Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Te koop: Sigma Lens 400 mm APO voor Canon

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 May 2008, 11:22    Post subject: Te koop: Sigma Lens 400 mm APO voor Canon
Hierbij bied ik mijn Sigma 400 mm F5.6 APO lens (Prime) te koop aan.

Deze lens is uniek en behoorlijk zeldzaam. Uit de testen komt deze uitstekend naar voren, gewoon de beste in zijn prijsklasse. De lens werkt perfect op de nieuwe Canon camera's en is op alle diafragma standen te gebruiken!!!!! (in tegenstelling tot veel andere lenzen van Sigma). Uiteraard is dit gewoon te testen.

Ik heb de lens afgelopen najaar gekocht bij kamera-express, daar is de lens volledig nagekeken. Ik ben er zelf maar 2 keer mee weggeweest. De lens is uiteraard voorzien van UV-filter. Ik heb hem toen gekocht om er mee de natuur in te gaan. Door mijn nieuwe baan kom ik hier helaas niet aan toe, vandaar dat ik hem maar weer te koop zet.

Kenners weten genoeg lijkt mij!
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

PostPosted: Fri 09 May 2008, 18:14    Post subject:
Is het de macro versie? HSM? Wat is de vraagprijs?
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 10 May 2008, 3:05    Post subject: Re: Te koop: Sigma Lens 400 mm APO voor Canon
Ik was ook in het bezit van deze lens, exact eenzelfde exemplaar (ik heb zojuist de foto's van dit specifieke exemplaar op Marktplaats bekeken), voorzien van een nieuwe chip door Sigma maar ik heb er nooit één echt goede (scherpe) foto mee kunnen maken, zelfs niet wanneer ik diafragmeerde naar F9 of zelfs hoger.

Ik was ook afgegaan op de 'positieve testen' en ervaringen van anderen maar helaas heb ik de behaalde resultaten, uit die testen, niet (nooit) kunnen verifieëren, zelfs niet na meer dan 1000 gemaakte foto's met de lens. Degene aan wie ik de lens uiteindelijk verkocht heb ging er vanuit dat ik niet wist hoe ik ermee moest fotograferen (ik heb deze persoon tijdens de overname naar waarheid mijn behaalde resultaten met de lens laten zien). Echter niet lang na het kopen van de lens heeft hij me via e-mail laten weten dat ook hij niet in staat is geweest om er goede foto's mee te maken en 'm evenals ik al snel weer heeft doorverkocht.

Ik wil dit specifieke exemplaar niet bij voorbaat negatief afschilderen, het zou immers kunnen dat dit wel een goed (scherp) exemplaar is, maar ik wil er wel op wijzen dat klaarblijkelijk niet iedere 'kopie' van deze lens een goede koop is. Het is geboden om voor een eventuele aanschaf het objectief uitgebreid te testen d.m.v. een redelijk aantal testfoto's die ter plekke op bijv. een (naar de verkoper/locatie meegenomen) laptop kunnen worden beoordeeld.

Ik ben flink 'tegen de muur gelopen' met het exemplaar dat ik kocht en zie het als plicht om de negatieve ervaring met dat ('dit') objectief aan te snijden teneinde een ander ervoor te kunnen behoeden. Indien dit specifieke exemplaar wel eenzelfde kwaliteit levert zoals uit de testen op bijv. photozone.de naar voren is gekomen zal dat na een flink aantal testbeelden, en verificatie d.m.v. een laptop (het lcd-scherm van de camera is te klein om tot een goede beoordeling te kunnen komen Idea ), vanzelf blijken.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

PostPosted: Sat 10 May 2008, 7:38    Post subject:
Het kan verkeren kennelijk. Ik ken iemand die er ragscherpe plaatjes mee schoot Smile
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 May 2008, 10:48    Post subject:
Ik heb zelf ook zo'n lens, echter niet de macro versie.
Heb hem voor € 80,00 aangeschaft. Met spiegelopklappen en vanaf statief kan ik er redelijke foto's mee maken.
Waarschijnlijk ga ik volgende week een Canon L 400 5.6 aanschaffen.

Mijn lens gaat dan voor € 100,00 weer naar een beginnend fotograaf die er ongetwijfeld blij mee zal zijn. (heb er al een koper voor)

Echt scherpe foto's krijg je alleen wanneer er van korte afstand mee geschoten kan worden.

Succes in ieder geval.

Aad Verkuijl

Wout Haasjes

PostPosted: Sat 10 May 2008, 16:42    Post subject:
Ray,

Altijd prima als er mensen zijn die willen waarschuwen. Ik ga er ook niet vanuit dat iemand een aankoop doet via internet, zonder de lens te testen. Ben er zelf ook het land voor doorgecrost om hem te testen. Uiteraard heb ik niets te verbergen of iets dergelijks. Wat ik kan zeggen is dat dit een uitstekend objectief is, heb er niet veel mee geschoten, maar wel scherp! Ik weet dat er meerdere versies van dit type objectief op de markt zijn gebracht, het is deze versie die de beoogde kwaliteit heeft.

Voor de andere vragensteller: Het is de APO TeleMacro versie, geen HSM.

Prijs? Als ik zie waar de 135-400 lenzen voor weggaan, heb je bij dit objectief een betere kwaliteit. Heb er zelf 350 euro voor betaald, hoef er niet het volle bedrag voor terug te hebben, maar wil er ook niet teveel op toeleggen. Er moet ook weer een objectief voor terug worden gekocht Cool
Op Marktplaats heeft iemand 280 geboden, helaas weet je nooit hoe serieus de biedingen daar zijn....

Aad, dat is een heel ander type lens, weet niet precies wat je met dit bericht wilt vertellen Confused

Last edited by Wout Haasjes on Sat 10 May 2008, 16:47; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

PostPosted: Sat 10 May 2008, 16:46    Post subject:
Dan heb ik geen interesse... Dit zijn lenzen die voor veel minder over de plank gaan.
Back to top
Reply with quote

Wout Haasjes

PostPosted: Sat 10 May 2008, 16:51    Post subject:
Leeuwarden wrote:
Dan heb ik geen interesse... Dit zijn lenzen die voor veel minder over de plank gaan.

Hoi Leeuwarden, geeft niets, ik heb er geen haast mee. Er komt vanzelf iemand die net naar dit objectief op zoek is.
Zag overigens dat kamera-express er ook weer 1 te koop heeft staan, 550 euro Exclamation das toch een ander bedrag......
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

PostPosted: Sat 10 May 2008, 17:13    Post subject:
Ja dat is een totaal andere prijs.. En m.i. maken ze zichzelf totaal ongeloofwaardig met zo'n prijs. Als ik me niet vergis zijn er drie versies van de 400mm. De enigste die nog wat geld waard is is de HSM versie. Maar zelfs dan komt ie nog niet in de buurt van die €550,-. Laat ik het zo zeggen... een naïeveling zou het kunnen neertellen. Sneu... Iemand die enigszins op de hoogte is weet beter. Ik ben trouwens van mening dat jij ook behoorlijk diep in de buidel hebt getast als je er €350 voor hebt betaald. Of je moet hem al een flink aantal jaren hebben...
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 10 May 2008, 19:47    Post subject:
Wout Haasjes wrote:
Het is de APO TeleMacro versie, geen HSM

Zoals ik al eerder heb laten weten is het exact dezelfde lens die ik had en inderdaad ook exact dezelfde lens die kamerexpress in de "aanbieding" heeft voor 550 EUR (ook volgens mij een erg ongeloofwaardig en onredelijk bedrag voor een dergelijke lens, scherp of niet).

Ik heb er toen (enkele maanden terug) 150 EUR voor betaald, niet echt om wakker van te liggen. Het 'tegen de muur lopen' dat ik ermee heb gedaan was puur de frustratie van de buitengewoon onredelijke beeldkwaliteit dat het objectief bood. Wellicht is het door jou aangeboden objectief wel een scherp exemplaar, dat blijft in het midden en zal de/een eventuéle koper zelf moeten beoordelen.

Aan de ene zijde is deze lens van een relatief hoge leeftijd en zijn er geen vervangende onderdelen meer voor te krijgen, niet via Sigma en niet via overige kanalen, en aan de andere zijde zou het een buitenkansje kunnen betekenen voor de vogelaar met een klein budget indien het een scherp exemplaar betreft.

Succes!

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Jeroen Bot

PostPosted: Fri 15 Aug 2008, 16:27    Post subject:
Is de lens nog te koop?
Werkt deze op de nieuwere Canon's (bijv. 40D)?
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 19:17    Post subject:
Of ie er nog is kan ik niet vertellen, ik ken de verkoper niet. Wel gaf Wout aan dat ook het diafragma werkt bij dit exemplaar. Het is dus de zeer zeldzame gerechipte versie. Werkt zonder problemen op je 40d.
Er schijnt onderling nogal wat kwalteit verschil te zijn. Ik had een topexemplaar.
Mooie is de minimum scherpstel afstand van 1,5mtr. Autofocus is traag te noemen, meer een MF lens.
Het zou hier dus om een apo telemacro gaan. Als je een goed exemplaar hebt dan is de beeldkwaliteit hiervan geweldig en in de verste verte niet te vergelijken met de hier eerder aangehaalde APO versie wel of niet met HSM.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Bot

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 16:32    Post subject:
Hallo Wout,

Is deze lens nog te koop?
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1