Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Ackerdijkse plassen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sat 07 Jun 2008, 13:36    Post subject: Ackerdijkse plassen
Gisterenmiddag ben ik voor het eerst op pad geweest met de nieuwe lens en gezien de geweldige prestaties van
het apparaat had ik het meer dan prima naar m'n zin, tot ik bij de Silohut terecht kwam...

Ik ben eerst met de beheerder van het gebied gaan bellen om een melding te doen, heb daarna een paar foto's
gemaakt van de schade en ben meteen maar naar huis afgedropen omdat de prima zin me wel totaal vergaan was..

Peter Wijn heeft weleens de opmerking op dit forum geplaatst om een 'natuurvandaal' eventueel met zijn statief om
de oren te slaan, wat hem gezien de aard van de toenmalige feiten niet in dank is afgenomen maar in het geval van
het soort 'natuurterreur' dat ik bij de Silohut heb aangetroffen had een dergelijke houding wat mij betreft niet fout
te praten geweest. Jammer genoeg heb ik de vandalen die hier verantwoordelijk voor zijn geweest niet aangetroffen
tijdens de (mis)dadige streken maar dat had ik wel heel graag gewild! Zeker 10 schermen van de rieten schutting zijn
compleet afgebrand danwel gedeeltelijk, de Silohut ligt vol met kapot gesmeten bierflesjes rondom een 'kampvuur'
opgetrokken uit enkele losgerukte rieten schermen en de complete omgeving oogt geruineerd en verwoest...in en
intriest gewoon..

Indien er tijdens de afgelopen weken niet geregeld wat regen had gevallen hadden wellicht geen van de vele
honderden Rietgorzen, Rietzangers en andere soorten het overleefd, en dan nog is het een wonder dat geen
van de rietvelden vlam heeft gevat waarbij het vuur zich waarschijnlijk niet beperkt had tot 'slechts' de
omgeving van de Silohut.

Ik heb een dag gewacht met het plaatsen van deze melding, omdat hetgeen ik hier gisteren over te melden zou
hebben gehad andere bp'rs wellicht het idee had gegeven met een sadist van doen te hebben...

http://www.phpstonehenge.nl/pictures/1.jpg
http://www.phpstonehenge.nl/pictures/2.jpg
http://www.phpstonehenge.nl/pictures/3.jpg
http://www.phpstonehenge.nl/pictures/4.jpg
http://www.phpstonehenge.nl/pictures/5.jpg
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 07 Jun 2008, 20:15    Post subject:
Kan me voorstellen dat hier wat betere controles op moeten komen.
Ik kan me ook mateloos irriteren aan wat mensen (mischien wel jongeren) achter laten op dit soort plekken.
Zij zoeken een rustige kalme plek op waar van ze weten dat er na een bepaalde tijd geen mensen meer zitten.
Het slopen van dingen, zal van mezelf niet zeggen dat ik zo vroom als de paus was als jonge jongen, maar dit soort dingen, nee, kan daar het nut niet van inzien...

Groeten,

Robby Roos
[url]www.photofanatic.nl [/url]
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 08 Jun 2008, 21:44    Post subject:
Ben vandaag nog even teruggeweest op die plek...en het is nu nog erger..

Het zijn domme mensen die dit gedaan hebben, in meer opzichten dan één. De kans is groot dat ze gewoon weer terug zullen komen om de boel verder af te branden, hoop dat ze gepakt worden en verantwoording af moeten leggen maar gezien de reactie van één van de beheerders die ik sprak is die kans erg klein.

Heeft verder niemand het vernielde terrein gezien, ik zal toch niet de enige zijn die de schade heeft gemeld Shocked
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 19:17    Post subject:
Ze hebben de toegang naar de hut afgesloten onder vermelding van een bordje "Toegang naar de hut is afgesloten wegens vandalisme".

De stalen uitkijktoren aan de andere kant van het veld hebben ze ook verwijderd.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 19:28    Post subject:
Triest, heel triest. Getuigt bovendien weer eens van een vreselijk wanbeleid dat de natuurliefhebber het mag ontgelden door een paar idioten. Aan de open kant van het scherm zitten veel meer vogels dan aan de dichte kant van het scherm #Mad Ik schoot er laatst een paar leuke foto's en was er graag even doorgegaan http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=137663
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 20:22    Post subject:
De laatste week was ik er iedere avond even een paar uurtjes, evenals Peter123 en een paar andere vaste bezoekers, dat is nu wel voorbij helaas.

Ik ben wel van mening dat dit veiliger zal zijn met het oog op de vele jonge vogels en het kwetsbare riet maar het had fijner geweest als de beheerder, die er immers op een steenworp afstand woont, s'avonds de boel had afgesloten om het s'morgens weer open te gooien. De brandstichtingen hebben zonder uitzondering tijdens de nachtelijke uren plaats gehad dus het had zeer toepasselijk geweest als de (betaalde) beheerder die moeite had willen nemen Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 20:31    Post subject:
Heb je zonder meer gelijk in. Er zijn daar al vele soorten verdwenen begreep ik van een local. Ik heb een heel erg slechte ervaring achter de rug met een stropende beheerder. Ben nu het verhaal op mijn website aan het zetten. Na het lezen zul je de frustratie snappen ..
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 22:13    Post subject:
Een verhaal waar ik zeker heel benieuwd naar ben..

Even wat anders: omdat de silo-hut afgesloten was ben ik maar bij de Aalscholver-kolonie gaan kijken (de tot kijkhut omgebouwde havencontainer) en hoewel ik daar al heel wat keren heb gezeten was dit de eerste keer dat ik een blauwe flits over het water zag schieten. Eer ik had bedacht dat dit de veel genoemde IJsvogel van het gebied zou moeten zijn was ik al te laat met het richten van de camera en was de vogel te ver verwijderd voor een redelijk shot maar de kleur en de vorm zijn onmiskenbaar:

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 22:16    Post subject:
Leuk! Ik heb ook een aantal malen in die hut gezeten (voor de IJsvogel) maar had hem nooit gezien. Misschien een stok uit het raam steken?
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 22:29    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Leuk! Ik heb ook een aantal malen in die hut gezeten (voor de IJsvogel) maar had hem nooit gezien. Misschien een stok uit het raam steken?

OVP perikelen bij de container veroorzaken ? Mr. Green

Ik heb er nog niet aan gedacht maar misschien probeer ik het binnenkort wel eens. Heb inmiddels de eerste twee delen van je laatste artikel gelezen en daar zitten leuke tips in verwerkt, een tak is zo geplaatst en wie weet Smile
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 22 Jun 2008, 22:51    Post subject:
Ik had graag gelezen wat er toe heeft geleid dat de fuiken in beslag zijn genomen, is de jachtopziener bekeurd voor zijn roekeloze gestroop ?, is hij nog steeds in functie ?

Je verhaal roept vele vraagtekens op Bas, jammer dat de details van de afloop er niet bij vermeld staan Rolling Eyes

Je schrijft goed trouwens, het leest uitstekend en het verhalen van de ervaringen komt zeer levendig over, hoop dat deel 5 niet al te lang op zich zal laten wachten (niet in de laatste plaats om meer te leren over de IJsvogels, de blauwe flits bij de container heeft zeker mijn nieuwsgierigheid gewekt).

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 7:00    Post subject:
Hoi Ray, Ik heb voor de gekuisde versie gekozen... Consequenties waren er verder niet, dan had een een heterdaad moeten zijn. De fuiken hadden geen label, dan zijn ze altijd illegaal en worden dan in beslag genomen.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 16:44    Post subject:
Ik hoor net dat de drijvende kijkhut-container ook gesloten is.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 17:38    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik hoor net dat de drijvende kijkhut-container ook gesloten is.

Dus toch...

Ik heb ergens een gerucht opgevangen, maanden geleden al, dat ze een industrieël initiatief op die plek willen verwezenlijken onder het mom van 'schone industrie' en hoewel ik dat meteen naar het rijk der fabelen heb verwezen (voor mezelf) begin ik nu toch ernstig te twijfelen Rolling Eyes

Ik vond het al zo apart dat vrijwel iedere (boerderij)woning aangrenzend, in het gebied van de container, te koop wordt aangeboden sinds enige weken Shocked

Ik hoop dat ik het mis heb maar de industrieële pijpen staan, voor zover ik het kan inschatten (naar aanleiding van de geruchten en de huidige feiten), al boven het gebied te roken...en eerlijk gezegd zou het me niet eens echt meer verbazen, zo gaan die dingen hier Crying or Very sad

[UPDATE 04-07-2008]
De stalen kijktoren is terug geplaatst (met een hek ervoor) en de Aalscholver container is ook toegankelijk.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum