Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

keuze van lenzen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Oct 2008, 12:01    Post subject: keuze van lenzen
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe telelens kopen maar ben zeer benieuwd met wat voor telelens je natuurlijk mooi natuurfoto's kan maken.
Wat voor lenzen worden door de fotografen hier heet meest gebruikt, hoeveel mm.
Ik ben heb zelf het idee om een Nikon 300 F4 te gaan kopen en eventueel een teleconverter erbij. Welke 1.4/1.7/2.0 weet ik nog niet.

Maar is deze 300 mm wel genoeg om redelijke vogels te fotograferen of moet je toch meer naar de 500mm gaan denken. en is dan de Sigma 50-500 een optie ?.

Ook is de prijs natuurlijk een belangrijke factor.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Gr
Maurice
Back to top
Reply with quote

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Oct 2008, 13:17    Post subject:
Hallo Maurice,
Die vraag is al heel vaak gesteld, het forum staat er dus ook vol mee Smile

Hier kun je zoeken:
http://www.birdpix.nl/search.php

Succes,
Marc
Reply with quote

ducaudi

PostPosted: Mon 13 Oct 2008, 22:14    Post subject:
Hallo

Ik heb een nikon 300mm f4 prime en een sigma 150-500 os hsm.
En gebruik beide zeer veel. Alleen de sigma nu net ietsje meer omwille van zijn 500mm en OS.

De nikon 300mm gebruik ik icm tc1.4 en die is zeer goed. Maar je komt toch altijd mm's tekort.

Nu ben ik aan het kijken voor een sigma 120-300 f2.8 en een portretlens en moet de sigma 150-500 os hsm wijken. Moest je interesse hebben in die lens, pm me maar.

Groeten Davy
Back to top
Reply with quote

maurice101

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 12:31    Post subject:
kan het ook anders stellen is een 300mm lens eventueel met een converter genoeg om redelijk foto's te maken van bewegende of stilstaande objecten ( vogels) of moet ik toch een 500mm hebben ( 50-500) is dat beter.
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 13:27    Post subject:
Je zou eventueel ook eens naar de Sigma APO 150-500mm f/5-6.3 OS HSM kunnen kijken.

Groeten,
Reply with quote

ruben vdb

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 13:59    Post subject:
In het begin trok ik vogelfoto's in de tuin vanuit mijn schuilhutje met een 18-55mm lens, wegens geen andere lens. Of 300mm dus genoeg is hangt er vooral van af hoeveel moeite je wilt doen om dicht genoeg bij de vogels te geraken. Ik heb nu ook een 300mm f4 en vind dit momenteel zeker genoeg. 500mm maakt het natuurlijk wat makkelijker, maar je verschiet er van hoe dicht je ook met een 500mm nog moet naderen om beeldvullende foto's te krijgen van een klein vogeltje.
Back to top
Reply with quote

Chris Schenk

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 15:29    Post subject:
Ik heb nu een 500 en heb dus makkelijk praten, maar in het analoge tijdperk heb ik lange tijd met een 400 gewerkt en dat ging prima. Een 300 plus 1.4 converter en een cropfactor van 1.5 geeft ruim 600mm, dus het zou genoeg moeten zijn....
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 15:44    Post subject:
Wat ik zover heb gelezen op ons forum is dat de sigma 50-500 toch beter presteert als de 150-500 OS. Men noemt de 150-500 OS ook wel de vervanger van de oudere sigma 170-500, en die zou slechter presteren als de 50-500.

Wat betreft bereik; als je inderdaad vanuit schuiltentjes kunt werken (denk aan vergunningverlening of toestemming grondeigenaar) is 300 mm in bepaalde gevallen genoeg. Een andere lens die wel eens vanuit schuiltentjes wordt gebruikt is de 70-200 mm f2.8 al dan niet met 1.4 converter. Toch zie ik dat bij dergelijke platen hier op bp dat er dan meestal sprake is van een voederplek of vijvertje waar de (zang)vogels op af komen. Niks mis mee natuurlijk, maar dat betekent dus een goede voorbereiding op die locatie.....
(en ook de 500 mm f4 wordt in de tentjes net zo vaak/vaker gebruikt Wink )

Patrick van der Velde

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 17:38    Post subject:
ruben vdb wrote:
In het begin trok ik vogelfoto's in de tuin vanuit mijn schuilhutje met een 18-55mm lens, wegens geen andere lens. Of 300mm dus genoeg is hangt er vooral van af hoeveel moeite je wilt doen om dicht genoeg bij de vogels te geraken. Ik heb nu ook een 300mm f4 en vind dit momenteel zeker genoeg. 500mm maakt het natuurlijk wat makkelijker, maar je verschiet er van hoe dicht je ook met een 500mm nog moet naderen om beeldvullende foto's te krijgen van een klein vogeltje.

Hier ben ik het helemaal mee eens.. Je hebt nooit mm genoeg. Ook met een 500mm zul je nog zoiets hebben van. Hé, ik moet toch nog dicht naar het onderwerp toe proberen te komen! Maar aan de andere kant. Is dat ook niet een beetje zoals het hoort? Maakt dat de foto juist compleet. Die ene super foto waar je moeite voor gedaan hebt om het onderwerp zo dicht en mooi voor je glas te krijgen? Maar goed. Ik zou gaan voor een lens vanaf 300mm met een zo klein mogelijk F getal. Dan kun je bij Canon, Nikkor en Sigma zeer goed terecht.
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 20:31    Post subject:
Natuurlijk heb je nooit genoeg millimeters, maar soms heb je er ook weer teveel. Ik heb ook wel foto's gemaakt met een kitlens of een macrolens (150 mm), omdat de vogels te dicht bij waren voor een 300 mm lens. Het hangt dus erg af van wat je wilt fotograferen. Zelf ben ik begonnen met een 300mm en die gebruik ik nog steeds veel. Lekker draagbaar, dus op de fiets ideaal. Wel gebruik ik daarbij als het licht het toelaat vaak een convertor, maar soms schroef ik die er bewust tussenuit. Trouwens: vogels hoeven beslist niet beeldvullend te zijn.
Succes met je keuze.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 23:35    Post subject:
Ik heb de AFS 300 f4 met 1.4 en 1.7 converters. Dit bevalt me zo goed dat ik mijn plannen om een 500mm lens te kopen in de ijskast heb gezet.
De beeldkwaliteit met de 1.7 TC is zo goed, dat ik er rustig wijd open mee fotografeer. Een beetje afstoppen maakt hem helemaal top! Met de 1.4TC hoef je niet eens af te stoppen.
Ik denk dat je in deze prijsklasse geen betere lens kunt vinden. Gebruik er wel Nikon converters op, want dat scheelt echt een stuk met die plastic Kenko glaasjes.

grt
Ad

maurice101

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 15:00    Post subject:
Allemaal bedankt voor jullie reackties.
ik ga nog even de lens testen(300 mm f4) met een tc 1.4 en als deze dus echt goed bevalt dan is deze voor het einde van het jaar in mijn bezit ..

en dan maar afwachten op de foto's
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum