rnbflavour wrote: |
een hoger f-getal betekent toch meer scherpte? |
Roland IJdema wrote: | ||
Volgens mij haal je scherpte en scherptediepte door elkaar. Op de onderstaande site staat een stukje uitleg over scherptediepte http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie2.php |
Douwe de Vries wrote: |
Hoe scherp een foto is op de plaats waarop je hebt scherp gesteld is afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Meestal zal een lens qua scherpte het best presteren wanneer hij ongeveer twee stops in diafragma terug is gesteld. Een lens die F/4 is zal dan dus gemiddeld rond F/8 het scherpste resultaat weergeven. Het is goed voor jouw lenzen te weten in welk bereik ze welke prestaties leveren. Dit kun je bijvoorbeeld zien op http://www.photozone.de/Reviews/overview
Groet, Douwe |
Nagtie wrote: |
Je hebt met meer dingen te maken. F5 lens kun je niet bepaald een licht sterke lens noemen, vaak zijn die al niet zo scherp. Als we stellen dat die dat wel is zijn er nog meer problemen. Het gaat hier om maximaal open. Je lens berekend je belichting, en het scherp stellen altijd met open diafragma, hoe meer licht er dan binnen komt, hoe beter die scherp kan stellen. Dus op f5 wordt dat wel weinig. Daarnaast stelt canon, dat behalve bij de 1ds de AF goed werkt tot f5.6. En dan ook alleen bij contrast rijke situaties. Bij f10 zal je lens niet meer kunnen scherp stellen. Je kan dus maximaal een f4 lens nemen met een 1.4x converter of een f2.8 lens met een 2x converter. Met de hand scherpstellen is bij vogel fotografie niet handig.
Dus een foto op f10 maken met een f2.8 lens kan wel omdat die insteld met het diafragma open. Blijkt dus maar weer dat deze vak van sport een duur geintje is. Ow ja bij kleine vogels werk ik meestal op f 7.1 tot 8. |
rnbflavour wrote: |
eventueel zal ik er een convertor tussen zetten om mijn camera als een soort telescoop te gebruiken om een vogel die ver weg zit te determineren (geen zin om ook nog eens voor 1500 een scope te kopen) |
JoopG wrote: | ||
http://www.digiscooppix.nl Groet, Joop |
Quote: |
stel nu dat ik een lens heb die bij 500mm een minmaal f-getal heeft van 5.0 en ik gebruik een 2x convertor.
dan zou ik mijn f getal op meer dan 10 moeten zetten. nu les ik dat je daardoor veel scherpte inlevert, maar dit snap ik dus niet: een hoger f-getal betekent toch meer scherpte? |
Hendrik van Kampen wrote: | ||
rnbflavour
In principe heb je gelijk.
Je vergeet echter één ding. Om precies te begrijpen wat, moet je even terug naar de basis. Het gegeven is dat een lens in het centrum beter is dan aan de randen. Met een diafragma dek je de randen van de lens af zodat de kwaliteit, wel ten koste van wat lichtverlies, beter wordt. Bijkomend voordeel is het groter worden van de scherptediepte (zie commentaren hierboven) Boven f8 dek je zoveel van de lens af dat het effect omkeert en de lens weer slechter wordt. (De voorste lens heeft een brandpunt van 40cm en een diameter van 10cm. Dat geeft 40 : 10 = F4. Met het diafragma maak je als het ware de voorste lens, die het licht vangt, kleiner, je gebruikt alleen het centrale stuk ervan. Laten we zeggen tot 5cm. 40 : 5 = F8. Het getal achter de F noemen we openingsverhouding. Met een diafragma beinvloeden we dus de openingsverhouding.) Bij gebruik van een converter stapel je verschilllende lenzen met alle bijbehorende randen op elkaar. Je brandpunt wordt langer, daardoor beinvloed je de openingsverhouding ook, want de eerste lens blijft even groot. Wat je wint is meer mm's. Daarnaast versterkt de converter niet alleen de vergroting, maar ook alle foutjes van de lens. Daardoor wordt de scherpte slechter ondanks dat de openingsverhouding groter wordt. ( Dezelfde lens met 40 cm brandpunt en 10cm diameter + een converter van 2x wordt: (40 x 2) : 10 = F8. De randen van alle lenzen zijn echter niet afgedekt door een diafragma, zodat je geen scherptewinst hebt. Die krijg je wel weer als je het diafragma dicht gaat draaien. Daardoor verlies je echter weer zoveel licht dat dit het fotograferen en de kwaliteit negatief beïnvloed.) |
adjuh wrote: |
Ik ben bang, dat als je een converter op je 50-500 zet, je zoeker zo donker wordt, dat het determineren van vogels misschien erg moeilijk wordt. Ik zou dat eerst maar eens uitproberen.
grt Ad |