arne_lanting wrote: |
hallo,
ik blijf ook zeuren ![]() Weet intussen wel dat de tussenringen minder effect hebben op langer lensen. Heb ook gelezen dat de 1.5 m van de 300 f4 ongeveen 90 cm wordt. natuurlijk hegt het af van de dikte van de tussenringen. Ik ga uit van een standaard setje van soligor/kenko. Wie weet wat voor formule hierachter zit? alvast bedankt voor de reacties ![]() groeten Arne |
arne_lanting wrote: |
hoi R.D.
het doel is om de lens voor vogelfotografie te gebruiken (net als de sigma 170-500 die ik nu heb). Mocht er (vanuit een schuilhutje) toch een vogel dichter bij zitten dan die 3.5 meter zou het jammer zijn als ik die er niet op krijg. in andere topic's heb ik wat gelezen over het verkorten van die scherpstelafstand met tussenringen, vandaar ![]() gr arne |
Elbert van Wijk wrote: |
Mij lijkt de 300 F4 vanwege de lichtsterkte en de meerdere mogelijkheden, betere scherpte en de facultatief inzetbare IS in het voordeel. De onderste twee opties zijn afhankelijk van je body slechts bruikbaar als noodoplossingen. Daarbij lijkt mij de 300 niet in het nadeel. Zeker weten doe ik dat niet. Ik ben erg tevreden over de 300. Zeker bij slecht weer houdt je er meer lens aan over. Dan zijn de F4 en de IS van waarde. |
Hoi,
De 300 F4 zonder TC is scherper en sneller dan de 400 F5.6. Bovendien dmv een knopje in te stellen op verder dan 3 meter (waar hij dus ook zelden vanaf komt). groet |
Veel plezier er mee! Nadeel van zulke lenzen is.... Je wil meer omdat ze zo goed zijn. ![]() |
oliebol wrote: |
Word de 400 f5.6 ook soms in combinatie met de 1.4X tc gebruikt?
En wat zijn de resultaten hier dan van? zijn deze acceptabel? Groetjes, Pieter-Jan |