Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Lens reinigen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Patrick van der Velde


Gender: Male
Age: 47
Joined: 30 Jul 2008
Posts: 56
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 14:06    Post subject: Lens reinigen
Hallo mensen,

Ik heb eerst gezocht in het forum en vond 1 topic wat betreft lens reinigen maar ik ben nog niet gerust gesteld na het lezen van dat topic. Vandaar hier nog even mijn vragen Smile

Een ieder die met zijn apparatuur werkt weet dat er t.z.t. stofdeeltjes en dergelijke op je lens (het voorste lens element) komen. Dit zie ik ook bij mijn lens gebeuren. Het is nog heel miniem hoor maar toch ga je je dan afvragen hoe dat in de toekomst moet met het reinigen.

Omdat ik nog niet zo lang in het bezit ben van mijn apparatuur, ik er ontzettend zuinig op ben en omdat er zo veel keuze is wat reiniging betreft wil ik graag aan jullie vragen wat nu de beste manier is om mijn lens te reinigen. Het gaat om de EF500MM F4L van canon.

1- Kun je volstaan met een blaasbalg en/of blaaskwastje? Bijvoorbeeld zo'n set van giotto?
http://www.koopdigitaal.nl/product/11880/giotto_cleaner_kit_cl1001.html

2- Is het verstandig om vloeistof te gebruiken? Zo ja, welke en/of wat voor vloeistof?

3- Welke doekjes kun je het best gebruiken? (ben bang voor krasjes)

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties/adviezen en tips.
Groeten van Patrick
_________________
Wie de kont brandt.... had andersom moeten staan
--------
Canon 7D
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote
 
Rick Robaard


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Aug 2007
Posts: 195
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 14:13    Post subject:
Hoi Patrick,

Ik had en heb een beetje dezelfde twijfels als jij. De meningen op BP zijn me te verdeeld. Iedereen heeft verschillende voorkeuren.
Ik heb twee weken terug de sensor laten reinigen bij Foto Konijnenberg voor 20 euro. Hiermee geef je de verantwoordelijkheid uit handen en wel aan experts.
Mijn sensor is weer helemaal gereinigd en ik ben weer helemaal blij.

Groet,

Rick
_________________
'Always look on the bright side of life'
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 14:33    Post subject:
Rick tussen een lens reinigen en de sensor zit wel een wezenlijk verschil!

Michel
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 14:45    Post subject:
Hoi Logico

Ik gebruik zelf voor het reinigen van mijn camera lens een echte zeemlerenlap die ik in stukken heb geknipt . dus geen imitatie .
dat gaat als een tierelier en krast niet . als hij vuil wordt gooi je hem gewoon weg . voor sensor reiniging zou ik naar een fotozaak gaan .




groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote
 
Rick Robaard


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Aug 2007
Posts: 195
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 15:04    Post subject:
Oops, Michel bedankt. Weer eens niet goed gelezen Embarassed
Sorry Patrick...

Ik heb een Seemore reinigingsdoekje op aanraden van Digideals Harderwijk. Bevalt mij prima.
Verder heb ik een Camera Cleaning set gekocht bij een fotozaak in de buurt. De vloeistof gebruik ik zo eens in de 2 maanden als extra reiging.

Groet,

Rick
_________________
'Always look on the bright side of life'
Back to top
Reply with quote
 
Hans Gerhardt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 15 Jul 2006
Posts: 233
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 18:17    Post subject:
Gewoon met een schone katoenen zakdoek of zo'n lapje van de opticien om je brillenglas mee schoon te poetsen.
_________________
Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Back to top
Reply with quote
 
rienkov


Gender: Male
Age: 61
Joined: 08 May 2005
Posts: 11

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 19:36    Post subject:
Om krassen te voorkomen gebruik ik zowel voor het schoonmaken van de sensor als ook de voor- en achterlenzen PEC-PAD lintel free 'tissues' (van 10 x 10 cm), eventueel in combinatie met Eclipse reinigingsvloeistof.

Beide produkten zijn goedkoop en speciaal bedoeld voor het reinigen van optische glaselementen en spiegels en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Recent heb ik ook de voorlens van mijn recent aangeschafte 500 mm lens zo gereinigd en het zag er weer als nieuw uit. Fijn stof verwijder ik met een Giotto blaasbalg (die met de 'raket'-vorm).

Het schijnt dat sommigen het ook aandurven om stof op de sensor en op glasoppervlakken te reinigen met een bepaald type Scotch-tape. Persoonlijk heb ik dat nog nooit gedaan maar er zijn lieden die er bij zweren. Ik heb de 'scotch-tape' methode wel eens op gewoon glas uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het net zo goed reinigde als de Eclipse vloeistof met PEC-PAD's.

Rienko van der Schuur
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Aug 2008, 22:25    Post subject:
Wees wel voorzichtig met reinigings vloeistoffen i.v.m. met coatings die gebruikt worden op je lens.
Bij erg veel verontreining en met name bij zand eerst vuil er af deppen. Dit gaat het beste met vochtig opname materiaal. Maar NOOIT poetsen. Hoe krasvrij je doekje ook mag zijn, een korrel zand veroorzaakt krassen als je er met een doek overheen wrijft!
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Patrick van der Velde


Gender: Male
Age: 47
Joined: 30 Jul 2008
Posts: 56
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 18 Aug 2008, 6:43    Post subject:
Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik zeker iets mee Smile

Groeten van Patrick
_________________
Wie de kont brandt.... had andersom moeten staan
--------
Canon 7D
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote
 
Patrick van der Velde


Gender: Male
Age: 47
Joined: 30 Jul 2008
Posts: 56
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 11:46    Post subject:
Even een update en aanvulling op dit topic.

Eindelijk had ik vandaag de eclipse reinigings vloeistof en pex pad lint free doekjes binnen + wat ander klein spul om de lens te reinigen.
Daar zit je dan met je lens van bijna 5000 euro, zo zenuwachtig en bang als het maar kan. Eerste keer schoon maken.

Het was net of de lens een beetje vettig was. Zo'n laagje op de lens. Niet extreem maar je zag het wel. Ik kwam er achter toen ik laatst vroeg in de ochtend met mist in het veld liep en het dus op de lens sloeg. Dan zie je erg duidelijk of de lens vies is.

Maar goed. Doek, reinigings vloestof er op en voorzichtig poetsen zoals op de korte beschrijving stond weer gegeven. In het begin zie je dat er nog wat vettige strepen op de lens zitten en ik had het idee dat ik er nooit vanaf kwam. Maar opeens werd het minder en door wat minder te zuinig te zijn met de druppels verdwenen toch de strepen en zag ik weer een mooi schoon oppervlak. Moet je toch even voor gaan zitten merk ik wel.

Heeft iemand hier ervaring mee of herkent iemand dit?

Rienko? Jij misschien? Want ik gebruik nu het zelfde materiaal als jou.

Waarom ik dit vraag. Tja, ik ben misschien een hele kerel maar als ik met mijn dure lens bezig ben dan voel ik me niet zo kerel meer en wordt ik onzeker over wat betreft of ik het wel goed aanpak Embarassed

Groeten van Patrick
_________________
Wie de kont brandt.... had andersom moeten staan
--------
Canon 7D
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 14:18    Post subject:
Ik had de eerste keer met mijn 500mm hetzelfde gevoel als jij Patrick maar met zoutspray op de lens (opgelopen bij de pier van IJmuiden) moet je wel iets van vochtigheid gebruiken.
Eerst met de blaasbalg eroverheen om eventuele korreltjes te verwijderen en daarna met een paar druppeltjes lens-reinigings-alcohol (via het laboratorium van mijn werk) en een ongebruikt nieuw lensdoekje van mijn verrekijker de zaak schoongepoetst. Aanslag vloog er vanaf; alleen aan de uiterste randjes is het wat lastig poetsen.

groet,
@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 16:16    Post subject:
Ik gebruik exact dezelfde methode als Rienko.

Eerst zand en stof eraf blazen met een blaasbalg en vervolgens met de Pec-Pads en de Eclipse vloeistof de boel schoonvegen. Inderdaad niet boenen, gewoon rustig wrijven. Werk van binnen naar buiten in cirkelbewegingen en je weet zeker dat je alles schoon krijgt en nog aanwezig vuil niet verspreidt over de lens. Het spul laat een vettig laagje achter dat na een paar seconden wegtrekt. Ook raad ik je aan niet teveel vloeistof te gebruiken.

De sensor reinigt tegenwoordig vanzelf. Na een stoffige trip zoals Afrika gebruik ik de Eclipse vloeistof met een sensor swap van dezelfde fabrikant. Die dingen zijn behoorlijk duur, dus blij dat het maar zelden hoeft!
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 19:06    Post subject:
@doodles (En de rest wie het wil lezen)
Ken je dit?:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1357443/dust_aid_dust-wand_kit.html

Zelf even een doekje om een stick vouwen (Er zitten 3 maten sticks in, voor 1,0 - 1,3 en 1,6 CCD's om het maar even makkelijk te zeggen)

Voor die prijs heb je echter wel 50 van die doekjes (die ook los leverbaar zijn) Per reinigingsbeurt erg voordelig.
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 7:07    Post subject:
Dank je Hendrik, dat scheelt al gauw 160 euro op 50 poetsbeurten!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum