Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Aanschaf ev. van de 24-70,2.8 van nikon

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 18:36    Post subject: Aanschaf ev. van de 24-70,2.8 van nikon
Hallo allemaal.
Wil deze lens aanschaffen voor m.n. landschapsfotografie en een beetje als allround lens. Heb de sites van Bjorn Borslett en van Fredmirande bekeken en bij eerstgenoemde staat daar bij de test op de D200. IR wat betekent dat.
Heb begrepen dat ie speciaal voor een FX camera ontworpen is. Kan ik deze lens dan ook zonder problemen op de D300 gebruiken?
Wie met me mee wil denken alvast bedankt?
Ook voor wat betreft gebruikerservaringen.
Mvg.Martine
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 19:54    Post subject:
Hoi Martine,

IR staat voor infrarood, zie http://www.naturfotograf.com/index2.html
Is deze man nogal gek van. Zo voor mij niet relevant zijn.

Bendiks

Martine

PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 20:34    Post subject:
Al vast bedankt Bendiks. Al weer wat wijzer geworden.
Mvg.Martine
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 20:46    Post subject: Re: Aanschaf ev. van de 24-70,2.8 van nikon
Martine wrote:
Hallo allemaal.
Wil deze lens aanschaffen voor m.n. landschapsfotografie en een beetje als allround lens. Heb de sites van Bjorn Borslett en van Fredmirande bekeken en bij eerstgenoemde staat daar bij de test op de D200. IR wat betekent dat.
Heb begrepen dat ie speciaal voor een FX camera ontworpen is. Kan ik deze lens dan ook zonder problemen op de D300 gebruiken?
Wie met me mee wil denken alvast bedankt?
Ook voor wat betreft gebruikerservaringen.
Mvg.Martine

Moeilijk verhaal/onderwerp: bezoek vooral dpreview eens!

Komt mi erop neer dat je een lens primair voor FX of DX kunt ontwerpen. DX gebruikt een kleiner (midden) gedeelte van de lens wat meestal (Vroeger) het beste resultaat gaf ....is niet meer zo.
Er zijn lenzen die in totaal op FX beter presteren dan op DX en de DX-lenzen uiteraard ALLEEN op DX. Er zijn ook echter lenzen die voor zowel FX als DX zijn bedoeld maar op DX duidelijk beter presteren dan op FX. Helaas is de beroemde 70-200/2.8 zo'n lens.

Nikon had ik het dus over: Nikon lijkt/leek meer naar DX te neigen, Canon daarentegen meer naar FX.

Ik zou m'n adem echter even inhouden (en de knip dicht) omdat er binnen enkele maanden een 24Mp sensorcamera SCHIJNT te komen. Ik neem aan dat er daarbij ook allerlei nieuw glaswerk komt.

Er komt sowieso een moment dat je moet kiezen. Wat mij mijn leven lang goed bevallen is, is om te kiezen voor het voorlaatst nieuwe model: kinderziektes zijn eruit, er is veel support aanwezig en de accesoires en soms ook lenzen zijn goedkoper.

Nee, ik heb mijn eigen regels doorbroken: D3 "helaas".

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Martine

PostPosted: Sun 23 Nov 2008, 17:13    Post subject:
Willem bedankt voor je reactie. Weet nog niet of ik zolang de hand op de knip kan houden tenzij ik zeker zou weten dat de 24-70mm ook in de VR versie komt Wink Wink
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 23 Nov 2008, 18:39    Post subject:
Geen probleem martine . stortje geld maar op mijn giro Very Happy . Dan ben je in ieder geval je geld effe kwijt . en heb ik de rente . jij van je brandend gevoel in je knip 8 af en ik heb nog wat rente . jij blij . ik blij . #Beer
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Nov 2008, 19:06    Post subject: Re: Aanschaf ev. van de 24-70,2.8 van nikon
wblink wrote:
<knip>
Er zijn ook echter lenzen die voor zowel FX als DX zijn bedoeld maar op DX duidelijk beter presteren dan op FX. <knip>

Dat betekent toch niets anders dan dat ze de randen van de lens, puur om kosten te besparen, minder nauwkeurig geslepen hebben? Dat betekent ook dat vrijwel alle lenzen afvallen voor gebruik op full frame. Geldt trouwens ook voor vele lenzen van Canon.

Gr,

Bas

Martine

PostPosted: Sun 23 Nov 2008, 22:24    Post subject:
@Leo,
Dat brandend gevoel in mijn portemonaie vind ik wel lekker Wink Wink Zeker met al die sneeuw nu.
@Bas Er lijkt wel logica in je verhaal te zitten.
Mvg. Martine

Last edited by Martine on Mon 24 Nov 2008, 14:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 12:07    Post subject:
Een 24-70 is een typisch objectief voor het FX-formaat en is dan een prachtig all-roundobjectief, ook voor landschapsfotografie. Op een DX-camera is het geen goede keuze voor landschapsfotografie, omdat je geen echte groothoek hebt, hij gedraagt zich immers als 36-105 mm.
VR is niet zo zinvol vanwege de relatief korte brandpuntsafstand. Je krijgt immers pas last van bewegingsonscherpte bij sluitertijden korter dan 1/24-1/70 seconde (volgens de oude vuistregel!) en bij landschapsfotografie zul je doorgaans veel kortere tijden gebruiken. Dus wachten op een VR-versie hoeft niet.
Back to top
Reply with quote

Martine

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 12:35    Post subject:
Ger, bedankt voor je reactie. Maar het is toch welzodat de 24-70mm zonder problemen opeen d300 te gebruiken is? En ik wil hem gebruiken als all round lens en minder voor landschapsfotografie.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 13:23    Post subject:
Natuurlijk past hij wel. Vergeleken met je 18-70 is hij een halve tot anderhalve stop lichtsterker, heeft een SWM-motor en de beeldkwaliteit is fantastisch, maar ja… hij kost wel bijna 1500 euro.
Back to top
Reply with quote

Ivon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 17:34    Post subject:
Hallo Martine,

Zelf gebruik ik vaak de 14-24 2.8 op mijn D300 voor landschapsfoto's. Dit objectief valt onder dezelfde kwaliteit als de opvolger in brandpunt, de 24-70 2.8.
Prachtig scherp, echt een juweeltje. Misschien een overweging waard?

Vriendelijke groet,
Ivon.
Reply with quote

Martine

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 17:45    Post subject:
@ Ivon en Ger,
Bedankt voor het meedenken en en ben sinds een uurtje de trotse bezitster van deze lens en hij voldoet prima waar ik hem voor wil gebruiken.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 18:02    Post subject: Re: Aanschaf ev. van de 24-70,2.8 van nikon
Bas Breetveld wrote:
wblink wrote:
<knip>
Er zijn ook echter lenzen die voor zowel FX als DX zijn bedoeld maar op DX duidelijk beter presteren dan op FX. <knip>

Dat betekent toch niets anders dan dat ze de randen van de lens, puur om kosten te besparen, minder nauwkeurig geslepen hebben? Dat betekent ook dat vrijwel alle lenzen afvallen voor gebruik op full frame. Geldt trouwens ook voor vele lenzen van Canon.

Gr,

Bas

Ik ben geen opticiën (of hoe heet zo'n objectievenkenner eigenlijk?), maar je kunt (zeker met asferische lenzen lijkt mij) de kwaliteit concentreren op het DX formaat, verpreiden over het FX formaat, een tussenweg kiezen enz. Er is geen objectief dat over de volledige diameter dezelfde kwaliteit geeft, het blijft voor de ontwerpers "schipperen".

Dus nee, geen kwestie van minder goed slijpen (meer polijsten denk ik), maar van ontwerp.

Een objectief voor DX zal niet echt bruikbaar zijn op FX. Andersom kan wel, maar dan gaat het erom waar de ontwerper de nadruk op heeft gelegd: DX zo goed mogelijk, FX met wat mindere randen, of andersom: meer de nadruk op het volle (FX) formaat.

Ik noemde juist de 70-200 omdat die van Nikom beter presteert op een DX dan op een FX, terwijl dat bij die van Canon net andersom schijnt te zijn (info DPReview)

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 18:05    Post subject:
Martine wrote:
@ Ivon en Ger,
Bedankt voor het meedenken en en ben sinds een uurtje de trotse bezitster van deze lens en hij voldoet prima waar ik hem voor wil gebruiken.
Mvg. Martine

En? Wat is het nu geworden? Een zoon van 14-24 of een dochter van 24-70?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Martine

PostPosted: Mon 24 Nov 2008, 18:35    Post subject:
Willem het is de 24-70 mm geworden. Een zeer solide lens. En nu maar gaan fotograferen. Wink
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum