Hoi Arno,
Moeilijk hè, al dat mooie glas.
Ben even op bezoek geweest bij je site om te kijken wat je doet en wat je al heb om een indruk te krijgen ( Hele leuke en goede site trouwens, heb er van genoten).
Wat me op valt is dat je al behoorlijk dicht bij je onderwerp komt met je 300mm f4.
Dit is en blijft, naar mijn mening, dan ook je struinlens voor lange afstanden te voet, eventueel met een 1.4x conv.
Deze ga je niet vervangen voor de lange (zware) tele, 500,600 of de 300-800 (of de 800 f5.6 van Canon, nog niet genoemd), deze zijn allemaal zwaar voor lange afstanden te voet.
Mijn vermoeden is dan ook dat je eigenlijk op zoek bent naar veel mm.
Deze zal je dan gaan gebruiken:, op kortere afstanden te voet met een goed statief en kop, vanuit een schuilopstelling of kijkhut, of en natuurlijk vanuit de auto.
In deze opsomming en constatering zou ik, zonder concessies, de Canon 800mm F5.6 IS nemen, deze geeft het aller beste eindresultaat in de beoogde toepassingen.
Er zijn alleen weinig mensen (waaronder ik ook) die dit er voor over hebben of het euberhaupt kunnen betalen.
Zelf ben ik dit traject ook al doorlopen en ben uit gekomen op een prachtige 2e hands 600mm F4.0 IS van Canon.
Werkt fantastisch ook met de 1.4x conv, wil hem nooit meer kwijt.
Wel moest mijn Canon 400mm F4.0 DO IS er voor verkopen.
Deze mis ik nu heel erg omdat dat mijn lange aftands struinlens van maar 2kg was.
Het dilemma van het mooie glas is dus ook voor mij nog niet ten einde, maar er moet wat te wensen over blijven toch?, en ondertussen genieten van wat al dat mooie glas je geeft en laat zien!
Heel veel succes met je zoektocht naar de juiste balans in het ‘mooie glas’.
Gr,
Peter Gr