Peewee wrote: |
Hoi Theo
De ED50 is een hele goede telescoop. Lekker compact en met een prima beeld. Laatste keer dat ik bij Foto rooijmans (budel) was hadden ze die in de aanbieding. Nu zie ik niets meer staan op hun site maar even bellen kan natuurlijk altijd. Waar je wel op moet letten als het om vergrotingsfactoren gaat bij Nikon is op welke telescoop je het oculair zet. De 20-45x die jij noemt heeft op de 50ED " maar" een vergroting van 13-30 ipv 20-45. Voor juiste vergrotingen zie bijgaande link. http://www.nikon.com.sg/pagearticle.php?pageid=87#MC%20Eyepieces%20for%20Fieldscopes Je vraagt je ook af of die 45 wel voldoende is. Ik denk dat voor een relatief klein kijker als deze 45 als zoom ruim voldoende is omdat er toch al releatief weinig licht binnen komt. Nog meer vergroting levert meestal een minder beeld op. Wel groter maar minder detail. Ik heb zelf een Nikon 82ED met een 30x groothoek en daarnaast een 25-75x zoom oculair. De 30x groothoek zit er 95% van de tijd op wegens het super heldere/scherpe beeld en uiteraard het brede blikveld. Succes met je zoektocht. Groet Peter |
Theovv wrote: |
Ow, goed dat je het zegt. Dan kom ik dus op dit oculair uit: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=3727 "maar" 40x en toch 259 euro, met scope erbij zo'n 600 euro, wordt me wat prijzig, dus ik denk dat deze scope dan afvalt en ik toch meer richting de bynolyt scopes ga waar het oculair er tenminste gewoon inzit. |
Peewee wrote: | ||
Kun je doen maar ik heb het vermoeden dat de ED50 optisch wel een betere scope is. Heeft wel minder licht en dat is voor digiscopen een nadeel. Je kunt ook nog eens Rooijmans bellen en vragen wat ze in de aanbieding hebben. De ED50 met groothoekoculair was in de aanbieding. Zelf ben ik een liefhebber van een vast groothoek oculair ipv zoom. Groothoek is meestal ook wat makkelijker voor digiscopen (minder vignetting). Algemeen advies is om de mogelijke kandidaat telescopen naast elkaar te vergelijken. De verschillen zijn soms erg groot. Succes. |
Het is jammer dat er nergens op internet een goede tweedehands scoop te vinden is.
Overigens is een groothoek vast oculair geen optie, mss goed voor digiscoping, maar niet handig met vogels kijken, hoogstens als extra erbij. |
Theo Op internet zit ik weel op www.birdforum.net . Daar is wel een sectie met 2e hands (classifieds) maar dan moet je lid zijn. (kan in een paar minuten) . Nadeel is dat bijna alles in USA of UK te koop wordt aangeboden. Dat kun je dus niet van te voren testen. zie link http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=284 Je schrijft dat een vast oculair niet handig is met vogels kijken. Ik vrees dat ik dat niet met je eens bent. Ik gebruik bijna niet anders en dat is niet alleen voor digiscopen. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de nikon zoomoculair niet uitblinkt in een groot blikveld. Een nadeel van zoom is dat je na in/uit zoomen veelal weer moet scherpstellen. Ander nadeel vind ik dat inzoomen lang niet altijd het gewenste effect heeft. Hetgeen je ziet wordt wel groter maar je krijgt niet altijd meer detail. Vooral als er niet zo veel licht is. Voordeel van een groothoek is dat je blikveld erg groot is en je dus snel je vogel in beeld hebt als je die met het blote oog of verrekijker ergens ziet zitten of vliegen. M. a.w. Ik heb de vogel al vaak in beeld terwijl anderen nog lopen te kl@@ten om em te vinden. Succes Peter. |
rudoveen wrote: |
De Kowa scopes zijn over het algemeen goed. Je ziet ze veel in het veld. Ik denk dat je voor je zelf inderdaad een keuze moet maken. Wil je hoge kwaliteit foto`s maken moet je investeren in een goede kijker en dan kom je toch in de 2000 + Euro reeks. Dan nog een fatsoenlijke camera en ga zo maar door.
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en aangezien ik meer fotograaf als vogelaar ben heb ik een goedkope scoop gekocht en geïnvesteerd in fotoapparatuur. Heb er nooit spijt van gehad. Digiscopie is een verdomd lastige tak van sport. Vogelfotografie ook, maar is "makkelijker" onder de knie te krijgen. Vergeet het fotograferen van vogels op grote afstand, is met een scoop niet te doen en met een fotocamera ook niet. Het lijkt heel mooi 60x vergroting maar wat denk je in de zomer met luchttrillingen door de warmte? Je krijgt geen fatsoenlijke foto. Het belangrijkste is naar mijn idee je verdiepen in het gedrag van vogels, hun biotoop en je daaraan aanpassen. Dat vergt tijd, erg veel tijd maar dat betaald zich terug.... Veel succes met je keuze. Groet, Ruud |
Wat voor vergroting heeft jouw groothoekoculair dan? En heeft het groothoekaspect alleen met de vergroting te maken? Of heb je ook oculairen met dezelfde vergroting die niet "groothoek" zijn? (zoja, dan moet ik dat in de gaten houden). . |
Theo Ik heb een 30 X groothoek. (De 30xDS=Digiscoop versie) Je aanname klopt dat er oculairs zijn met de zelfde vergrotingsfactor maar die toch een minder breed blikveld hebben. Groothoek is een relatief begrip want er is niet exact aan te geven wanneer iets groothoek is en niet (zover ik weet). Waar het om gaat is dat je weet hoeveel graden het blikveld is. Wordt ook wel eens omschreven als hoeveel meter breed je kunt kijken op een afstand van 1000m . In de nikon link die ik je eerder gaf staan dit soort cijfers vermeld. Bij andere telescoop/oculair combinaties moet je deze cijfers ook kunnen vinden. Dan weet je tenminste hoeveel je te zien krijgt bij welke vergroting. Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Ruud. digiscopen is een lastige tak van sport en als je erg goede foto;s wilt maken dan denk ik dat je met een goede telelens/DSLR combi beter uit de voeten kunt. Als je nu een scope zoekt voor alleen kijken dan zou ik de ED50 nog even op je lijstje laten staan. Deze is optisch erg goed maar uiteraard wat minder als je bv in de schemering wilt gebruiken omdat er maar een 50mm objectief op zit. Als dat geen probleem is dan raad je aan deze eens te proberen. Als je perse een zoomoculair wilt dan kun je misschien Nikon beter laten varen. Dat oculair is niet niet super. Optisch prima maar t.o.v. de rest van de top echt een erg klein blikveld. Succes Peter |
Wil idd een zoom, de Bynolyt S80 heeft dit blikveld:
The field of view of the Bynolyt S-80 is smaller with 32 m/1000m at 20x and 15 m/1000 m at 60x Alleen zegt me dat niet zoveel. |
Hoi Theo Ik weet niet precies wat je niet zo veel zegt dus ik doe een poging wat duidelijkheid te verschaffen. De bynolyt is blijkbaar een 20 -60 X zoom oculair. Als je em zet op 20 X zie je 32 M breed op 1000 meter afstand en voor 60 X zie je 15M. Als je inzoomt op 30 X dan zal dat ergens er tussenin liggen. Ik schat bij 30 X (bij rechtlijnig interpoleren) 27,75 meter is. Of dat veel of weinig is, is uiteraard relatief. Je zou eens moeten kijken en dan vergelijken. Mijn 30 X groothoek heeft op mijn scope (82ED) een blikveld van 42m. Dat is dus 14,25 meter meer. Maar aangezien oppervlake berekend wordt door Pi X straal in het kwadraat betekend dit dat ik met mijn combinatie zo'n 2,3 x zo'n groot oppervlakte zie dan de zoom van bynolyt bij 30 X vergroten. Dat scheelt dus best veel. (Maar de bynolyth kan zoomen en dat kan mijn groothoek weer niet) Ik hoop dat je hier iets aan hebt. |