Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 50-500 ( Bigma)
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 8:37    Post subject:
ik zou voor de nieuwe SONY 70-400 fF4 - 5,6 SSM gaan

deze lens komt deze maand op de markt , en lijkt mij vele malen beter dan de SIGMA

de prijs zal ongeveer 1400 euro kosten

gr
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

NicoBeun

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 9:07    Post subject:
Ik ben ondertussen zo'n 2 jaar in bezit van de Sigma 50-500 en ben daar heel tevreden mee. Als je hem goed gebruikt presteert hij haarscherp. Natuurlijk moet je goed licht hebben , vooral bij een lang brandpunt, maar dat is meestal ook bij vast brandpunt lenzen wel het geval. fotografie betekent nou helemaal schrijven met licht. Het tweede voordeel van deze lens is dat je hem overal kan meenemen en dat word met zware F4 500 lenzen als je er ver mee moet lopen toch wat moeilijker. Natuurlijk presteren dit soort lenzen wel beter, maar deze kosten wel 4x zo duur. Verder is wat Gustav zegt over het kwaliteit verschil van de Sigma nog maar de vraag. Volgens mij is de Bigma een van de beste lenzen voor z'n geld. In de twee jaar dat ik hem bezit, heb ik er geen problemen mee gehad en hij werkt snel met mijn A700.

Rubecula

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 9:49    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Staan er een aantal op ebay. Zie je nog wel eens voorbijkomen en volgens mij heeft www.japancamera.nl en nog 1 staan.

Ik heb even gekeken, er staat er inderdaad nog een op Japancamera. Bedankt voor de tip!
Of het 'm wordt weet ik niet, ik begin door het idee van een 500mm aanschaffen namelijk andere ideeën te krijgen wat betreft mijn fotoapparatuur. Wat het precies geworden is, zal ik in ieder geval laten weten.

Rubecula

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 9:53    Post subject:
NicoBeun wrote:
Ik ben ondertussen zo'n 2 jaar in bezit van de Sigma 50-500 en ben daar heel tevreden mee. Als je hem goed gebruikt presteert hij haarscherp. Natuurlijk moet je goed licht hebben , vooral bij een lang brandpunt, maar dat is meestal ook bij vast brandpunt lenzen wel het geval. fotografie betekent nou helemaal schrijven met licht. Het tweede voordeel van deze lens is dat je hem overal kan meenemen en dat word met zware F4 500 lenzen als je er ver mee moet lopen toch wat moeilijker. Natuurlijk presteren dit soort lenzen wel beter, maar deze kosten wel 4x zo duur. Verder is wat Gustav zegt over het kwaliteit verschil van de Sigma nog maar de vraag. Volgens mij is de Bigma een van de beste lenzen voor z'n geld. In de twee jaar dat ik hem bezit, heb ik er geen problemen mee gehad en hij werkt snel met mijn A700.

Heel eerlijk gezegd zie ik meer in het idee van Nico. Niet om de prestaties van de lens alleen, maar vooral de prijsfactor. Het is voor mij nog niet de tijd om lenzen te kopen van topklasse, dat ligt simpelweg niet binnen mijn bereik. Als ik al €1000,- uitgeef aan een lens is dat veel, dus een lens die iets beter presteert, maar €400,- duurder is wordt al gauw een twijfel.
Dit neemt niet weg dat het een goed initiatief is, maar dit is een puur persoonlijke reden.
Desondanks bedankt voor het aanbevelen.

Kas

gustav

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 11:29    Post subject:
de de sigma 50 -500 is een prima lens
maar heeft zijn beperkingen

als je deze lens ga kopen , denk er dan wel bij na , dat je regelmatig deze beperkingen zal tegen komen

de sigma heeft voor sony GEEN HSM en dat is wel erg belangrijk

de nieuwe sony is een G lens en is dus de top in zoomlens van sony , en heeft wel SSM
de eerste testen die ik heb gezien , zijn erg veelbelovend , hij is inderdaad wel wat duurder ( ongeveer 400 euro )

de sigma zal nieuw rond 1000 euro kosten
de sony zal ongeveer 1400 euro kosten , ik zelf zou dan kiezen voor wat langer doorsparen , en de sony nemen
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 17:50    Post subject:
Mede dankzij het feit dat ik naar een 500mm aan het zoeken ben gegaan, denk ik aan het wisselen van mijn apparatuur. Dat klinkt heel radicaal, zeker omdat ik hier de vraag heb gesteld over een Sony body i.c.m. een telezoomlens. Ik ben namelijk aan het denken aan een overstap naar Canon. Mede door het zoeken naar een nieuwe telezoomlens kom ik er achter dat Sony ondanks de voordelen (zoals gestabiliseerde bodies) ook wat nadelen met zich mee brengt.

Toen ik de Sony aanschafte was ik niet van plan het geld uit te geven aan mijn apparatuur als ik nu ben, dus ook mijn eisen zijn veranderd in die korte tijd. Nu heb ik liever een iets duurdere lens waar ik meer uit kan halen, dus dan komen de voordelen van bijvoorbeeld Canon (of t.b.v. Canon beter uit).

Dingen als OS en HSM/USM mis ik bij de Sony, als ik dit wel wil zit ik meteen aan de G-serie en dus een erg hoog bedrag. Als ik wissel van Sony naar Canon kan ik bijvoorbeeld een Bigma of kopen zonder de zorg te hebben dat deze langzaam focust door de aanwezige HSM, die de Sony niet heeft. De Bigma is dan niet gestabiliseerd, maar de lenzen voor Canon bieden op voorhand meer voor vaak dezelfde prijs (afgezien van de originele Canon-lenzen dan). Bijvoorbeeld; de Sigma 150-500 voor Canon, mét OS en mét HSM voor dezelfde prijs.

Ik ben er nog niet uit en moet nog even kijken hoe ik het financieel aan ga pakken, maar door deze kwestie begin ik toch aardig te twijfelen. Bijkomende voordel is bijvoorbeeld het grote aantal lenzen dat voor Canon te krijgen tegenover Sony.

Bij deze dus niet alleen bedankt voor jullie bevindingen en tips over de besproken lenzen, maar toch ook bedankt dat jullie me op enige manier aan het denken hebben gezet.

Kas

gustav

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 18:30    Post subject:
hallo kas

buiten het feit of je waarschijnlijk overstapt , toch nog een paar dingen op een rij

de sigma 70-200 heeft HSM
de sigma 120-400 heeft HSM
de sigma 150-500 heeft HSM

alleen de BIGMA 50-500 heeft geen HSM

ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen , dat er zeker 400/500 mm lensen zijn voor sony , die gewoon HSM hebben , en door de boy worden gestabiliseerd , en ze zijn nog goed betaalbaar ook

er zijn testen van deze lensen , waar uit blijkt dat ze goed presteren ,

sucsess met je beslissing

groet
gustav

www.gkiburg.nl
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 12:45    Post subject:
gustav wrote:
hallo kas

buiten het feit of je waarschijnlijk overstapt , toch nog een paar dingen op een rij

de sigma 70-200 heeft HSM
de sigma 120-400 heeft HSM
de sigma 150-500 heeft HSM

alleen de BIGMA 50-500 heeft geen HSM

ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen , dat er zeker 400/500 mm lensen zijn voor sony , die gewoon HSM hebben , en door de boy worden gestabiliseerd , en ze zijn nog goed betaalbaar ook

er zijn testen van deze lensen , waar uit blijkt dat ze goed presteren ,

sucsess met je beslissing

groet
gustav

www.gkiburg.nl

Gustav,

Hier heb je helemaal gelijk in, op dit gebied zijn er zeker lenzen die in aanmerking komen voor de Sony en qua geheel hetzelfde vormen als bijvoorbeeld Canon. Neem als voorbeeld de Sigma 150-500 waar ik ook naar aan het kijken ben.

Het nadeel hierbij is echter, dat als ik naar het hele aanbod van lenzen voor Sony en het aanbod van lenzen voor Canon ga kijken, er best veel verschillen zijn.

Op het gebied van een 150-500mm is het verschil niet zo groot, Sony is gestabiliseerd door de body en Canon door de OS. Beide HSM, dus dat is ook geen probleem. Ga ik echter kijken naar andere lenzen van bijvoorbeeld Sigma, dan is er een groter aanbod in die voor Canon en vaker met HSM (neem de Bigma). Daarbij hebben de Canon merklenzen ook bijna allemaal USM (bij de iets duurdere prijsklasse dan) en zijn in verhouding niet zo duur als de G-serie van Sony. De L-serie van Canon is wel duur, maar het zijn in ieder geval niet de enige lenzen van Canon die USM hebben, maar ook de goedkopere lenzen.

Eigenlijk samengevat, voor de 500mm zou ik niet switchen naar Canon, dan kocht ik een 150-500 of een Bigma en hield ik de Sony. Echter, voor mijn hele lenzenset is het denk ik interessant om over te stappen, dan heb ik ook de 150-500 of Bigma (dan niet gestabiliseerd) maar meer mogelijkheden met lenzen kopen.

Kas

Rubecula

PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 13:12    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Kas,

Het voordeel van Canon tov Sony is dat ze een 500mm f4.0 hebben, een 600mm f4.0, een 300mm f4.0 en een veel goedkopere 300mm f2.8. Je praat hier wel over objectieven die in de vrij dure prijsklasse vallen op de 300mm f4.0 na die je 2e hands nog wel voor rond de 900 euro kan kopen daar zou je dan wel een 1.4 TC bij moeten kopen om op 420mm te komen.
Die combo is beter dan de Sigma zoom varianten.

Wil je echter de Sigma 50-500 dan zou ik gewoon bij Sony blijven.
Dat HSM in de Canon variant maakt niet zo heel veel uit kwa snelheid in vergelijking met de Minolta/Sony versie.
Bovendien heb je daar stabilisatie bij Sony bij (in de body)
Ik heb de 50-500 gehad icm de Konica-Minolta 7D en dat was niet veel langzamer dan iemand met een Canon 30D die naast me stond. Daar hoef je niet voor over te stappen.
Voor je body krijg je bijna niks terug dus dat zou zonde geld zijn.
Zag overigens dat japancamera ook een Minolta 300 f4.0 2e hands heeft voor 1295 en da's een hele mooie lens, ook die is icm met een 1.4 TC prachtig. Ze hebben ook een 400 f4.5 voor 1695 wat helemaal top is. Mooie prijs ook want ik geloof dat Ron van Elst de zijne toendertijd voor 2200 heeft verkocht maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Bart,

Zoals je schrijft, dat is iets waar ik dan liever de €1000,- aan uit zou geven met betere resultaten, dan aan een Bigma die niet gestabiliseerd is (de 300 dus wel met IS) en kwalitatief minder presteert.

Precies zoals je het schetst; zou ik bij de 50-500 blijven, dan zou ik Sony blijven gebruiken met de stabilisatie. Wat ik nu wel na lang rondvragen begrijp, is dat het ontbreken van HSM bij de Bigma niet veel scheelt met die van Canon met HSM. Afgezien daarvan denk ik dat ik dan beter af ben met een ander initiatief (zoals de 300 f/4) voor hetzelfde of iets meer geld, met betere resultaten.

Bedankt voor de verwijzing naar de lens trouwens, deze had ik nog niet goed bekeken maar is zeker een ''goede kandidaat''.

Voor mijn body krijg ik inderdaad niet veel meer terug, maar van de andere kant stap ik liever nu over dan dat ik dat over een paar jaar doe, juist wanneer ik mijn setje lenzen een beetje bij elkaar heb en mezelf eigenlijk tot Sony heb gehouden.

Kas

Rubecula

PostPosted: Mon 09 Feb 2009, 15:20    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Ik heb 15 jaar met Minolta en daarna Sony gefotografeerd.
Ik had de 300mm f4.0 (prima lens) en ook de 600mm f4.0 (ook een hele goeie lens), nadeel van met name de 600 was dat ie eigenlijk niet te hanteren was. Moeilijk of bijna onmogelijk het vliegtuig mee in te nemen.
Canon heeft de 500mm f4.0 wat een pracht lens is en mede daarom ben ik overgestapt, de bodies zijn de grootste verliespost. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Heb nu ook de Canon 300mm f4.0 ook 2e hands gekocht voor 850 en dat is een perfekte lens ook met de 1.4 TC.
En een 40D koop je ook al voor 600 euro en dan heb je prima spul voor vogelfotografie.

Zoals je het beschrijft zie ik het ook, maar dan niet alleen op het gebied van telelenzen (of het nou zoom of prime betreft). Daarbij, zoals ik al eerder schreef, wil ik liever nu overstappen dan wanneer ik bijvoorbeeld een A700 met grip en een hele lenzenset heb gekocht. Dan heb ik er veel meer moeite mee om alles weer weg te doen met een financiele tegenvaller en weer opnieuw te investeren.
De 500 f/4 is een lens die voor mij nog niet binnen bereik ligt qua prijs (zowel nieuw als tweedehands, als ik 'm al kan vinden), maar bijvoorbeeld de 300 f/4 lijkt me een goede lens. Ook de Canon 100-400 lijkt me een geschikte lens in verband met de prijs-kwaliteit en de vrijheid wat zoom betreft. Ik ben er nog niet uit welke tele ik koop, maar ik voel me er in ieder geval prettiger bij een goede Canon (al dan niet tweedehands) te kopen dan een Bigma o.i.d. voor bijna dezelfde prijs.

Bedankt voor je ervaring, zeker als ik lees dat je er 15 jaar mee hebt gewerkt.

Kas

Photo-ay

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 13:40    Post subject: Bigma
Beste Nico,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het heel lastig is welke lens je moet kiezen, niet makkelijk om alle aanbevelingen, voor en nadelen te vergelijken.
Het is inderdaad waar dat de Bigma niet licht is. Ik heb deze lens nu 4 jaar (de oude versie inderdaad) heb er eerst met de D7 en sinds 1,5 jaar met de Sony@700 mee gefotografeerd.
Een ideale combinatie, door het zoomen en door de in de camera ingebouwde stabilisatie.
Ik heb er inmiddels zo'n 40.000 foto's mee gemaakt en hij is een keer (overigens uitstekend) gerepareerd, vanwege het niet goed scherpstellen.
Ik gebruik deze lens voornamelijk voor vogelfotografie en werk vijwel altijd uit de hand!
Afgelopen zomer was ik in Amerika, waar ik kans had dezelfde lens voor een goede prijs nieuw aan te schaffen, wat ik toch niet heb gedaan, omdat dezse nog zo goed functioneert! Maar wanneer deze 'ermee stopt', komt er wat mij betreft meteen een nieuwe Bigma!

Succes met het maken van de juiste keuze!
Hartelijke groet.
www.photo-ay.nl
KM 17-35mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum