Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Stof op sensor
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 26 Feb 2009, 22:16    Post subject:
Ik heb inderdaad ook zo'n borsteltje, maar bij mij geeft deze smerige vegen op de sensor.
Heb m al een aantal keren gereinigd met die speciale tabletjes, maar het blijft gebeuren...

madruud1

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 0:02    Post subject:
Ja dat komt dan waarschijnlijk dat je de dicht tegen de kant aan zit of met binnen gaan de kant raakt want daar zit een soort vet dus wat je aan het doen bent is vet over je censor poetsen
Dus kijk daar mee uit je kan hem het best even weg brengen naar een cameraboer en deze hem even een keer laten schoonmaken
veel geluk en kijk uit
Gr Ruud
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 0:09    Post subject:
Hetzelfde geldt ook voor de kwastjes die je moet laden met een spuitbus. Je weet nooit wat voor ellende eruit die spuitbussen komt. Daarom gebruik ik veel liever de 'Arctic butterfly' en een loep erbij voor op reis. Werkt perfect. Die natte poetsbeurten vind ik persoonlijk ook te link om zelf te doen. Laat ik liever doen door iemand die er dagelijkse ervaring mee heeft.

P.Teune

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 0:18    Post subject:
ik ga met mijn camera's ook 1 x per jaar (vaker hoeft doorgaans niet) naar chipclean...en dat werkt tot volle tevredenheid (inmiddels bijna een half jaar geleden en nog amper een vlekje op f22)...met de zelfreinigingsmethodes van voor die tijd bleef ik poetsen, zeker met een zo stofgevoelig objectief als de (open) bigma ...

groet,

Peter
Reply with quote

Henk Willekes

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 9:19    Post subject:
Ik zie trouwens wel een interessant prijsverschil tussen Chipclean en Konijnenberg. Bij de laatste was ik gister en voor € 19,- wordt de sensor gereinigd. (Was vroeger € 41,- prijs sterk gedaald staat er op de site...) Dus de kilometerkosten gaan een rol spelen.........!!

Groet,
Henk

Rob Belterman

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 9:55    Post subject:
En vergeet deze mogelijkheid voor PixPas houders niet:
Gratis sensorcleaning bij Cameraland
Je kunt de sensor van je camera gratis laten reinigen op afspraak. Dat betekent dat je van te voren even moet bellen (072 - 515 39 10) of mailen (info@cameraland.nl) om een afspraak te maken wanneer je langskomt met je camera.

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 11:38    Post subject:
Op de vorige pagina van dit onderwerp vroegen jullie hoe ik stof constateer op mijn sensor. Ik zei toen dat ik dat doe door een foto van de witte lucht te maken en deze op de computer te bekijken.

Nogmaals mijn probleem: eergisteren heb ik mijn sensor bij de winkel waar ik mijn camera heb gekocht schoon laten maken (ik heb de camera nog maar 2 weken). Bij de winkel heb ik toen weer een foto van de witte lucht gemaakt, deze heb ik weer thuis op de computer bekeken en er zaten nog maar 2 plekjes op. Daarna heb ik thuis een andere lens op de camera gezet en heb ik een paar uur buiten foto's gemaakt. Daarna weer een foto van de witte lucht gemaakt en weer op de computer bekeken. Toen zaten er al weer 10-20 plekjes op de foto Shocked
Dit kan toch niet normaal zijn na een paar uur gefotografeerd te hebben Question Exclamation
Is dit nou normaal (bij de 40D) of wat kan ik anders doen om al dat stof op mijn sensor te voorkomen?
Alvast bedankt!

Groeten,

Henc.
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 11:46    Post subject:
ben inmiddels wel benieuwd HOE je een andere lens op de camera zet...ik probeer zelf zoveel mogelijk niet te wisselen van objectief want ja...dat is dan toch een beetje open huis houden...als dat dan ook nog gebeurt in een stofrijke omgeving dan lijkt het me niet onlogisch dat er meteen weer stofjes te zien zijn...(aangeraden wordt om objectieven dus zoveel mogelijk in een minder stofrijke omgeving (badkamer?) te wisselen...

Nog even over Konijnenberg dan wel chipclean...ik weet niet in wat voor ruimte Konijnenberg de camera schoon maakt, maar ben door de praktijk wel overtuigd van de methode die chipclean er op na houdt (dus in een stofvrije ruimte schoonmaken)
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 15:21    Post subject:
@ P.Teune. Mijn lenzen verwissel ik zelden en wanneer ik de lenzen verwissel probeer ik dit zo snel mogelijk, maar natuurlijk ook voorzichtig te doen. Er is me al verteld dat als je de lens verwisselt je de opening naar beneden moet houden zodat er geen stof in kan vallen. Dit doe ik ook dus vind ik het raar dat na 1x de lens verwisselt te hebben er al weer een heleboel stofdeeltjes op de sensor zitten.

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 15:28    Post subject:
Welke opening hou je naar beneden? Die van de camera of lens? Wanneer ik wissel hou ik altijd de opening van de camera naar beneden. De vlekjes die zichtbaar zijn, zijn die scherp afgetekend? Zo niet kunnen er ook stofjes zitten op de eerste lens (vanaf de camera gerekend) van de lens.
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 17:45    Post subject:
@ Arie Ouwerkerk. Bedankt voor je reactie.
Bij het verwisselen van mijn lens houd ik de opening van mijn camera naar beneden. Nadat ik zag dat er veel stofdeeltjes op de foto's zaten. heb ik ook eens naar de eerste lens (vanaf de camera gerekend) gekeken. Hierop zag ik geen stof maar heb de lens toch ook even schoongemaakt. Daarna heb ik nog een foto van de witte lucht gemaakt en er was dan 1 stofdeeltje niet meer te zien op de foto (de rest zou dus op de sensor moeten zitten). Sommige stofdeeltjes zijn duidelijk te zien anderen zie je pas als je er echt naar gaat zoeken (ik hoef zelfs niet in te zoomen op de foto om de stofdeeltjes te zien). De stofdeeltjes zien er op de foto uit als bolletjes en zijn donker en licht grijs van kleur. De stofdeeltjes op de foto zijn zeker niet scherp afgebeeld op de foto.

Groeten,

Henc.
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 22:23    Post subject:
Volgens mij is de vraag waar je de lenzen verwisseld inderdaad wel een belangrijke nu. Heb afgelopen februari tijdens vakantie een paar keer converters van camera's verwisseld. Ik hou nooit rekening met wel of niet stofvrije omgeving, als er iets verwisseld moet worden dan moet dat nou eenmaal, en heb na die twee weken welgeteld 1 stofje (zeg maar STOF) op 1 van de twee camera's en verder niets. Jij wisselt 1 keer en hebt er gelijk 20, dat is echt absurd !! Waren er op dat moment extreem stof- of vezelrijke dingen in de buurt (bijv. kleding die veel vezels verliest o.i.d.) ??
Wat ook nog schijnt uit te maken is de ontspanknop 2 of 3 keer indrukken voordat je een lens verwisseld en de camera al hebt uitgezet. Alle restspanning van je sensor vloeit dan weg waardoor hij minder stof aantrekt. Of het echt veel verschil maakt weet ik niet maar je kan het op zijn minst eens proberen.

Groeten Michel
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Sat 28 Feb 2009, 11:03    Post subject:
@ Michel. Allereerst bedankt voor je reactie. Als ik mijn lenzen verwissel doe ik dit op mijn kamer (op mijn bureau). Op het moment dat ik de lens verwisselde was er wel kleding in de buurt (op een paar meter afstand). De tip die je gaf om de ontspanknop 2 of 3 keer in te drukken ga ik zeker eens proberen. Bedankt voor de tip!

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Sat 28 Feb 2009, 14:52    Post subject:
@ Henc

Met welke instellingen (diafragma) fotografeer je?

jan Luit
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 28 Feb 2009, 15:01    Post subject:
@ Henc

Misschien een idee om een proeffoto te maken en die in je PA te zetten?

Groet Jan

Think outside the box.
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Sat 28 Feb 2009, 17:33    Post subject:
Allebei bedankt voor je reactie,

@Adri Gr Nuelend. Om te kijken of er stof op de sensor zit fotografeer ik met diafragma f/22

@jan Luit. Dat zal ik zeker eens proberen.

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 15:12    Post subject:
Zoals gevraagd heb ik een foto gemaakt en deze in mijn PA geplaatst.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=164036

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 23:08    Post subject: Acceptabel....
Ok, er zijn wat stofjes licht zichtbaar op je foto in je PA..... Maar deze zal je bij normaal gebruik van je camera echt niet gaan zien. Alleen wellicht bij extreme diafragma instellingen gecombineerd met 'inderdaad' lichte lucht. Lijken mij trouwens makkelijk te verwijderen stofjes. Even kwastje erover en klaar.

Misschien ben je iets teveel 'bezig' met het controleren op stofjes. Ik zou me er niet druk om maken....

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 16:56    Post subject:
Hallo,

Vandaag (maandag 2 maart) heb ik mijn camera WÉÉR weggebracht naar de winkel om schoon te laten maken. Nadat ik thuiskwam heb ik m'n lens er weer opgezet (nu in een stofvrije ruimte en zonder kleding). Ook heb ik de ontspanknop 2 of 3 keer ingedrukt voor ik de lens heb verwisseld (om de restspanning van de sensor af te halen). Daarna heb ik weer een foto van de lucht gemaakt (deze keer blauw) en deze weer op de computer bekeken. De stofdeeltjes zitten er nog steeds op en er is er zelf wéér 1 bijgekomen Exclamation Shocked

Hoe kan het nou dat het stof er nog steeds opzit, kunnen ze het daar gewoon niet schoonmaken of zit het stof toch ergens anders? Of zou ik m'n camera naar Canon sturen, zodat zij 'm eens schoon kunnen maken (ben ik 'm natuurlijk wel een hele tijd kwijt Sad

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 17:03    Post subject:
Wat Ron ook al zei: ik zou me er niet te druk over maken. Een stofje meer of minder. Lekker gaan fotograferen, en dan eens kijken of je de stofjes nog terug kunt vinden. In Photoshop stempel je ze zo weg. Ik maak 1 keer in de 2 a 3 maanden mijn sensor zelf schoon. Of met de Arctic Butterfly of als het erg is met de natte methode. Tussentijds stempel ik ze wel weg (als ik ze al zie) Very Happy
Succes.

Groet,
Ruud

Wiert Land

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 17:12    Post subject:
Henc wrote:
Hallo,

Vandaag (maandag 2 maart) heb ik mijn camera WÉÉR weggebracht naar de winkel om schoon te laten maken. Nadat ik thuiskwam heb ik m'n lens er weer opgezet (nu in een stofvrije ruimte en zonder kleding). Ook heb ik de ontspanknop 2 of 3 keer ingedrukt voor ik de lens heb verwisseld (om de restspanning van de sensor af te halen). Daarna heb ik weer een foto van de lucht gemaakt (deze keer blauw) en deze weer op de computer bekeken. De stofdeeltjes zitten er nog steeds op en er is er zelf wéér 1 bijgekomen Exclamation Shocked

Hoe kan het nou dat het stof er nog steeds opzit, kunnen ze het daar gewoon niet schoonmaken of zit het stof toch ergens anders? Of zou ik m'n camera naar Canon sturen, zodat zij 'm eens schoon kunnen maken (ben ik 'm natuurlijk wel een hele tijd kwijt Sad

Groeten,

Henc.

Heb je meteen na de reiniging dan ook een foto gemaakt?? Vind et wel vreemd ik heb 3 sensor vlekken in 2 jaar ff poetsen in PS en weg zijn ze misschien zijn er meer maar ik zie ze niet en dan word ie zo nu en dan ook nog onder extreme omstandigheden gebruikt bij autocross nou als je ziet hoe het daar stuift verbaast het mij dat ik maar 3 vlekken heb, ligt het echt niet aan de lens?? misschien smerig voorglas, stofdeeltjes in de lens of smeerolie in de binnenste elementen lijkt me namelijk sterk dat er na het reinigen juist nog meer bij komen reinigen ze 'm wel???
Reply with quote

Nico Leenheer
Guest

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 17:23    Post subject:
Er zijn servicepunten die de camera naar Chipclean opsturen.
Kijk op de website www.chipclean.nl.
Ga niet zelf tobben met alle risico van dien.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 17:41    Post subject:
Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Direct na de reiniging heb ik mijn lens op mijn camera gezet en weer een paar foto's van de lucht gemaakt. Ook heb ik al een aantal series van vliegende vogels (maar ook vogels op takken met op de achtergrond de lucht) gemaakt. Op de foto's zie je regelmatig duidelijke stofdeeltjes terug. Aan de voorste lens (van m'n objectief) gaat het niet liggen want deze maak ik geregeld schoon en op het moment dat ik de foto's maakte was er geen stof op de frontlens te zien. Of er stofdeeltjes in de lens zitten weet ik niet en ik zou trouwens ook niet weten hoe ik dit weg zou kunnen halen. Dat ik gewoon foto's moet maken en me er niet zo druk over moet maken begrijp ik wel, maar als ik ze geregeld terug zie op de foto's is er toch wel een reden om me 'druk' te maken. Dan komt er nog bij dat ik de camera nog geen 3 weken heb!

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Wiert Land

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 21:05    Post subject:
Plaatst eens een foto in je PA kunnen we het duidelijk zien
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 21:25    Post subject:
@ Wiert, er staat al een foto in mijn PA de link staat iets verder naar boven op deze pagina. (Deze foto is van vóór het schoonmaken van vandaag). De stofdeeltjes op deze foto zijn nog steeds aanwezig op de foto van vandaag (ná het schoonmaken van vandaag).
Hier nogmaals de link naar mijn PA: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=164036

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum