Beste BP-ers,
Mijn advertentie heeft een hoop reacties opgeleverd.
Een aantal zaken op een rij:
Zoals ik in de tekst heb vermeld ben ik na lang twijfelen tot plaatsing overgegaan.
Een van de redenen is, dat ook ik mij ervan bewust ben dat ik met keuzes ergens wat win, maar ook wat laat. En dat maakt het zo nu en dan knap lastig om tot keuzes te komen waar je na verloop van tijd nog steeds achter kunt staan.
In de vele reacties is menigeen aan een cruciaal punt voorbij gegaan: ik gebruik fotografie niet alleen voor natuurfotografie maar ook voor concertfotografie. Met name dat laatste stelt hoge eisen aan een schoon plaatje (lees: zonder of beheersbare ruis).
In mijn eerdere reactie heb ik het volgende gezegd: “….Zoals bekend gaat een D200 en ook D300 moeizaam met weinig licht om. De D3 is wat dat betreft een heel stuk toegeeflijker”(einde citaat).
Deze uitspraak heeft tot heftige emoties geleid, waarbij termen als “ruisbak” en “dan zit het gebrek wel bij de fotograaf die de kamera bedient” enz enz. over tafel gesmeten worden. Erg gemakkelijk gezegd en vooral ook tendentieus: erg gemakkelijk om iemand/discussie monddood te maken door met dergelijke diskwalificaties op de proppen te komen.
Heb ik gezegd dat de D200 en D300 slecht is, zoals verderop in de discussie vermeld wordt?
Nee: ik heb de term “moeizaam” genoemd en nadrukkelijk alleen in relatie tot het onderwerp “ruis”. Voor de nuancering op dit punt het volgende: van de D70 en de D200 is bekend dat een stevige hoeveelheid ruis al vrij snel aanwezig is. Desondanks zie je op het internet ook foto’s met een hoge isowaarde die er goed uitzien. Terecht wordt in veel reacties de opmerking gemaakt dat de D300 een verbetering is t.o.v. de D200. Op Birdpix zie ik veel fotomateriaal voorbij komen dat van een hoog kwalitatief gehalte is(dit zeg ik zonder enige bijbedoeling…) en waar ik alleen maar van hoop dat ik ooit de tijd en de gelegenheid zal hebben om zo’n mooi plaat te schieten. Al die voorbeelden maken een beslissing er niet eenvoudiger op! Natuurlijk praat ik ook met regelmaat met andere Nikon shooters. Opvallend blijft altijd dat mensen hun geslaagde foto’s laten zien, terwijl het ook interessant is te horen hoeveel “keepers” en hoeveel “losers” je hebt geschoten. Let op: ik heb het nu niet over het feit of je wel/niet in staat was om het ultieme moment vast te leggen… Mij is het wel opgevallen dat de hoeveelheid ruis ook in langere series van kort op elkaar geschoten opnames sterk wisselt. En als je dat nou net bij die ene foto op het “moment surprème” treft: dan baal je. Zoals eerder gezegd: ik ben nog steeds verknocht aan mijn D200……
Er is een beeld neergelegd dat ik alle geld van de wereld heb, er is een uitlating gedaan als “er staat misschien ook nog wel een D3 in de etalage voor bij het biscuitje..” en “…..van kijk mij eens top spul hebben, lekker belangrijk….enz”, waarbij ik ervan overtuigd ben zelf geen aanleiding tot deze uitspraken gegeven te hebben. Ik vind dergelijke uitlatingen niet alleen tendentieus maar ook beschadigend. Met zulke grove uitlatingen komen wij niet verder: een inhoudelijke discussie verwordt tot het gooien met modder .
Desondanks dan toch een antwoord: wie in mijn gegevens kijkt zal zien dat ik op lenzengebied geen DX lenzen heb. Dat is jaren geleden een keuze geweest met in het achterhoofd dat full frame ook digitaal zou gaan en ik voorzag een grootschalige inruil van lenzen als ik in de toekomst om zou switchen. Van meet af aan heb ik daarom ervoor gekozen om 2e hands, non-DX lenzen aan te schaffen. Waarom: ik kan mijn gespaarde europegels maar 1 keer uitgeven(m.a.w. ik kan het mij niet permitteren om veel geld bij inruil te verliezen) en daarnaast komen er met enige regelmaat nauwelijks gebruikte pro lenzen in omloop van mensen die alweer doorstomen naar het nieuwste van het nieuwste. Het heeft hierdoor wel langer geduurd voordat ik mijn lenzen bij elkaar had en sommigen verklaarden mij voor gek dat ik een D70 met een 28-70 had, maar op mijn behoudende opstelling in aankopen kijk ik geen moment met spijt terug. En intussen schoot ik plaatjes waarmee ik destijds dik tevreden was….
En nu hoor ik iedereen roepen: hoe zit het dan met die 200-400VR; die was toch nieuw?
Deze lens kreeg ik door privé omstandigheden cadeau. Deels tot mijn spijt moet ik erbij zeggen: ik had wel eens laten vallen dat dit een hele mooie lens is, maar dat ik deze lens ooit zomaar in bezit zou krijgen was een gedachte die nooit bij mij opgekomen zou zijn. Van meet af aan lag voor mijzelf al vast dat, in de lijn van mijn lenzencollectie, een langere lens nodig zou kunnen zijn. Toen ik deze lens uitgereikt kreeg was het exemplaar al twee maanden daarvoor aangeschaft; hoewel ik het nog geprobeerd heb, van een omruil of een tegoedbon wilde de leverancier niet weten. Hierdoor zat ik met een probleem, tenslotte: "een gegeven paard kijk men niet in de bek".
Hoe ik hiermee verder moest heb ik lange tijd voor mij uitgeschoven; wat ik als oplossing gekozen heb ligt in de advertentie als het ware vast. M.a.w. eerst de verkoop van deze lens en dan vervolgens rustig naar wat anders gaan kijken en alles onder het motto: ik heb geen haast.
Voor de slimme rekenaars onder jullie: mocht ik na verkoop van de 200-400VR ooit tot de aanschaf van een nieuwe 600VR overgaan, dan heb ik per saldo niet meer uitgegeven dan die eigenaren die zelf een nieuwe 200-400VR aanschaften(en die worden niet vanwege hun uitgave met allerlei reacties overspoeld….).
Afsluitend v.w.b. dit deel: er zijn kwalificaties/kanttekeningen geplaatst in de zin van: “ jaja, ook als je alle geld van de wereld hebt, dan moet je nog voor- en nadelen tegen elkaar afwegen” en “Bovendien heb ik nog wat geld over om op reis te gaan”. Ja, aan beiden kom ik ruimschoots toe, ook dankzij mijn over langere termijn uitgespreid aankoopbeleid; ik zou nooit de dupe van mijn (impulsieve) aankopen willen worden.
Dan nog als laatste over de D3. Deze heb ik genoemd omdat deze op dit moment voor mij de beste papieren heeft. Maar ook hierbij passen de nodige nuanceringen. Langzaam aan komen ook ervaringsgegevens van gebruikers los waarin beperkingen naar voren komen. Daar ben ik mij van bewust. Echter: nu Nikon die eerste stap naar full frame gezet heeft(jaja, dat duurde lang..!) zullen op termijn de opvolgers verschijnen. Ook hierbij heb ik de houding: ik heb geen haast en dat in de wetenschap dat vroeg of laat er wel een oplossing komt…….
Een opmerkelijk gegeven wil ik niet onvermeld laten: ondanks alle op elkaar gestapelde reacties is het feit dat 200-400VR wel een hele mooie lens is overeind gebleven….
Groeten,
Johan
Last edited by johanvw on Tue 15 Apr 2008, 15:31; edited 4 times in total