Gender: Male Age: 71 Joined: 08 Jan 2007 Posts: 12 Location: Barneveld
Posted: Sat 31 Jan 2009, 21:33 Post subject: Flitser bij canon 40d + 300mm
Ik heb een Canon 40 C met 300mm tele. Ik ben van plan daar de speedlite 580ex 11 met better beamer flitsversterker te kopen.
Is dat een goede keuze of kan ik b.v. beter een Metz kopen? Dat adiveerde een verkoper eens (even goed en goedkoper)
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 02 Feb 2009, 15:20 Post subject:
Uilen in de vlucht met flits fotograferen zou ik niet doen.
Beesten hebben erg gevoelige ogen, en de kans dat ze zich te pletter vliegen is zeer groot. Dat wil je volgens mij niet op je geweten hebben.
Maar als advies zou ik de Canon nemen, heb zelf ook de 580 EX en bevalt prima. Ik gebruik hem alleen NOOIT met vogelfotografie...
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Gender: Male Age: 70 Joined: 29 Oct 2005 Posts: 12 Location: Houten
Posted: Mon 02 Feb 2009, 16:03 Post subject:
Als je overdag met tegenlicht of te zwak licht een flits gebruikt om doortekening te krijgen in de donkere partijen van de vogel krijg je erg goede resultaten. Hou in de gaten dat je flits 1 tot 3 stops onderbelicht moet zijn.
Een flits als hoofdlicht ('snachts ) is veel moeilijker. Niet omdat vogels hierdoor verblind worden, anders zou je na een onweersbui dozijnen dode vogels op de grond zien liggen, maar omdat een flitser op de camera het licht erg plat maakt en de achtergrond als deze wat verder weg is heel donker laat.
Als je gaat flitsen kan je jezelf een hoop ellende besparen door direct een Canon EX flitser aan te schaffen. Vind je een nieuwe 580 te duur dan kan je er een tweede hands kopen. De oude 580 of 550 werkt prima zolang er maar EX bij het nummer staat.
Groeten Marius Hennevanger _________________ Body's: Canon 5D M II / Canon 7D
Lenzen Canon 17-40 / 50 / 100 Macro / 70-300 / 500 mm
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 02 Feb 2009, 16:21 Post subject:
hoe ga je scherpstellen op een in het donker vliegende vogel?
autofocus heeft het er overdag al lastig genoeg mee.
uilenflitsen is sowieso niet direct aangeraden. Zorg - als je het toch gaat doen - dat de foto's gelijk goed zijn. Zodat je het beest minimaal pest.
Als ik je foto's hier bekijk - compliment daar niet van, vooral die vink is mooi - dan heb je nog voldoende mogelijkheden om je eerst in een minder omstreden gebied van de fotografie te ontwikkelen.
Misschien klink ik nu als een zeikerd,
Uilen flitsen kan naar mijn idee alleen wanneer je ook een andere permanente lichtbron gebruikt. Als je vanuit het niets flitst is meestal de focus niet optimaal.
Om over ,waar het mij om gaat, de verstoring nog te zwijgen
Tevens denk ik dat je een vraag over een flitser misschien beter kunt stellen op een forum waar meer gebruikers zijn met een flitser...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum