Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

RAW converter software

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 12:34    Post subject: RAW converter software
Hallo,

Ben benieuwd of er gebruikers zijn die inmiddels ervaring hebben met de RAW converter programmas zoals Silkypix? Lezend over dit progamma lijkt het beter en krachtiger met RAW files om te gaan dan misschien wel photoshop?!

Reviews zijn positief zie deze tekst op Pixelmania 'Onze ervaringen met dit programma zijn ondanks de wat rommelige interface echter uiterst positief. Met name de kwaliteit van de RAW-conversie overtrof onze verwachtingen'.
Daar je RAW beeld bepalend is voor het eindresultaat, is een software programma als deze een verbetering??!!

Als er gebruikers zijn die dit beamen hoor ik dat graag, Andy

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 12:54    Post subject: Re: RAW converter software
Andy wrote:
Hallo,

Ben benieuwd of er gebruikers zijn die inmiddels ervaring hebben met de RAW converter programmas zoals Silkypix? Lezend over dit progamma lijkt het beter en krachtiger met RAW files om te gaan dan misschien wel photoshop?!

Reviews zijn positief zie deze tekst op Pixelmania 'Onze ervaringen met dit programma zijn ondanks de wat rommelige interface echter uiterst positief. Met name de kwaliteit van de RAW-conversie overtrof onze verwachtingen'.
Daar je RAW beeld bepalend is voor het eindresultaat, is een software programma als deze een verbetering??!!

Als er gebruikers zijn die dit beamen hoor ik dat graag, Andy

Interface bepaalt hoe moeilijk of makkelijk je tot een mooi beeld komt.

De rawconvertor van Pentax is gemaakt door Silkypix. Ik vind de trage en behoorlijk instabiele rawconvertor nikon capture NX een verademing in vergelijking met die Pentax software. Als er geen lightroom en apperture waren zou ik iedereen van harte afraden een Pentax te kopen vanwege die GRUWELIJKE rawconvertor. Hoe mooi de beelden ook zouden mogen worden, er zijn grenzen aan de gebruiksonvriendelijkheid van de interface... (na elke aanpassing kost het enorm veel tijd voordat je de effecten ziet).
Misschien is Silkypix heel anders dan de pentax-rawconvertor?
Back to top
Reply with quote

Andy

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 13:11    Post subject:
Peter, vind zo gauw geen link met Pentax op de site van Silkypix, maar misschien heb je wel gelijk.

Werk nu overigens met photoshop CS2, des al niet te min zou ik graag ervaringen willen horen van gebruikers, daar er verschillende RAW converters zijn. Je hebt Adobe, lightroom, Nikon soft of andere camera merken enz....

Welke interface is prettig om mee te werken en welk progamme geeft het beste resultaat? Vind namelijk dat je altijd in RAW dient te fotograferen en daarna er alles uit moet halen voor het beste eindresultaat.

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 6:52    Post subject:
Andy wrote:
Peter, vind zo gauw geen link met Pentax op de site van Silkypix, maar misschien heb je wel gelijk.
zoek misschien andersom: via pentas naar silkypix
Quote:
Werk nu overigens met photoshop CS2, des al niet te min zou ik graag ervaringen willen horen van gebruikers, daar er verschillende RAW converters zijn. Je hebt Adobe, lightroom, Nikon soft of andere camera merken enz....

Welke interface is prettig om mee te werken en welk progamme geeft het beste resultaat? Vind namelijk dat je altijd in RAW dient te fotograferen en daarna er alles uit moet halen voor het beste eindresultaat.

Mijn keuze heb ik uitgebreid toegelicht in een eerder forumitem. Zoek op "workflow" in het forum.

Ik zou iedere amateurfotograaf die geen Nikon gebruikt Lightroom of Apperture aanraden: viewer, dbase en rawconvertor in een programma. Nikongebruikers kunnen eventueel kiezen - zoals ik - voor Nikon Capture NX (1 of 2) eventueel in combinatie met Expression Media of uh, dinges, de database die peter vd wijst gebruikt. Nadeel is dat de software technisch niet zo goed is, voordeel is dat je beelden krijgt zoals ze door de camerafabrikant waren bedoeld. Dat werkt voor mij heel goed.
Zover ik weet worden Bibble en Capture One hier nauwelijks gebruikt, wel de convertor van Adobe. Misschien toch ook vragen op een meer professionele site. De meeste mensen gebruiken maar 1 raw-convertor en kunnen dus niet vergelijken. [/quote]
Back to top
Reply with quote

jeroenmiddag

PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 11:25    Post subject: re:
Ik gebruik al enige tijd silkypix 3.3 voor mn pentax als raw converter.
Voordelen: natuur getauwe kleuren, basic opzet van de aplicatie.
nadelen: tamelijk trage bewerking.

ik switch wel eens tussen silkypix en adobe raw. Wel leuk om te zien hoe de verschillen zijn.

persoonlijk vind ik het wel een handige raw converter en vind vaak de kleuren beter uitkomen dan bij adobe.

ps weet niet hoe hij werkt met een snelle pc, ik draai em op een 2 ghz pentium 4 met 1 Gb ram.

wblink

PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 17:21    Post subject:
peter wijn wrote:
Ik zou iedere amateurfotograaf die geen Nikon gebruikt Lightroom of Apperture aanraden: viewer, dbase en rawconvertor in een programma. Nikongebruikers kunnen eventueel kiezen - zoals ik - voor Nikon Capture NX (1 of 2) eventueel in combinatie met Expression Media of uh, dinges, de database die peter vd wijst gebruikt. Nadeel is dat de software technisch niet zo goed is, voordeel is dat je beelden krijgt zoals ze door de camerafabrikant waren bedoeld. Dat werkt voor mij heel goed.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen (klinkt wollig, maar is echt) dat de RELEASE (dus zeer beslist NOG NIET in de beta) van LR2 vwb NEF een zeer grote verbetering zal bevatten. Ik heb geen nadere details, maar de bron is ok. Missschien even wachten (Ik gebruik inmiddels OOK NX2 naast LR (ongenaakbaar in ordenen van foto's!)), maar zou GRAAG LR alleen gebruiken. Beide hebben voordelen, maar alles in 1 is zo makkelijk.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum