je eerder posten: P.s. Zelfs met 2x of 2x + 1.4x converters is vanuit de hand te werken.
Dat laaste betekent 2240 mm. En dat uit de hand? Ik vind dat een imposante prestatie; iedere mm dat je de lens beweegt, betekent een verschuiving van meerdere decimeter van je onderwerp.

Wat zou een monmopod trouwens opleveren? twee stops of drie?

'Wat een kachelpijp', 'is dat voor terroristische doeleinden', geef mij maar een instant dingetje, dat stop je ten minste in je zak', 'ga je daarmee op reis?', is nog maar een deel vande oogst van twee weekenden.

Groet,

Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 21:54    Post subject:
Hoi Nico, het is echt te doen hoor. Het ligt er sterk aan hoe je de combi beetpakt. Recht voor je wordt niks. Hou je de lens schuin t.o.v. je bovenlichaam, dan kun je je elleboog in je zij duwen. Diep inademen en langzaam (heel gecontroleerd) uit tijdens het afdrukken. Je lens en camera 'losjes' vasthouden voor minimale inspanning op je spieren. Het benenwerk is ook belangrijk. Je moet wel lekker stabiel staan met je voeten onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar of zo. Voor vliegbeelden ben er echt sneller mee dan met een statief en schommelkop. Het zou zomaar meer foto's op kunnen leveren met wat oefening.

Een eenpoot werkt zeker goed. Heb hem laatst gebruikt voor de herten van de ADW. Met + 1/100 prima scherpe foto's (zonder converter). Ook hier is wat oefening van belang voor het controleren van de zijwaartse bewegingen. Voor vogels vind ik de monopod wat minder ideaal, omdat je dan weer niet erg laag kunt komen met de camera. Dan liever de rijstzak.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 22:05    Post subject:
Zeer bedankt Bas, dit zijn prima instructies. Nico.

janhop

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 20:18    Post subject:
Misschien een ideetje.
Ik heb een kinderdraagtuigje gekocht en het draaggedeelte aan de voorkant eraf gehaald.
Als ik hem gebruik gord ik hem om, hang de draagriem van de lens om mijn nek als veiligheidsverbinding en haak dan de lenssteun om het brede deel rechtsachter van het draagtuig.
Het gewicht wordt nu verdeeld over beide schouders en de rug.
Zo kan ik onbeperkt lopen en als ik mijn toestel nodig heb haak ik hem gewoon los. De draagriem zit zonder spanning om mijn nek.

Groeten Jan.
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 20:34    Post subject:
Klinkt zeer ingenieus Jan. Ik heb alleen nog wat moeite om het me precies voor te stellen. Heb je een foto waar dit duidelijker op wordt? Eeen beeld zegt vaak meer dan heel veel woorden. Tzt is ook prima.

Met groet,

Nico.

PS. Het is jammer dat er bij de Canon superteles vooraan de lens geen bevesttiging zit voor een draagriem. Ik heb de draagriem aan de achterkant wel bevestigd, maar zo heb je er alleen als borging wat aan en niet voor transport. Blijkbaar is dat bij de 200-400 van Nikon (prachtige lens trouwens!) net zo. Blijkbaar hebben de ingenieurs van Canon en Nikon zelf nog nooit gelopen met de lenzen die ze zo kundig ontwikkelen.

janhop

PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 19:11    Post subject:
Nico,
Ik zal zien of ik een keer een plaatje in mijn PA kan zetten.
Je moet je niet teveel voorstellen van het ontwerp want het komt er op neer dat het een harnas is met een gordel en aan de gordel hang je je lens.

Groet, Jan.
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 19:17    Post subject:
In eenvoud schuilt vaak genialiteit. Een harnas waar de lens comfortabel in rond kan worden gedragen en waarmee je daarbij een snele toegankelijkheid hebt en dus snel tot actie kunt overgaan, verdient alle aandacht.

Met groet,

Nico.

peter wijn

PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 20:17    Post subject:
als ik met mijn rommel een paar honderd meter loop, dan haak ik de statiefvoet van de lens soms in de vrijwel lege rugzak, zelfde idee. Aan de andere kant een van de poten van het statief. Oplossinkje kost niks, je moet wel je handen er op houden en niet denken dat je zo over een slootje kunt springen.
Heb ik geen rugzak, dan haak ik de statiefvoet soms in mijn (oude) broek.

Dit alles kan voorkomen dat iemand op het idee komt een lijn te bevestigen aan dat krappe krappe oranje kleuterharnas. (misschien begrijp ik verkeerd wat er met een kindertuigje wordt bedoeld?)
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Wed 12 Mar 2008, 20:00    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Nico, Ik hoor ook zeer positieve geluiden over de Feisols in het algemeen. Ik zag zo'n monopod (zwaarste uitvoering), de poten ervan waren niet helemaal rond en ook niet overal even dik. Kortom, er zat nogal wat speling op de sluitingen. Zal niet veel uitmaken, maar wel irritant.

Ik heb zo'n Feisol CM-1471 monopod, het is de zwaarste uitvoering en de poot is echt volkomen rond. Het is dezelfde poot die ze gebruiken voor het zwaarste statief (die ik ook heb) en werkt perfect. Ik weet niet of je een aluminium uitvoering hebt gezien maar de carbon is echt volkomen rond en tot 11 kg belastbaar.
De prijs is zeker concurerend en de kwaliteit is heel goed.
http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
Doen zou ik zeggen. Je kunt ze via internet bestellen en zijn in een paar dagen thuis. Wel moet je nog wat invoerrechten betalen.

Golf-man
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Wed 12 Mar 2008, 20:47    Post subject:
Bart40 wrote:
Ik heb even die site bekeken en die CM 1471 is zeker niet duur. Maar moet je er nog een snelkoppelingsplaat + houder opzetten?
Of een balhoofd?
Zet je die QRC-50 en de QP-1447100 quick release plate erop?
Ik heb de Canon 500mm f4.0, past ie daarop, ik bedoel gaat dat?

Dag Bart,

Er zijn verschillende mogelijkheden. Zelf vind ik een ballhead het gemakkelijkst omdat ik de release plate ook gebruik als ik de lens op het statief zet. Je kunt er ook de QRC-50 opschroeven met een bijpassende release plate. Het goedkoopste is gewoon een gaatje boren in de lenssteun en dan draad er in (laten) snijden van de maat van de monopod (I/4 "). Dan kun je de monopod er rechtstreeks opdraaien.
Dat laatste zou ik zelf niet doen.
Overigens komt de monopod met een tasje en wat gereedschap.
Mocht je nog vragen hebben dan kun je me ook een privé bericht sturen.

Golf-man

Reply with quote

mvbalkom

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 7:07    Post subject:
Nico Westerman wrote:
Volgens mij is Feisol behoorlijk in de lift en is de kwaliteit van hun carbon erg verbeterd.
Nico.

En er is in Nederland nu een officiele dealer Smile dus je hoeft ze niet meer zelf te importeren, en alles is op voorraad Smile

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 8:02    Post subject:
golfman wrote:
Bas Breetveld wrote:
Nico, Ik hoor ook zeer positieve geluiden over de Feisols in het algemeen. Ik zag zo'n monopod (zwaarste uitvoering), de poten ervan waren niet helemaal rond en ook niet overal even dik. Kortom, er zat nogal wat speling op de sluitingen. Zal niet veel uitmaken, maar wel irritant.

Ik heb zo'n Feisol CM-1471 monopod, het is de zwaarste uitvoering en de poot is echt volkomen rond. Het is dezelfde poot die ze gebruiken voor het zwaarste statief (die ik ook heb) en werkt perfect. Ik weet niet of je een aluminium uitvoering hebt gezien maar de carbon is echt volkomen rond en tot 11 kg belastbaar.
De prijs is zeker concurerend en de kwaliteit is heel goed.
http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
Doen zou ik zeggen. Je kunt ze via internet bestellen en zijn in een paar dagen thuis. Wel moet je nog wat invoerrechten betalen.

Golf-man

Sorry hoor, maar dat ding van mij is echt niet best. Ik heb nu die glijringen wat opgevuld om de speling eruit te halen. Dan loopt ie aan de ene kant vast en aan de andere kant heb je nog een swiebelpoot. Spijt van de aankoop dus... Ik vond hem mooier dan een Gitzo, die hebben nog steeds die belachelijk lelijke hamerslag-lak erop zitten.
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 9:04    Post subject:
Ik hoor dat er wat variatie in kwaliteit is bij Feisol. Maar dat is voor Canongebruikers geen nieuws denk ik. Ik heb overigens ook perfect werkende tripods en monopods van Feisol gezien.

Bij bestellingen via het Internet lastig natuurlijk zo'n monday morning exemplaar. Hoewel de mensen van Feisol in Taiwan bijzonder vriendelijk en bereidwillig zijn (de contactpersoon is Orion). Ik was de schroef + veertjes + kokertje van een Feisol adapter kwijt (gewoon niet vastgedraaid) en kreeg gratis vervangende onderdelen. Ik denk dat ze zo een vervangend exemplaar opsturen als de monopod niet deugt Bas.

Maar er is nu ook een Nederlandse vertegenwopprdiger/importeur van Feisol: Bureo Outdoor Supplies -
http://www.buteo-outdoorsupplies.com/epages/buteo-outdoorsupplies_com.sf.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen economische belangen bij Feisol maar het leek zinvol het bestaan van de firma te melden.

Met groet,

Nico.

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 11 Apr 2008, 9:21    Post subject:
Bedankt, ik ga eens contact opnemen met ze.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum