Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

IJsvogel OVP
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 16:10    Post subject:
Ik vind het prima dat een discussie als deze gevoerd wordt, maar ik vind dat op bepaalde punten wel wat zorgvuldiger omgegaan mag worden met de manier waarop gediscussieerd wordt.

In de eerste plaats is het kennelijk nodig een verband te leggen tussen birdpix en het klitten van een groep fotografen bij een fotografisch gezien "goede locatie" voor het maken van een foto van een ijsvogel. Omdat op birdpix foto's geplaatst worden, betekent dat niet, dat wij in zijn algemeenheid zulke situaties toejuichen, aanmoedigen of zelfs bevorderen.

Wat wij wel doen is dat wanneer wij een concrete melding krijgen dat er sprake van een misstand zou zijn, dat wij de situatie onderzoeken en zonodig foto's van die plek zullen weren. Maar denk en verwacht niet dat wij (de birdpixorganisatie) als een soort van ordehandhavers overal weet van hebben en bij zullen zijn. Nog veel sterker, vaak weten wij (het moderatorteam) niet eens waar die locatie zich bevindt. Bovendien is mijn motto, dat als je vindt dat iets echt niet door de beugel kan, doe er dan zelf niet aan mee, en spreek de mensen dan aan op de plek waar dit allemaal plaatsvindt.

Ik vind het prima dat wij, de birdpixorganisatie (lees moderatorteam) aangesproken wordt op onze verantwoordelijkheid. Die zullen we dan ook zo goed mogelijk proberen te nemen. Maar stel ons niet verantwoordelijk voor het gedrag van individuele fotografen en de keuzes die ze maken (zoals het weghalen van een stel takken). Zeker omdat het merendeel (eerder 95% dan 55%) van deze fotografen helemaal niets met birdpix te maken hebben en/of ook niet door birdpix op het spoor gezet zijn, want de informatie op Birdpix is meestal te globaal om zo'n locatie te kunnen vinden. Voor het laatste zijn heel andere mechanismen gaande, zoals de mondelinge tam-tam van fotografen die onderling veel samenwerken en sites als waarneming.nl, en voor de zeldzaamheden dutchbirdsalerts, waarbij je de gps-coordinaten er gratis bijkrijgt.

Ook is de groei van het aantal vogelfotografen niet te wijten aan birdpix. Zonder birdpix waren die groei en de bijkomende uitwassen er ook gekomen. Nu heb je nog tenminste wel een plek waar je je ongenoegen hierover kwijt kunt.

Tenslotte vind ik de kritiek op Hendrik ongepast. Ik vind met Hendrik ook dat als je moet kiezen tussen veel fotografen op één plek, of veel fotografen op veel plekken, de eerste variant misschien wel de voorkeur moet krijgen.

Marcel
Reply with quote

david ruijs

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 18:07    Post subject:
Of we nu alleen gaan of met hele hordes, gewoon onze
nuchtere verstand gebruiken, moet toch niet zo moeilijk zijn.

Groet David.
Back to top
Reply with quote

meesternathan

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 19:04    Post subject:
Nou mannen zo te zien is er een leuke discussie ontstaan. Ik vroeg me alleen af hoe het met de vogel gesteld is.

Nagtie

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 15:21    Post subject:
Ik kreeg een PB'tje waar die foto was, en dat diepersoon er benieuwd naar was. Voor dat meer mensen zo nieuwschierig zijn, ik heb hem weggehaald om de leden van hier die er op stonden niet onnodig te schade.

Of mensen die er niet op stonden maar er op lijken, want heb ook al gehoord dat mensen dan dus daarover gemaild worden! Dus de foto is niet voor niks weg!

Ik heb ook niet het idee dat de vogel er echt last van heeft, aangezien er daar langs dat water best wat duikers zitten, waren er langs dat slootje ook meer plekken waar hij kon zitten!
Op deze bewuste dag had ik de ijsvogel namelijk eerst een stuk verder langs het water zien zitten, uiteraard te ver voor een foto!
Toen ik verder liep kwam hij aanvliegen ondanks alle mensen die er zaten! Er staat daar erg veel riet waar hij kon vissen bij duikers.

Maar goed helaas kunnen we niet in het koppie van die vogel kijken, we kunnen alleen naar zijn gedrag kijken. Als ik naast een hek sta, en hij komt op ongveer 2 meter van mij zitten, terwijl hij makkelijk hoger, of wat verder kon gaan zitten, dan vraag ik mij af hoe angst aanjagend ik ben!
Het kan ook komen door het blauwe pino pak dat ik aan heb als ik op vogel jacht ga! zo schep je wel een band!

Overigens wil ik met dit betoog niks verdedigen of zo, ik had alleen niet het idee dat daar op dat moment het vogeltje last had van de mensen. En ik gok er zo'n beetje op dat de mensen die hier reageren niet op dat moment daar waren, dus de vraag is of zij zich een mening kunnen vormen over de situatie en het gedrag van die vogel al daar!

Last edited by Nagtie on Tue 20 Jan 2009, 18:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

john.bre

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 16:04    Post subject:
even voor alle duidelijkheid gaat de hele discussie hier om een van de ijsvogels bij de ovp of niet, en duikers daar in de buurt ? want aangezien de foto weg is ben ik daar toch benieuwd naar, dan begrijp ik ook meer van deze discussie.overigens niet om daar heen te gaan maar meer om de reden of het nog steeds over de ovp ijsvogels gaat.
groeten john
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 20:48    Post subject:
Dat staat gewoon heel duidelijk in 1 van de postst!
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:47    Post subject:
Het ontwapenend antwoord van Nagtie, doorweven met een gezonde dosis humor en relativiteitszin zou de vermeende ernst en het gewicht die sommigen in deze discusieschaal werpen moeten doen smelten als ijs voor de vogel. (traag lezen aub) Wink

groetjes, Rudi Debruyne
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 0:08    Post subject:
Ik weet exact om welke locatie het gaat. Ik weet ook dat in vorige winters deze plek ook door IJsvogels werd bezocht. Ook weet ik dat dit niet de enige plek is in de (zeer) nabije omgeving waar IJsvogels terecht kunnen. Ook ik duik niet graag tussen groepen mensen (fotografen of niet). Wat is eigenlijk het probleem ? Wederom wordt door sommige mensen de zaak groot opgeblazen, worden er zaken bijgehaald die er volstrekt niet toe doen. Ik vraag me soms wel eens af of afgunst niet een drijfveer is om (ongenuanceerd) te reageren.
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 0:30    Post subject:
john.bre wrote:
even voor alle duidelijkheid gaat de hele discussie hier om een van de ijsvogels bij de ovp of niet, en duikers daar in de buurt ?
ow haha nu snap ik vraag, duikers zijn geen vogels in dit geval. Maar de betonnen buizen, waar sloten nee met elkaar verbonden worden. Daar is vaak een wak waar vogels kunnen vissen.
Wat er op de foto te zien was staat uitgelegd in een post omhoog.
Reply with quote

john.bre

PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 12:09    Post subject:
ok bedankt voor de uitleg nog nagtie !
groeten john
Reply with quote

Binne.nl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Jan 2009, 19:07    Post subject:
Ik was laatst voor het eerst in de OVP. Na een rondje (Krakeend route) kwamen we ook aan bij de poelruiter. De kijkhut was vol met fotografen die nog geen foto hadden gemaakt. Alle statieven gericht op bekende 3 takjes.. Wij hadden inmiddels de ijsvogels al meerdere malen waargenomen tijdens de wandeling, wat natuurlijk ook erg leuk is. Gelukkig heb ik zelf 4 spotplekken waar ik ijsvogels alleen kan fotograferen zonder het te hoeven delen Wink

Bern@rd

PostPosted: Tue 17 Feb 2009, 16:18    Post subject:
Al die heisa hier op het forum voor een ijsvogel, waar zijn jullie mee bezig.
Als ieder onder jullie het plekje waar je spot zou geheim houden ,dan zouden die files niet ontstaan.
Voor de vorst had ik hier in België ook mijn plekje, eens in mijn schuiltentje kwam die knaap al na dertig minuten op zijn vertrouwde plaats zitten.
Met het nadeel dat mijn schuiltent hoger was dan zijn vertrouwde plek .Waardoor hij prompt op mijn tent kwam zitten, met alle gevolgen van dien ,poep en nog eens poep en 't was niet op de stoep.
Heel schuw zal hij niet zijn geweest.
Helaas kwam de vorst en is de ijsvogel nu weg.
Nu files vermijden ik leef op hoop.
gegroet

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum