Tom van Hell wrote: |
Ik gebruik
1 Nikon transfer om te importeren zodra je de cf kaart in de reader stopt komt het Nikon transfer vanzelf te voorschijn en druk ik op de knop ' overspelen starten' Er word dan een submap aangemaakt binnen mijn map " uit te zoeken foto's" met de naam datum van overspelen met evt volgnummer bij meer cf kaarten Ook word bij het overspelen alle metagegevens aan de bestanden toegevoegd zoals: maker , adres , email , website etc. 2 met Nikon vieuw nx zoek ik alles uit (handig met de shift toets je ziet dan gelijk 100% pixels in beeld op de plek van de muis) is die map uitgezocht dan hernoem ik in batch per soort 'opnamedatum en volgnummer, en sleep de betreffende afbeeldingen naar de definitiefe map Ik heb alles in structuren verdeeld bv Vogels en die dan weer in roofvogels , mezen, eenden, ganzen, plevieren, reigers, en daaronder weer de soorten, Met landschappen en zoogdieren etc doe ik het ook zo maar ieder maakt weer z,n eigen indeling 3 bewerken in capture NX Eigenlijk alles op het klonen na en het opslaan voor web a-zorg eerst dat de raw belichting goed staat binnen de niveau's b- dan met curven lichter maken evt. met D- lichting c- indien nodig kleurpuntsturingen gebruiken d- kleurbalans c d en e kan natuurlijk ook anders e- verzadiging warmte f - verscherpen met Onscherp masker en/of hoog doorlaat g - uitsnede Dan maak ik een herstelpunt die noem ik org . pixels en sla dan op met ctr + S Vervolgens ga ik de resolutie aanpassen naar H 1024 pixels zet het profiel om naar s,rgb evt nog een x onscherp masker maak dan weer een nieuw herstelpunt en die noem ik : beamer en vervolgens opslaan Wil ik nu een jpeg voor de beamer dan open ik de raw en pak het herstelpunt beamer en sla deze op als jpeg Wil ik nu een afdruk dan pak ik herstelpunt Org pixels en sla die op als Tif of open hem gelijk in CS Voor fotos waarin ik veel moet bewerken maak ik natuurlijk een tif bestand en zet die in de map bij de raw bestanden. En bewerk deze dan verder met CS3 Reportagewerk doe ik anders Ik bewerk alle raw bestanden zonder een herstelpunt te maken en sla die op ( 90 - 140 foto's) Dan zet ik ze in batch om in Tif je pc staat dan een uurtje te werken en jij kunt wat ander doen Vanuit de tif's die ik hier en daar wat bewerk indien nodig (puistje en korsten verwijderen en zo) Deze sla ik na alle bewerkingen pas op als 8 bits tif in lzw en daar haal ik dan weer mijn bestelmaten voor de foto,s die ik op sla in Jpeg. Een heel verhaal maar je vroeg er om, Peter mvg Tom |
Bas Breetveld wrote: |
Yola, die diashow heb ik ook eens gebruikt van LR. Het verkleinen van de foto's viel idd niet tegen, maar voor vogelfoto's waarbij je veel detail wilt blijven zien, vond ik LR wat te veel verkleinen. Als ik dit soort foto's in een diashow zou willen stoppen, zou ik ervoor kiezen om ze wat fraaier weg te zetten en de map die LR maakte opnieuw te vullen. LR maakt 3 mappen foto's aan voor die diashow, van klein naar nog wat kleiner om rekening te houden met het aantal pixels van het scherm van de toeschouwers. |
peter wijn wrote: |
@Yola
Heel helder de voordelen van lightroom aangegeven. Er is nog een voordeel, dat tevens een nadeel is (voor mij). Lightroom is vrijwel onafhankelijk van de camera-leverancier software. Nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van de mooie tooncurven en andere profielen die door Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax zijn ontwikkeld. Voordeel is dat je er ook geen last van hebt.... Adobe levert veel stabielere, zorgvuldigere software dan die rottige cameramerken. |
Tom van Hell wrote: |
Mij is trouwens verteld dat Lightroom precies hetzelfde is als de nieuwste Raw-converter in CS3 alleen in een ander jasje.
klopt dat |
Bas Breetveld wrote: |
O ja, we hebben ook nog Aperture! Iemand daar goede ervaringen mee? Ik heb hem erop staan, maar gebruik hem nooit. Het zou super moeten zijn volgens sommige gebruikers. |
Quote: |
EM could do this as it was using a part of the Nikon SDK, there was many problem with this such as it did not support newer Nikons such as the D7000
With Media Pro we support changes made to your Nikon files in Capture One but not Nikon NX software. Sorry to say this is is something that will not change. Kind Regards Phase One Support |