Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D3x met 24.4 MP sensor ?!
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 8:24    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Het veroorzaakt die platte beelden waar we met z'n allen zo aan gewend zijn, dat we het niet eens meer zien.

Als ik op DX formaat met een 50mm op f2,2 werk zie ik echt geen platte beelden ontstaan Cool
Bas, platte beelden zijn toch iets van te veel tele-effect of van te veel diafragmeren (en dus alle foto's die je met een compact-digi maakt en veel foto's met de instap-huis-tuin-en-keuken-zoomlenzen).
Dat zou voor ons betekenen dat we wat vaker de convertor er af moeten laten, wat meer de 300mm pur sang moeten gebruiken - a la Hendrik. Te veel diafrafmeren zie ik hier haast nooit.

Maar uh... ik zou graag overstappen naar de mooie mogelijkheden van geringe scherptediepte en bijzonder mooie sensor van de huidige fullframe canon's en nikons. Als ik nog ooit weer naar een plek ga waar de vogels naast je komen zitten, 85mm voldoende is en een groothoeklens een optie, dan huur ik misschien een D700...
Tot die tijd houd ik vast aan 'me extra tele'. wat sander daar ook van vindt en hoe plat mijn foto's ook zouden zijn.

Derde aspect van een platte foto is dat er alleen een onderwerp in beeld is en geen samenhang met de omgeving. Dat is een kwestie van... keuze van de fotograaf.

By the way, Ton, voor een middenformaat Mamya zijn 2e hands lenzen beschikbaar. Die zullen voor een nieuwkomer in de markt - Leica of Nikon - niet snel beschikbaar zijn. Tenzij de vatting andere merken accepteert.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 8:54    Post subject:
Peter, het is helaas nog steeds zo bij de huidige 'two pass sensors' dat het licht loodrecht de sensor in wordt gedwongen. Dat veroorzaakt per definitie een platter beeld dan voorheen met analoog, ook met het heerlijke scherpteverloop zoals jij voorstelt. Men is bezig met 'one pass' technologie. Dan zou je daar vanaf zijn en is de sensor ook weer veeeel lichtgevoeliger. Na de pixelrace is dat de volgende stap. Sony kondigde dit een half jaar geleden aan. De huidige gapless sensor van Canon rekent ook voor een deel af met dit probleem. Het gaat nu zo snel dat niemand meer ergens van opkijkt. Ik wacht nog even op de snelle universele en betaalbare full frame, met 3 stops verbetering t.o.v. wat ik nu heb. Volgens de geruchten duurt dat niet lang meer. Ook niet bij Canon, al zijn ze erg veel geld kwijtgeraakt met het terughalen van veel van hun eigen aandelen ...

Gr,

Bas

peter wijn

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 12:46    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
... Dat veroorzaakt per definitie een platter beeld dan voorheen met analoog...

Hoe moet je dat zien? Jouw en mijn telelenzen geven sowieso een loodrecht op de sensor invallende lichtbundel. Ik dacht dat het alleen een probleem met groothoeklenzen was, waar die groothoeklenzen (voor digitale camera's) ook nog eens voor zijn gecorrigeerd. Vraag ik me nog af waar je het concreet aan gaat zien, - naast verstrooiing en lichtafval, bij niet-gecorrigeerde groothoeklenzen.

Andere punten zijn helder, en 't wordt alleen maar helderder... in de toekomst.....).
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 14:10    Post subject:
Quote:
By the way, Ton, voor een middenformaat Mamya zijn 2e hands lenzen beschikbaar. Die zullen voor een nieuwkomer in de markt - Leica of Nikon - niet snel beschikbaar zijn. Tenzij de vatting andere merken accepteert.

@ Peter: goed gezien. Ook hier geldt dus weer het overbekende "blijven kijken en vergelijken". Nikon kennende (en zeker Leica, die nog een graadje stoicijnser is met prijzen) zullen evt. toekomstige MX-lensen, zeker met groter bereik met het oog op natuurforografie, beslist in de papieren lopen.

@ Bas: wat een gedefinieerder driedimensionering (vs. "platheid") van een plaat betreft, ik las en zag een test tussen 5D-platen en Mamiya-shots, waarbij het laatste merk (afhankelijk van de back) i.d.d. een veel duidelijk en beter relief toonde, zelfs ver weg op de achtergrond. Da's wel smullen, hoor. Wel is het nadeel dat de ISO-waarden op dit terrein zich veelal beperken tot, laten we zeggen, max. 400. Maar wie weet heeft Nikon daar inmiddels iets op gevonden :-)

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

P.S. Wel heb ik ontdekt dat ik mijn meeste platen sowieso b.v.k. rond de ISO 200 schiet, dus...

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 15:44    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
Wel heb ik ontdekt dat ik mijn meeste platen sowieso b.v.k. rond de ISO 200 schiet, dus...

Hetgeen je mooi kunt bekijken met http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html. Aardig tooltje (zal wel niet op RAW werken) om allerlei stats over je foto's te bekijken, zoals gemiddelde brandpuntsafstand of diafragma.
Heb jij dat ook gebruikt Ton?

Groet,
Jan

peter wijn

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 15:57    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
.... @ Bas: wat een gedefinieerder driedimensionering (vs. "platheid") van een plaat betreft, ik las en zag een test tussen 5D-platen en Mamiya-shots, waarbij het laatste merk (afhankelijk van de back) i.d.d. een veel duidelijk en beter relief toonde, zelfs ver weg op de achtergrond. Da's wel smullen, hoor....

heb je de link? ik tast nog volledig in 't duister, of mag ik zeggen dat ik bewoner ben van Plato's grot.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 16:21    Post subject:
Hier het draadje, Peter (kijk vooral 'ns naar dat schip) waarvan aan te raden is alle verder pages ook 'ns door te snuffelen (waar de 5D o.a. aan de orde komt). Wellicht niet helemaal/allemaal onze tak van sport, maar zeker interessant.

http://www.doorhof.nl/blog/index.php?topic=1123.0

Ton

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 17:55    Post subject:
Bedankt Ton! Het verhaal van geillustreerde diepte kun je niet beter tonen dan met deze voorbeelden. Enfin, een zeer goede full frame is daarmee ook weer tot puin gereduceerd. Kun je nagaan, de 5D is al vele malen beter dan de aps-c op dit gebied.

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 8:48    Post subject:
sorry hoor, het vergelijk is tussen foto's met een macrolens op de Mamya met die van een zoom op de canon (hoe goed deze tamron ook moge zijn tov een nikkor of canon zoom, het is in de allerverste verten geen vergelijk voor een macrolens voor middenformaat).

ik zie geen dingen die niet door de betere resolutie en dynamisch bereik van de sensor of scheidend vermogen van de lens kunnen worden verklaard. Ik zie vooral dingen die vergelijkbaar zijn met het verschil tussen een 50 F1,8 beeld en een 17-55 F2,8 beeld, beide op F4 op een D2x.

Maar ik weet dan ook nog steeds niet hoe ik moet kijken om 3D in een plat vlak te zien. 3D effect in super telelenzen krijg je voorlopig niet tussen mijn fysisch aangelegde oren Embarassed
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 9:33    Post subject:
Quote:
3D effect in super telelenzen krijg je voorlopig niet tussen mijn fysisch aangelegde oren Embarassed

@ Peter: ook niet met een ADHD-lens? Wink

Quote:
sorry hoor, het vergelijk is tussen foto's met een macrolens op de Mamya met die van een zoom op de canon (hoe goed deze tamron ook moge zijn tov een nikkor of canon zoom, het is in de allerverste verten geen vergelijk voor een macrolens voor middenformaat).

@ Peter: Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf ben ik me ook bewust van het fruitmandje (appels en peren). Desalnietteplus vind ik het een aardige test, met zichtbaar verschil, tussen twee verschillende systemen.

Het zou me er veel aan gelegen zijn (niet alles) als de ons vertrouwde merken deze beeldkwaliteit ook betaalbaar zouden weten te realiseren. Het grootste voordeel ervan bewijst zich op betere prints op groter formaat en meer cropmogelijkheden zonder kwaliteitverlies. Voor kleinere prints en internetplaten maakt het i.d.d. niet zoveel uit.

Ton

Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 19:37    Post subject:

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:05    Post subject:
Ton, dat is mooi nieuws voor jou met je plannen. Zelf zou ik het wel pretig vinden als ze deze prestaties gewoon in een full-frame en liever nog wat kleiner formaat konden stoppen. De ontwikkelingen in deze formaten gaan immers ook nog steeds door. Binnen afzienbare tijd 60+ MP in een full frame, wordt al over gesproken. Goed, het glas moet al dat geweld ook maar zien te trekken, indien fysiek mogelijk. Ook daar worden weer flinke stappen gemaakt.

O ja, er zijn geruchten dar Canon ook met iets 'groots' bezig is.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:13    Post subject:
Inderdaad, Bas, het glasservies kon nog wel eens het grootste probleem zijn. Volgens mij verloopt het ontwerp-, productie- en assemblageproces van een camera sneller dan dat van een lens.

Ton

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:48    Post subject:
Het zuiveren van het 'glas' is een erg arbeidsintensief proces met veel handwerk. Daarna het slijpwerk, assemblage, afstellen nog. Het zal je verbazen om te zien hoe ambachtelijk dat proces verloopt. Op youtube staan wat filmpjes.
Bij grote sensoren met veel pixels is de afkeur evenredig veel groter dan bij de kleinere exemplaren. Dat is wat een grotere sensor duur maakt. Gezien de dalende prijzen lijken ze dat proces steeds beter onder controle te krijgen.

Hier staat de film, erg interessant: http://www.youtube.com/watch?v=OkWsk9rXpcU&feature=related

Sander L

PostPosted: Tue 28 Oct 2008, 14:52    Post subject:
Grote verschil tussen de Canon 5D en Mamiya is behalve het sensor formaat het AA filter. De huidige DSLR heeft nu eenmaal een sterk AA filter waardoor verscherpen noodzakelijk is. Een digiback heeft eigenlijk geen AA filter, of een AA filter wat je zelf kunt verwijderen. Vwb deMamiya weet ik het niet, maar als deze al een AA filter heeft, dan is die heel erg zwak.

Sander
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum