[quote]Klopt - uitgaande van een Nikkor AF-S 300mm f/4 - de volgende rekensom:
300mm obj. + DSLR (bijv. D300) = 450mm obj. (x 1.5) + TC-1.4E II = 630 mm obj.
Dat klopt dus niet je hebt door de cropfactor in dit geval 1,5 door de kleinere censor een beeldhoek van een 630mm lens . was het maar waar
dan had je voor weing geld een lel van een telelens .
Posted: Tue 28 Oct 2008, 20:32 Post subject:
Klopt precies. Je hebt een kleinbeeldequivalent van 630mm. Voor een aantal jaren terug was 600mm het vrijwel hoogst haalbare, dus dit komt nu een stuk eenvoudiger (en goedkoper) dichterbij. Echter veel vogelfotografen op dit forum hebben aan een 500mm met 1,4 tc en 1,6 cropfactor nog niet genoeg.... (=1120mm).
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 29 Oct 2008, 9:47 Post subject:
waar leo op doelt is dat je wel 630mm beeldhoek equivalent hebt, maar dat er de scherptediepte anders werkt dan een echte 630mm F5,6 op een normaal kleinbeeldformaat zou doen, en dat je ook dichter bij de grenzen van het scheidend vermogen van de lens zit (gezien vanuit het hele beeldvlak).
dat kan voor sommige professionals heel belangrijk zijn. Als je nooit een supertele hebt gehad, weet je niet wat je mist, en mis je dus niks
Misschien interessant om de test een keer te doen. Iemand met een 600 F5,6 en een D700 of D3 interesse om mee te doen?
Edit, even iets vet gemaakt voor arjen
Last edited by peter wijn on Wed 29 Oct 2008, 11:47; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Wed 29 Oct 2008, 10:13 Post subject:
Daar wil ik best aan meedoen, Peter. Alleen moeten de Canon-gebruikers nog even wachten op de snelle full-frame. Bij Nikon hebben ze dat toch maar mooi voor elkaar.
Ik ben het ook niet helemaal eens met de opmerking van Mies.
Als ik de randen af zou plakken van mijn 1.3 crop-sensor, heb ik ineens meer millimeters telebereik?!
Gender: Male Age: 49 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Wed 29 Oct 2008, 11:16 Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik ben het ook niet helemaal eens met de opmerking van Mies.
Als ik de randen af zou plakken van mijn 1.3 crop-sensor, heb ik ineens meer millimeters telebereik?!
Dat gebeurt toch met bijna elke foto hier, Bas? Alleen noemen we het dan croppen... Het heeft in ieder geval tot resultaat dat je vogel groter in beeld staat, en dat is waar het hier de meeste mensen om gaat (volgens mij tenminste). De nadelen die Peter noemt zijn voor de meeste gebruikers hier (alweer volgens mij) een stuk minder van belang.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 29 Oct 2008, 11:49 Post subject:
Dat nadeel is zelfs een voordeel. Door de kleiner dan FF beeldsensor heeft je foto meer scherptediepte. En dus kun je ongestraft op F4 fotograferen en toch nog redelijk wat scherptediepte. Op een FF of filmcamera is de DOF nog flinterdunner.
Aan het andere extreem van het spectrum hebben we de compactcamera's met heel kleine sensoren. Daar is de DOF zo groot dat het onmogelijk is een foto te maken met een mooie onscherpe achtergrond.
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Wed 29 Oct 2008, 14:09 Post subject:
Arjen, dan nog even een reactie op jouw reactie die je op mijn reactie gaf:
Ten eerste vind ik het onderwerp er heel erg plat van worden. Ten tweede wordt vaak de achtergrond te scherp, daar waar hij juist wazig zou moeten zijn. Dat halfwazige er tussenin is het meestal niet. Kortom, je ziet het zelden een mooie foto opleveren, dat (zware) croppen. Een leuke / mooie soort goed in beeld brengen is weer wat anders.
Gender: Male Age: 49 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Wed 29 Oct 2008, 16:36 Post subject:
@Bas: ik heb het ook helemaal met je eens hoor Ik gaf alleen even aan wat, volgens mij, het merendeel van de gebruikers hier denkt (hoe groter in beeld, hoe beter).
Zelf crop ik bijna nooit, en dan hooguit om de compo iets te verbeteren.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum