Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

wat zouden jullie meenemen op reis?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 22:19    Post subject: wat zouden jullie meenemen op reis?
Hallo

Zoals jullie al kunnen lezen in fotografieplaatsen vertrek ik van 9 mei tot 23 mei naar cote d'azur.
Ik wil daar terug veeeeel foto's nemen. En deze keer ga ik ook uitstappen maken naar camarque en parc du mercantour.

Ik wil graag vogels fotograferen (ook in vlucht) en ook het groter wild zoals gemzen en andere bergbewoners. Ik zou dus een sigma 10-20 nemen voor de uitzichten en landschappen maar ik wil ook een telelens meenemen.

Ik heb nu een nikon 300mm f4 + tc 1.4 wat een verbluffende combinatie is maar de AF heeft het bijna laten afweten. Dus de autofocus reageerd zeer laat en laat het soms afweten. Maar wat zouden jullie meenemen? Het zou op mijn nikon d300 staan.

nikon 80-400
sigma 80-400
(sigma 150-500 vond ik te soft)
...

Ik wil de telezoomlens uit hand gebruiken. HELP want ik geraak er echt niet meer uit.
Back to top
Reply with quote

castora

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 22:38    Post subject:
Ik heb de Nikon 80-400, maar die is ook erg soft. Hij is leuk in prijs, mooi in gewicht en handelbaar, maar je moet er mee leren omgaan en ik zou een tweede keer toch iets anders kiezen, maar vraag mij niet wat. Ik zeg je gewoon eerlijk dat ik de Nikon 80-400 te soft vind.

Groet en sterkte met de keuze. ik weet hoe moeilijk het is.

Jacintha.
twitter: jacinthacastora
Back to top
Reply with quote

ducaudi

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 23:40    Post subject:
Ben blij dat er eerlijke reacties zijn. Ik Wou eventueel wat meer betalen dan bv een bigma of sigma 80-400 OS als de nikon beter was maar zou dit graag eens ergens testen. Hopelijk kan ik dit eens doen bij konijnenberg.
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 9:03    Post subject:
Iets testen bij Konijnenberg is vaak geen probleem, ze nemen ruim de tijd voor je, maar als ik jou was zou ik niet op zaterdag heen gaan, meestal is het er dan ontzettend druk.

En heb je al eens gedacht aan bv;

Sigma 100-300 F/4 schijnt een hele goeie lens te zijn

Sigma 300 F 2.8

Sigma 120-300 F/2.8

En als je niet hoeft te kijken op een paar duizend euro, zou je altijd de Sigma 200-500 F/2.8 eens kunnen overwegen... Very Happy

Hoe dan ook veel sukses met je keuze,en dat valt soms nog niet mee.. Smile
Ik hou altijd in mijn achterhoofd ''het geld kun je maar 1 keer uitgeven''

Gr Manfred

peter wijn

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 11:54    Post subject:
mijn nikkor 80-400 was helemaal niet soft (zonder convertor natuurlijk). Gewoon een prima kwaliteit lens zeker gelet op het grote zoombereik. Ook vol open heel bruikbaar.
Natuurlijk is de 300 F4 wel een heel stuk scherper, zelfs met convertor.

Ik vraag me af wat voor 300 F4 je hebt dat de autofocus het laat afweten. Want in ieder geval de AF-S versie focust heel wat sneller met convertor dan de 80-400 zonder.
Back to top
Reply with quote

ducaudi

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 12:08    Post subject:
Ik heb een af-s 300mm f4. Maar de lens moet binnen om de autofocus te vervangen.

Nu is een zoomlens een must. Omdat ik wil kadreren en de lens niet alleen zal gebruikt worden voor vogels.

Een sigma 120-300 f2.8 is zeer mooi maar ook zeer duur. De prijs mag niet hoger dan 1000 euro. En een sigma 100-300 f4 is een mooie lens maar dan moet een mens alweer met een tc werken.

heeft er niemand eens de nikon 80-400 tegenover de sigma 50-500 geplaatst of sigma 80-400 ?
Back to top
Reply with quote

Rick Robaard

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 12:13    Post subject:
Ik maak al mijn foto's met de Nikkor 80-400mm in combi met de D300. Een ieder mag zijn mening over de kwaliteit van mijn foto's hebben, maar ik ben erg tevreden.
Alleen de autofocus is niet supersnel, dat is een nadeeltje.
De term 'soft' begrijp ik niet helemaal, dus daarover kan ik niet oordelen.
Groet, Rick

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 1:14    Post subject:
Mijn idee zou zijn om je 300 nog even snel naar de reparateur te brengen en erop aan te dringen dat je hem (ruim) voor je vakantie terug wil hebben. Zo'n lens is te mooi om niet mee te nemen, nog even los van welke lens je anders nog inpakt. . .

Groet Michel
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 10:36    Post subject:
ducaudi wrote:
Ik heb een af-s 300mm f4. Maar de lens moet binnen om de autofocus te vervangen.

gelijk bellen naar beverwijk. Kan soms heel snel gaan. Mijn 500 was in 2 dagen gereed.

Ik heb beelden van de 50-500 gezien naast die met 80-400 van nikkor. ik vond de nikkor 80-400 mooier, maar niet zoveel dat dit doorslaggevend wordt. Vandaag ( Wink ) zou ik zelf kiezen voor de autofocussnelheid van deze sigma-lens (als het tussen deze 2 gaat). Ik heb geen eigen ervaring met de autofocussnelheid van de sigma, maar men is daar heel tevreden over.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 11:59    Post subject:
Ik heb de Nikon 80-400 wel eens getest bij Konijnenberg. Soft? Nee, zeker niet, maar een serieuze prime is idd scherper en mooier. Ook van die "trage " focus heb ik weinig gemerkt. Ja, als je van 3m naar oneindig moet, dan duurt dat even, maar je kunt meestal wel "pre-focussen", en dan is er niks aan de hand. De focuslimiter helpt trouwens ook goed tegen hunten.
Toch heb ik de lens niet gekocht, omdat ik de constructie niet echt tof vond. Ik heb gewoon een bloedhekel aan uitschuivende lenzen.
Ik heb toen trouwens ook de Sigma 80-400 getest, maar dan is de Nikon echt veel en veel beter.
Als ik jou was zou ik iig de 300 f4 laten repareren, want dat is toch een super lens. En als het dan toch een zoom moet worden, overweeg dan een de 70-200 VR met TC

Succes met je keuze
grt
Ad

ducaudi

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 18:05    Post subject:
Bedankt voor de reacties. En mijn 300mm herstellen zou ik ook wel overwegen maar omdat ik een kloof heb tussen de 50mm en de 300mm wil ik toch zeker een zoomlens meenemen.

De lens zal niet alleen gebruikt worden voor vogels maar bv een gigantisch dolfijnpark. waar ik met mijn sigma 100-300 f4 in de tijd teveel mm's had. Maar met mijn tamron 17-50 dan terug te weinig.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nikon 80-400 VR omdat de VR wel eens handig zou kunnen zijn in de bergen (mercantour) maar daarentegen is een 500mm ook weer handiger.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum