Ik vind het prima dat een discussie als deze gevoerd wordt, maar ik vind dat op bepaalde punten wel wat zorgvuldiger omgegaan mag worden met de manier waarop gediscussieerd wordt.
In de eerste plaats is het kennelijk nodig een verband te leggen tussen birdpix en het klitten van een groep fotografen bij een fotografisch gezien "goede locatie" voor het maken van een foto van een ijsvogel. Omdat op birdpix foto's geplaatst worden, betekent dat niet, dat wij in zijn algemeenheid zulke situaties toejuichen, aanmoedigen of zelfs bevorderen.
Wat wij wel doen is dat wanneer wij een concrete melding krijgen dat er sprake van een misstand zou zijn, dat wij de situatie onderzoeken en zonodig foto's van die plek zullen weren. Maar denk en verwacht niet dat wij (de birdpixorganisatie) als een soort van ordehandhavers overal weet van hebben en bij zullen zijn. Nog veel sterker, vaak weten wij (het moderatorteam) niet eens waar die locatie zich bevindt. Bovendien is mijn motto, dat als je vindt dat iets echt niet door de beugel kan, doe er dan zelf niet aan mee, en spreek de mensen dan aan op de plek waar dit allemaal plaatsvindt.
Ik vind het prima dat wij, de birdpixorganisatie (lees moderatorteam) aangesproken wordt op onze verantwoordelijkheid. Die zullen we dan ook zo goed mogelijk proberen te nemen. Maar stel ons niet verantwoordelijk voor het gedrag van individuele fotografen en de keuzes die ze maken (zoals het weghalen van een stel takken). Zeker omdat het merendeel (eerder 95% dan 55%) van deze fotografen helemaal niets met birdpix te maken hebben en/of ook niet door birdpix op het spoor gezet zijn, want de informatie op Birdpix is meestal te globaal om zo'n locatie te kunnen vinden. Voor het laatste zijn heel andere mechanismen gaande, zoals de mondelinge tam-tam van fotografen die onderling veel samenwerken en sites als waarneming.nl, en voor de zeldzaamheden dutchbirdsalerts, waarbij je de gps-coordinaten er gratis bijkrijgt.
Ook is de groei van het aantal vogelfotografen niet te wijten aan birdpix. Zonder birdpix waren die groei en de bijkomende uitwassen er ook gekomen. Nu heb je nog tenminste wel een plek waar je je ongenoegen hierover kwijt kunt.
Tenslotte vind ik de kritiek op Hendrik ongepast. Ik vind met Hendrik ook dat als je moet kiezen tussen veel fotografen op één plek, of veel fotografen op veel plekken, de eerste variant misschien wel de voorkeur moet krijgen.
Marcel