Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Software voor mini-laptop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 10:58    Post subject: Software voor mini-laptop
Om de geheugenkaartjes leeg te maken tijdens een buitenlandse reis wil ik een mini-laptop gebruiken. Ik fotografeer in RAW. Welke software kan ik het best op deze laptop installeren om gedurende de reis mijn bestanden te bekijken? Ik ben niet van plan om de bestanden op dit computertje te bewerken. Ik heb Nikon ViewNX op mijn PC. Kan ik dit programma gebruiken of is een ander programma beter? Wie kan mij adviseren. Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

Antoni

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 11:16    Post subject:
Ik zou Lightroom willen voorstellen, voldoet voor mij uitstekend.
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 11:35    Post subject:
Ik zou geen LR gebruiken want dat is veel te zwaar voor wat je wilt en waarschijnlijk ook te zwaar voor je mini laptop.
Kies gewoon een simpele freeware viewer zoals Irfanview (maar verifieer of de files voor jouw camera daarmee bekeken kunnen worden, anders moet je de software updaten. De RAW bestanden voor mijn 50D heb ik er nog niet mee kunnen bekijken maar misschien is er ondertussen een update).

Ik zou op de minilaptop vooral ook datarecovery software installeren in geval een kaartje problemen mocht geven. En neem een externe cardreader mee, soms gaan die interne readers kapot en dan ben je de sigaar.

Last but not least: neem minimaal 1 externe HD mee want je kunt dan direct een backup daarop maken. Zelf heb ik 2 HDs mee en kopieer ik de bestanden op beide schijven zodat de laptop leeg blijft (zo'n 160 Gb interne schijf is meestal toch veel te klein).
De HDs kun je in borstzak stoppen en krijgen stroom via de laptop. Zorg wel dat je thuis alles hebt getest: niet alle USB kabels werken namelijk (vraag me niet waarom, maar ik was blij dat ik het heb getest). De HD bereid je thuis voor met voor elke dag een directory en je hebt de boel dan ook vlot georganiseerd.
Thuis kun je alles in LR verder organiseren (geweldig programma trouwens).

Succes, Phil

Jeroen Gense

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 12:08    Post subject:
Hoi
Canon heeft bijv zijn eigen software om raws te browsen.
Breeze browse kan ik je ook aanraden.
Welke mini laptop heb je?

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 12:52    Post subject:
http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

makkelijke en goede viewer

en gratis
Back to top
Reply with quote

Antoni

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:08    Post subject:
Digibird wrote:
Ik zou geen LR gebruiken want dat is veel te zwaar voor wat je wilt en waarschijnlijk ook te zwaar voor je mini laptop.

Ik weet niet waar je dit op baseerd, maar zoals ik al zei op mijn Asus Eee voeldoet het uitstekend.
Reply with quote

jens

PostPosted: Sun 08 Mar 2009, 14:13    Post subject:
Fastone, is een hele snelle vieuwer voor RAW en zoals gezegt gratis ook, ook in het nederlands te vinden,

Jens
Back to top
Reply with quote

A.R. Janssens

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 9:11    Post subject:
Hartelijk dank voor de adviezen. FastStone Image Viewer lijkt me wel iets. Welk deel moet ik downloaden? Exe of exe(site 2)? Als ik hier ook nog een antwoord op krijg ben ik helemaal uit de brand. Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

peter wijn

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 9:49    Post subject: Re: Software voor mini-laptop
A.R. Janssens wrote:
Om de geheugenkaartjes leeg te maken tijdens een buitenlandse reis wil ik een mini-laptop gebruiken. Ik fotografeer in RAW. Welke software kan ik het best op deze laptop installeren om gedurende de reis mijn bestanden te bekijken? Ik ben niet van plan om de bestanden op dit computertje te bewerken. Ik heb Nikon ViewNX op mijn PC. Kan ik dit programma gebruiken of is een ander programma beter? Wie kan mij adviseren. Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

heb je viewnx geprobeerd? Werkte het niet? Ik gebruik liever dit programma dan faststone. Mede omdat Viewnx de foto's laat zien zoals nikon ze bedoeld heeft.

Ik zou proberen hetzelfde programma als thuis te gebruiken, als het computertje hier snel genoeg voor is natuurlijk.

(en ik probeer ook met niet meer dan 50 GB aan foto's thuis te komen. Lieve help, wat een ramp als je thuis nog 160 Gig moet gaan uitzoeken. Als alle foto's die volgden uit knopje indrukken toch mee naar huis neemt, is een mobiele harde schijf - image tank - misschien handiger? - lichter van gewicht)
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 10:06    Post subject:
A.R. Janssens wrote:
Hartelijk dank voor de adviezen. FastStone Image Viewer lijkt me wel iets. Welk deel moet ik downloaden? Exe of exe(site 2)? Als ik hier ook nog een antwoord op krijg ben ik helemaal uit de brand. Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

Dat maakt niet uit hoor, dat is een mirror site, als de ene niet werkt of traag is kan je de andere link gebruiken, probeer als je een foto geopent hebt in Fastone eens je muis tegen al de zijkanten te zetten, je ziet dan de exif en allerlei handigheidjes die je kan gebruiken,

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

GerardP

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 12:08    Post subject:
Ik begrijp hier dus écht niks van. Ga je dure software kopen voor een mini laptop die je hebt gekocht om op reis je kaartjes te downloaden.
Ik gebruik de laptop alléén maar om kaartjes te downloaden, en met camera control in de studio en op locatie. That's it. Vandaar: wat is er mis met ViewNX?
Ik gebruik nog steeds View 6, trouwens; vind de gebruikers interface prettiger als die van NX.

Gr.
Gerard

Ger M

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 12:15    Post subject:
Ik lees nu al in een paar verschillende berichten dat men onderweg foto's kopieert naar een harde schijf (c.q. image tank) of een laptop. Dat is prima natuurlijk, maar bedenk wel dat een harde schijf duidelijk onbetrouwbaarder is dan een CF-kaartje. Een crash van een harde schijf resulteert in verlies van alle foto's! Maak dus NOOIT één kopie van je foto's op je harde schijf, maar gebruik twee harde schijven (een in de laptop en een losse, bijvoorbeeld).
Nog beter: koop genoeg geheugenkaartjes voor je hele reis én maak een kopie.
Back to top
Reply with quote

GerardP

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 14:27    Post subject:
Ik in 6 jaar nog nóóit problemen gehad met externe backup op harde schijf, maar juist wel met geheugen kaarten. Als je écht bang bent om wat te verliezen, maak je toch gewoon een kopie op DVD?

peter wijn

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 14:52    Post subject:
Ger M wrote:
.... bedenk wel dat een harde schijf duidelijk onbetrouwbaarder is dan een CF-kaartje. Een crash van een harde schijf resulteert in verlies van alle foto's! Maak dus NOOIT één kopie van je foto's op je harde schijf, maar gebruik twee harde schijven (een in de laptop en een losse, bijvoorbeeld).
Nog beter: koop genoeg geheugenkaartjes voor je hele reis én maak een kopie.

ik vind het een helder advies.

Verder, ter informatie aan anderen, ik maak geen back-ups op reis.
In verband met 'risico is kans maal effect'. en omdat het zo'n rompslomp is.
Mijn foto's - hoe mooi ik ze ook vind - zijn mij de kosten, moeite en het extra gewicht van een goede back-up niet waard. Neem ik liever een extra boek of extra lens, of fijne schoenen mee. Of scheerzeep.

Op Lesbos kwam ik ooit een schotse fotograaf tegen die twee van die prachtige, 3,8 kg zware 500 mm lenzen bij zich had en ook twee F5's. Ik geloof niet dat hij back-ups maakte van zijn rolletjes (da's een flauw grapje natuurlijk).

Ik ben ook sober in het afsluiten van verzekeringen.
ik bedoel te zeggen: het moet niet, het kan.
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 16:43    Post subject:
Antoni wrote:
Digibird wrote:

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar zoals ik al zei op mijn Asus Eee voeldoet het uitstekend.

Zou kunnen, maar ik begrijp niet waarom je een tweede PC/Laptop in je LR systeem wilt importeren. LR is een uitstekend prgm (ik gebruik het zelf ook), maar het is beslist nog NIET klaar voor netwerk en andere gedeelte opties.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 22:18    Post subject:
wblink wrote:
LR is een uitstekend prgm (ik gebruik het zelf ook), maar het is beslist nog NIET klaar voor netwerk en andere gedeelte opties.

Het begint off-topic te raken, maar ik gebruik zelf lightroom op meerdere PC's, waarbij ik zowel de foto's als de library (aanpassingen op de RAW's sla ik op in sidecar .XMP) op een externe schijf opsla. In mijn geval een losse SATA-schijf in een Sharkoon cradle. Werkt perfect en is goedkoper en sneller dan een USB-disk. De externe (1TB) SATA-schijf kopieer ik met Microsoft SyncToy 2.0 naar een tweede identieke schijf, die ik buiten de deur bewaar. Of deze data nou op een externe schijf staat of op een netwerk, maakt niet uit. Het zou hooguit kunnen dat de catalog van Lightroom niet tegelijkertijd vanaf 2 netwerkstations te benaderen is.

Groet, Jan

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 11:33    Post subject:
Ik vind Vieuwnx een prima programma, en het neemt je camera instellingen mee. Je moet wel even kijken of het goed draaid op een mini laptop, want het is een redelijk zwaar programma.
Je kunt natuurlijk ook NEF+ JPEG maken, dan heb je geen extra programma nodig. Maak de JPEG's zo klein mogelijk, dan kost het minder schijfruimte.

succes
Ad

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum