Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


witten

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 18:36    Post subject: witten
graag zou ik wat tips willen hebben om uitgebeten witten te voorkomen vooral als we deze zomer naar IJsland gaan. ik wil proberen RAW naast JPEG gelijk te fotograferen als mijn fotokaart capaciteit dat toelaat. kanik in principe de P stand automatisch gebruiken of moet ik het diafragma wat kleiner maken ? moet ik de witbalans anders instellen? of kan ik beter een filter op de lens zetten voor IJsland?
alvast bedankt..
groeten Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 18:40    Post subject:
Als je niet uitgebeten witten wilt hebben, probeer dan hard zonlicht met contrastrijke onderwerpen te vermijden..een film of digitale chip heeft een dynamische range van ong. 6 stops.

Verder zou ik je een boek of cursus willen aanraden over de basiskennis van de (digitale) fotografie.

Een aanrader is de basiscursus fotografie van de Fotovakschool , die ik zelf ook ooit gevolgd heb. De cursus zou nu wel aan de late kant zijn..
dus een boek zeker op dit moment.

Succes!
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 18:52    Post subject: witten
bedankt voor je reactie. het probleem is IJsland is dat hard zonlicht en contrast moielijk te vermijdenis. ik zou in principe heel wat boeken moeten bestuderen maar misschien ook wat praktische tips van de ervaren fotograaf?
grtoeten Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 18:53    Post subject:
Je kunt instellen op je camera dat het beeld op het schermpje achterop je camera aangeeft welke hoge lichten je hebt verloren. Je mag best wel eens wat verliezen hoor. Liever een stuk uitgebeten lucht rond je onderwerp, dan dat het onderwerp te donker is, of ruizig wordt na oplichten. De zon en lampen mag je al helemaal laten lopen.

Daarnaast moet je dus naar het histogram kijken of je het onderwerp niet te donker maakt.
Vervolgens moet je weten hoe je de belichting corrigeert op je camera. Daar zijn een hoop verschillende manieren voor. Onder andere - meest toegankelijk - de belichtingscorrectieknop. Hoe die werkt staat in de manual van je camera.

Van beelden met veel ijs moet je iha juist uitkijken dat je niet onderbelicht. Je moet je een beetje zien in te leven in wat de belichtingsmeter ziet in jouw foto. Met een digitale camera kun je geheel zonder financiele of milieubelasting te weten komen hoe dit in zijn werk steekt.
Ik heb trouwens afgelopen juli nauwelijks ijs gezien (we waren namelijk niet op de gletschers).

Misschien toch een idee om hier eens een keer een boek over te lezen of een basiscursus fotografie te volgen. Bas Breetveld heeft hier ergens hele waardevolle informatie over belichten neergezet. http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=33702&highlight=#33702

By the way, als je lang weg gaat, dan zie ik de meerwaarde van jpeg bewaren naast je raw niet. Een avondje je pc door laten draaien en je hebt al je jpegs weer. Scheelt toch een slok geheugenruimte op je kaart.
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 18:55    Post subject:
Geen dank.

Nou, met een goede basis kun je al heel goed vooruit. De rest komt na de basis lijkt me.
Tja, ik ben weleens in Ijsland geweest en weet wat je bedoeld, aan de andere kant kan het ook erg bewolkt zijn...enuhhh bij zonsopkomst of zonsondergang fotograferen, dan heb je minder last van hard licht..
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 230
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:02    Post subject:
Guido,

Uitgebeten wit heeft met name te maken met onder- en overbelichten. Zie het zo, de aut. lichtmeting neemt een gemiddelde en kiest daarbij een zo optimaal mogelijke belichting. Dus heb je een licht beest in een donkere achtergrond, dan wordt hij snel uitgebeten wit. Of andersom, een donker beest tegen een lichte achtergrond (meestal de lucht), dan wordt de vogel te donker. In het eerste geval moet je onderbelichten (bijv. -1 stop, maar dat hangt sterk van de felheid van het licht af) en in het tweede geval overbelichten.
Blijft tricky, het beste kun je de lcd van je camera op hoge lichten zetten, dan zie je het gelijk, en kun je evt. nog bijstellen. Om even bij IJsland te blijven, de harlekijneenden waren bijv. erg lastig (lichte en donkere delen bij 1 vogel). Bij deze
http://www.bendiks.nl/slides/DSC_9572.html moest ik bijv. bijna 2 stops onderbelichten. Het hangt af van de felheid van het licht, maar ook hoe dicht bij de vogel is (hoe dichter bij hoe groter het percentage wit in de foto). Verder hangt het ook nog een beetje af van je type camera en wat je zelf het mooist vindt.
Kortom, een niet al te eenduidig gebeuren, maar wel 1 van de belangrijkste zaken in de fotografie. Dus zeker niet op Auto zetten. Zelf gebruik ik meestal de A-setting (diafragma voorkeuze). En dan experimenteer ik veel met de +/- knop voor over- of onderbelichten.
Overigens ben ik van mening dat je het meest leert door het gewoon te gaan doen.

Bendiks
_________________
www.bendiks.nl


Last edited by Bendiks Westerink on Fri 25 Apr 2008, 19:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:04    Post subject:
Als de zon schijnt:
in juli komt de zon om 2 uur op en gaat die om 10 uur onder.
(Wij waren stom genoeg om alleen gebruik te maken van het avondlicht en niet van het prachtige (?) ochtendlicht. Dan gingen wij zo'n beetje slapen na het uitlezen van de geheugenkaarten.... stom stommer stomst Smile) )

Als de zon niet schijnt:
maakt het niet uit

Woont er niet iemand bij je in de buurt die je een cursus wil aanbieden?
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:06    Post subject:
Dan kun je beter op zijn van 21:00u tot 03:00u. en de rest slapen Wink
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:08    Post subject: witten
de overbe;ichte delen komen er al uitzetten door de instelling op de camera. verder denk ik waardevolle tips , moet nog wel even rustig bestuderen en proberen. en uiteraard ook boeken maar die laat ik meesatl aan mijn vrowu over die heeft meer geduld. ik kom hier wel wat verder mee.
bedankt!
grtz guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 230
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:09    Post subject:
Wij waren er vorig jaar eind mei/begin juni. We gingen bijna elke morgen vroeg op (ca. 5 a 6 uur). Fotograferen tot een uurtje of 9. Dan ontbijten/brunchen. Daarna een paar uurtjes foto's bekijken en kaarten uitlezen en een tukje doen. Daarna weer op pad aan het eind van de middag. Vaak waren we pas om een uur of 12 's avonds weer binnen en lagen dan vaak pas om 1 a 2 uur in ons bedje. Je kunt je misschien voorstellen dat we ergens halverweg behoorlijk kapot waren. 1 keer geslapen van 1-6 uur 's middags (gelukkig wel in het minste licht Smile ) Ik denk dat wij wel mazzel hadden, want we hebben veel mooie dagen gehad (half bewolkt). Alleen de laatste dag regende het.

O ja, ik was met een fotovriend (Dirk-jan van Unen), dus we hoefden geen rekening te houden met andere wensen. Cool

Veel plezier daar, want het is een pracht land. Trouwens, ook zeker voor de landschappen.

Bendiks
_________________
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 19:30    Post subject: witten
leuk om te horen allemaal. wij hebben geen moiete om vroeg op te staan , hebben redelijk veel tijd 3 weken en rijden met de eigen 4x4. met boekweitzak en statief aan boord. ik neig naar een paar giaga kaarten eztra 2x2 gig voor € 100 lijkt me niet gek maar wil eigenlijk geen PC meenemen. dat lijkt dus onverstandig als ik jullie commentaar lees...
grtz guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 230
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 20:03    Post subject:
Guido,

Wij schoten met z'n tweeen 70 gb vol in 10 dagen!
Je kunt ook kiezen voor een kleine data storage. Die zijn veel makkelijker om mee te nemen en kun je iets van 40-80 gb op kwijt.

Bendiks
_________________
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 20:25    Post subject: data storage
lijkt me idd het beste. mogelijk kan ik er zelfs één lenen van een vriend van me.
bedankt voor de tips
groeten Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Sebastiaan Elema


Gender: Male

Joined: 15 Jul 2006
Posts: 70

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 21:09    Post subject:
Misschien een rare tip maar zorg ervoor dat je wanneer je op het schermpje kijkt om de belichting te controleren, je bv je jas over je hoofd en camera doet om geen vals licht te krijgen.
Tevens kun je ook je lichtmeeting veranderen. Mijn ervarig is dat me een canon het hele beeld te meten vaak het beste werkt. Wanneer je de gehele foto goed in balans wilt hebben. Spotmeting bv vind ik in deze veel te link.

Maar misschien zijn er andere meningen?

Mvg Sebastiaan Elema
www.elemakeeg.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum