Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Testen teleobjectief : Nikon AF-S 500mm F/4

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2008, 23:31    Post subject: Testen teleobjectief : Nikon AF-S 500mm F/4
Beste BPers,
onlangs heb ik mijn spaarcenten bij elkaar geschraapt om een AF-S 500 aan te schaffen. Ondanks guur weer en de werkgever die ook af en toe mijn aanwezigheid vereist, toch een beetje met het bakbeest aan het fotograferen geweest. Nou vielen mij de resultaten in eerste instantie een beetje tegen, maar ik weet ook dat je een lens moet leren kennen. Ik heb ook nog geen deugdelijk statief en dat speelt zeker ook een rol.

Nu zou ik jullie willen vragen of jullie een idee hebben hoe je de productiekwaliteit van een lens (m.n. mijn lens) zou kunnen testen ?? Er zullen toch soms misschien slechte exemplaren geleverd worden en hoe eerder je daar achter bent hoe beter. Ik kan me voorstellen dat een standaard patroon op 10m gefotografeerd als referentie zou kunnen dienen hiervoor.

Iemand ideeen zodat ik met een gerust hart verder aan mijn eigen vaardigheid kan werken ?

peter wijn

PostPosted: Wed 03 Dec 2008, 7:42    Post subject: Re: Testen teleobjectief : Nikon AF-S 500mm F/4
probeer het nog eens met een rijstzak
de kans dat het aan de lens ligt is minimaal.
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 03 Dec 2008, 9:16    Post subject:
Begin met eenvoudige onderwerpen: meeuwen in een haven bijvoorbeeld. Zet hem op een stevig statief en gebruik een afstandbediening. Controleer de instellingen van de camera en zorg dat je een korte sluitertijd kunt gebruiken.

Last edited by Ger M on Wed 03 Dec 2008, 9:48; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2008, 9:31    Post subject: Re: Testen teleobjectief : Nikon AF-S 500mm F/4
Mr. D. wrote:
Ik kan me voorstellen dat een standaard patroon op 10m gefotografeerd als referentie zou kunnen dienen hiervoor.

Begin daar niet aan. Er zijn al genoeg mensen die hun dure spullen alleen gebruiken om bakstenen te fotograferen en die zinloze tests op internet plaatsen...

Gewoon veel oefenen. En om je alvast op weg te helpen:

- een degelijk statief is ONMISBAAR. Een 500mm op een Manfroto 055 of zo is vragen om onscherpte. Ik spreek uit ervaring.
- je hebt niet het beste weer op dit moment. Waarschijnlijk kom je niet boven de 1/100ste en dat is eigenlijk te weinig. Dus niet representatief om de scherpte van je lens te beoordelen.
- werk aan je techniek. Zo'n lens vergt een bepaalde manier van handling. Zoek eens op Google op "long lens technique".
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Wed 03 Dec 2008, 10:06    Post subject:
Gisteren op de Noordpier van IJmuiden met de 500 AF-S en D300 uitstekend surfers kunnen fotograferen bij een 1/1000 sluitertijd. Bewegende onderwerpen zijn prachtig om op te oefenen, zelf neem ik vaak een Schipholstartbaan omdat de vliegtuigen van grootte verschillen en schuin op je af komen. Mijns inziens zijn dat ideale testopjecten aangezien je aan de luchtvaartmaatschappij, tekst of de registratie kunt zien of je lens bij snelheid nog goed scherpstelt. Voor dat soort gebruik is een goede monopod uitstekend inzetbaar, de meeste producten van Manfrotto kun je beter direct skippen. Ook een rijstzak op raam, motorkap of hek kan goed werken en geeft meer bewegingsvrijheid dan een statief.

De 500 AF-S haalt bij Bjorn Rorslett hoge cijfers: http://www.naturfotograf.com/index2_PC.html

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er slechte exemplaren zouden worden geleverd, het gaat hier tenslotte niet om Sigma maar om Nikon.

Succes, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 03 Dec 2008, 10:18    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er slechte exemplaren zouden worden geleverd, het gaat hier tenslotte niet om Sigma maar om Nikon.

*plakt pleister op digitale mond* Wink
Back to top
Reply with quote

Mr. D.

PostPosted: Thu 04 Dec 2008, 23:31    Post subject:
Ik wil iedereen even bedanken voor de nuttige bijdragen. Ik ga (uiteraard) mijn 'long lens 'technique' verbeteren. Ik moet de komende tijd ook maar eens flink op zoek gaan naar een goede statief oplossing.

Nog even een gerelateerde vraag. Ik lees veel positieve verhalen over de Wimberley kop, maar als dat ding zo soepel beweegt als beschreven wordt op het net kan ik me niet voorstellen dat ie vibraties absorbeert. Moet ik dus concluderen dat de Wimberley alleen bij hele snelle sluitertijden goede scherpe resultaten geeft ?

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Dec 2008, 23:45    Post subject:
Ik heb een andere Gimbal statiefkop, maar het gimbal principe waar wimberley ook mee werkt is dat de lens, ongeacht de stand altijd in evenwicht is. Dit zonder dat je iets tegen hoeft te houden. Je kunt de lens en camera dus gerust loslaten en hij blijft gewoon op dezelfde stand staan. De stroefheid van de beweging kun je vanzelfsprekend traploos instellen en alles kan ook geheel vastgezet worden. Met de juiste techniek kan er dan zonder IS of VR met redelijk lange sluitertijden gefotografeerd worden, zeg 1/125sec. Met afstandbediening en spiegelopklap nog veel langer.

Michel
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 7:14    Post subject:
@ Mies,

Onderstaande stelling is een beetje de wereld op z'n kop:

"het Gimbal principe waar Wimberley ook mee werkt "

Gimbal heeft een ouder model Wimberley gekopieerd zoals ze dat ook met Gitzo doen. Dat wordt ergens in een Chinese- of Indiase schuur in elkaar geknutseld en op het vliegtuig gezet. Over de kwaliteit en de kwaliteitscontrole worden op Internet hele fora volgeschreven; niet iedereen is zonder meer positief. Ik begrijp daaruit in ieder geval dat bij Gimbal het draai- en sluitwerk niet altijd naar wens functioneert.

Belangrijkste van het Wimberley-principe is dat je zwaartepunt onder je draaipunt ligt waardoor de lenscombi niet naar beneden kan kapseizen en makkelijk alle kanten opdraait.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 7:36    Post subject:
Sorry Martijn. Aangezien op diverse fora de Wimberley, maar ook de Black-widow die ik heb als gimbalhead wordt genoemd ging ik er vanuit dat het om het werkingsprincipe van de statiefkop ging. Nooit gedacht dat Gimbal een imitatiemerk is en had dan ook niet verwacht dat ze zo vaak genoemd zouden worden.
zie bv. ook http://www.jobu-design.nl/gimbal%20heads.htm

Quote:
Belangrijkste van het Wimberley-principe is dat je zwaartepunt onder je draaipunt ligt waardoor de lenscombi niet naar beneden kan kapseizen en makkelijk alle kanten opdraait.

Dit is wat ik ook wilde zeggen.

Michel
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 8:12    Post subject:
Je ziet zo al wat er mis is met deze koppen. De frictie wordt loodrecht (radiaal) op de as geregeld. Dat kan nooit zo soepel draaien als (meerdere) frictieplaten in de lengterichting (axiaal) op de as. Zie de zeer fraaie oplossing van Dietmar Nill, waar het wel allemaal klopt en waar je ongeveer (zonder klem) hetzelfde bedrag voor betaalt. http://www.dietmar-nill.de/content/index.php/content/stativkopf_neu Ook de apparaten van Wimberley zijn wat dat betreft erg goed, maar wel erg lelijk qua design en afwerking, vind ik dan.

Om op de vraag van 'Mr. D.' terug te komen, het vereist best wat vaardigheid om de gewenste scherpte te verkrijgen met een dergelijke telelens. Wat testjes kunnen geen kwaad om te zien wat de lens in het veld doet. Je kunt maar beter voorbereid zijn op mooie kansen.

Gr,

Bas

Huib Tom

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 15:13    Post subject:
Herkenbaar dat de resultaten in eerste begin tegenvallen en dat is even schrikken.

Ik weet niet of je de 500 S met VR hebt gekocht of de voorganger. Zelf heb ik sinds kort de VR versie en veel winst behaald met de fijn afstelling op de D300. Zeker als je converters gebruikt is het verstandig om goed in te regelen. Ook kun je naar Beverwijk om alles op en top af te stellen. Dat mag ook wel voor die prijs.

Als je de VR hebt dan zit er ook een tripod stand op en in combi met de manfrotto schommelkop/gitzo 1548 zijn de resultaten uitstekend. Vanaf een rijstzak zet ik de hele boel uit en vanaf een monopod VR aan en dat gaat prima.

Testen doe je met spiegel omhoog en een afstandbediening.

Op http://www.pbase.com/huibtom/recent_pictures staan voorbeelden en de meeste met exif.
Kijk eerst eens naar First 500mm VR shots en daarna de andere opnames die gemaakt zijn met de 500 en je zult zien dat de resultaten er steeds op vooruitgaan qua scherpte en detail.

Je moet er mee leren werken. Had ik ook met de 200-400 maar de 500 is toch van een andere orde en die deed me de 200-400 snel vergeten. Zelfs met een 1.7 converter maak je ragscherpe foto’s Op pbase staan mooie voorbeelden tot en met een TC 2 converter. http://www.pbase.com/ronnie_14187/the_birds_of_louisiana

Succes.
Back to top
Reply with quote

A.R. Janssens

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 15:30    Post subject:
Hoe realiseer je de fijnafstelling van de combinatie van Nikon 500mm met VR en D300? Bij voorbaat miijn dank voor de informatie.

A.R. Janssens

Huib Tom

PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 15:45    Post subject:
Setupmenu -> fijnafstelling. Je kunt daar een standaard instelling maken -20 +20. Dit geldt dan voor alle objectieven.

Verder kun je nog 12 instellingen opslaan voor diverse combinaties. Zet je er bv een tc 1.4 op dan wordt deze automatisch geselecteerd.

Testopstelling heb ik gemaakt met diverse props, meetlat enz..

Vanaf statief, spiegel omhoog en de afstandbediening. Dit voor elke combinatie. Wil je het uiterste dan kun je het ook nog doen voor afstanden en diafragma. Zelf vind ik dit niet nodig.
Back to top
Reply with quote

frankc

PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 13:48    Post subject:
Hallo Huib Tom,

Is die fijnafstelling ook mogelijk op de d200? Ik kan dat niet vinden....
Groeten, Frank

peter wijn

PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 12:05    Post subject:
frankc wrote:
Hallo Huib Tom,

Is die fijnafstelling ook mogelijk op de d200? Ik kan dat niet vinden....
Groeten, Frank

d200 is ingewikkelder en kan niet per lens worden opgeslagen.

overigens 1) is "gimbal" volgens mij een type aanduiding en geen merk. overigens 2) is een gimbal inderdaad iets minder stabiel (in gearreteerde stand) dan een gewoon (erg) goed balhoofd of een tafel/ of fluid-kop.

Scherpe foto´s bij 1/30s zijn best mogelijk, als de vogel tenminste heel stil zit.
Back to top
Reply with quote

Mr. D.

PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 23:44    Post subject:
@Huib Tom,

je schreef dat je in Beverwijk alles kon laten afstellen. Wat bedoel je
daarmee, zit daar een speciale fotozaak ??

Mr. D.

peter wijn

PostPosted: Mon 08 Dec 2008, 7:53    Post subject:
daar zit de officiele servicedienst van nikon
(check www.nikon.nl)
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 08 Dec 2008, 10:39    Post subject:
Gimbal is inderdaad he principe: namelijk een cardanische ophanging, waarbij het objectief om twee assen tegelijk kan draaien en toch in evenwicht blijft.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum