Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

TIP voor EF 500 F4 & 300 F2.8 lensdoppen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 13:28    Post subject: TIP voor EF 500 F4 & 300 F2.8 lensdoppen
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hierbij tippen voor wat vervangende lensdoppen voor de Canon EF 500mm F4L IS USM en de 300mm F2.8L IS USM.

Over de firma stond in een eerder topic een negatieve reactie omdat deze persoon nooit iets heeft ontvangen en/of zijn geld heeft terug gehad.
Ik heb deze persoon ge-PBt omdat het bij mij dus wel allemaal gesmeerd liep.
Ik heb de doppen op 6 maart besteld en heb deze vandaag (4 dagen later (INCL weekend!)) mogen ontvangen!
En ik moet zeggen dat het daadwerkelijk als gegoten zit!

Wel stond ik even vreemd te kijken toen het volgende zich voordeed:
"Ik heb de eigenaar gemailed met de vraag wat de verzendkosten naar Nederland zou zijn, dit was volgens hem $5,30.
Samen met de deksels ($8,95) zou dit uitkomen op $14,25.
Hierna liet hij in een mail weten dat ALS de schippingcosts hoger zouden uitvallen bij het bestellen dat hij dus de rest terug zou storten via paypal.
En inderdaad shippingcosts bij bestelling waren $28.
$22,70 meer dan wat hij schreef.
Dus ik op goed vertrouwen met paypal een totaalbedrag van $36,95 betaald via paypal.
Een kleine 2 uur later stond de teveelbetaalde verzendkosten van $22,70 netjes op mijn paypal rekening en zal binnen enkele dagen vanzelf weer teruggestord zijn op mijn normale rekening. "

Dat is dus allemaal volgens afspraak gegaan!

Ikzelf heb de doppen besteld voor de 500mm f/4 L (zie foto's)

Het setje bestaat uit 2 doppen, 1 die precies over de zonnekap heen past, en de ander die precies over het objectief zelf heen past waardoor er dus geen mogelijkheid is dat stof of andere meuk op je frontelement komt, dit integenstelling tot de meegeleverde "leren" zak of een hoodie (waarbij de zonnekap ook nog kieren heeft waar evt vuil naar binnen kan).

Hier zijn de paginas waar de doppen worden aangeboden:

Canon EF 500mm f/4.0 L IS USM $14,25 incl verzendkosten
Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM $13,50 incl verzendkosten

FOTO 1

FOTO 2

FOTO 3

Hopelijk hebben jullie er iets aan..

mvg,
Dennis Rademaker

Walter Soestbergen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 21:41    Post subject:
geheel toevallig deze ook afgelopen weekend besteld Smile. Nu nog een handvat erop proberen te fabriceren

ben benieuwd of het deze week binnen komt.

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 22:20    Post subject: Doppen...
Is dat niet allemaal wat omslachtig in het veld, die doppen?? Ik heb nooit een dop op mijn lens maar heb wel altijd mijn zonnekap op de 500mm zodat ik in ieder geval niet mijn frontlens kan beschadigen door stoten en dergelijke....

Heb in het begin een hoodie gekocht en deze eigenlijk nooit gebruikt. Het weinige stof wat er op mijn frontlens zit blaas ik er af of gebruik een kwastje. Het lijkt mij met doppen plaatsen dat de kans veel groter is dat er eens een dop verkeerd schiet en je plots met je vingers je front-element van je lens raakt met als gevolg een vette vinger op je coating. Krijg dat maar eens weg.....

Thuis staat de lens + geplaatste zonnekap met het frontelement naar beneden en de camera bovenop.

Teveel bescherming kan ook averechts werken.... Wink

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Rob Scholten

PostPosted: Wed 11 Mar 2009, 18:37    Post subject:
Quote:
Thuis staat de lens + geplaatste zonnekap met het frontelement naar beneden en de camera bovenop.

Koude lens en vloerverwarming aan, dan krijg je condensvorming tussen de lenselementen, gevolg schimmel op de lenselementen.

Ik bewaar hem altijd in de Supertrekker schietklaar en laat de lens aclimatiseren voordat ik hem weer uitpak.

Groet Rob
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 11 Mar 2009, 19:00    Post subject: Tips
RJS schreef:

Quote:
Koude lens en vloerverwarming aan, dan krijg je condensvorming tussen de lenselementen, gevolg schimmel op de lenselementen.

Gelukkig (jammer genoeg) heb ik geen vloerverwarming en zit de zonnekap erop die z'n eigen ventilatiesleuven heeft tussen lens en zonnekap. Dus nooit de lens direct met frontelement op de vloer.. Da's me te link.

Goeie waarschuwing Rob. Het zou je maar gebeuren dat er schimmel ontstaat tussen de lenselementen... Duur grapje.

Groet,

Ron

Back to top
Reply with quote

mattbirdwatcher

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Mar 2009, 20:02    Post subject: lensdop
Goed zoeken in de blokker en dan kun je deze lensdoppen een stul goedkoper vinden: als je de goede maat tupperware vind, dan past dit ook als een bus!

Dennis Rademaker

PostPosted: Wed 11 Mar 2009, 20:15    Post subject:
Tja je zou best 2 of 3 euro kunnen besparen, we hebben het hier over een bedrag van 11 euro dus veel schelen zal het niet doen. plus dat deze deksels vaak niet los verkocht worden waardoor je uiteindelijk meer kwijt bent.
Ook zie ik het niet zo zitten om hier met het objectief de blokker in te wandelen Cool

mvbalkom

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 7:47    Post subject:
Je hoeft deze lensdoppen ook niet in amerika te bestellen, ze zijn ook in nederland verkrijgbaar : http://www.foto-express.nl/index.php?merk=Lensdoppen+en+bodydoppen&categorie=Canon

Verder toch makkelijk voor transport denk ik .... en lichter dan de std leren bescherming/lensdop. en je kan ze altijd spuiten met lexaan verf als je niet van wit houd Wink en imo toch beter dan "tupperware canon" doppen Laughing

Inge van der Wulp

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 7:58    Post subject:
Nu ik een neopreen lenscover over mijn lens heb kan de leren hood er ook niet meer helemaal op. Dus ik overweeg het nu toch maar. Bedankt voor de tip!
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 8:47    Post subject:
Kunnen die doppen niet gemakkelijk inveren waardoor ze eventueel de frontlens kunnen raken? Zitten ze strak in de kunstof vatting van de frontlens zodat dit misschien kan beschadigen? Zelfde vraag voor de zonnekap. Zo niet, dan lijkt me dit een erg praktische oplossing.

Gr,

Bas

mvbalkom

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 9:15    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Kunnen die doppen niet gemakkelijk inveren waardoor ze eventueel de frontlens kunnen raken? Zitten ze strak in de kunstof vatting van de frontlens zodat dit misschien kan beschadigen? Zelfde vraag voor de zonnekap. Zo niet, dan lijkt me dit een erg praktische oplossing.

Gr,

Bas

Zit er perfect strak op / voor met behoorlijke ruimte ... ik denk niet dat dit mogelijk is ...

Inge van der Wulp

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 9:23    Post subject:
Bas Breetveld wrote:

Gr,

Bas

Om hier even op door te gaan. Hoe houden jullie je frontlens dan schoon als je er nooit aan wil komen? Ik heb ooit een belachelijk dure lensdoek gekocht. Volgens Foka de beste die er is. Ik maak, zeker als ik op het strand ben geweest, mijn frontlens daarmee schoon. Ik had vorige keer de pech dat een een zout druppeltje op zat die ik toch uiterst voorzichtig heb weg moeten poetsen. Of gebruiken jullie iets anders?
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 9:27    Post subject:
Ik gebruik altijd een goed uitgewassen katoenen zakdoek (zeer voorzichtig) als het echt nodig is, nadat ik het stof eraf heb geblazen. Die dure lensdoekjes lieten vaak het nodige stof achter.

Gr,

Bas

Inge van der Wulp

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 9:51    Post subject:
Lucht blaas ik nooit op de frontlens. Altijd alleen op de ringen. Ik heb altijd begrepen dat lucht niet zo'n goed idee is.

Het moet toch wel ergens tegen kunnen? Ik ben altijd voorzichtig maar je moet hem toch gewoon schoon kunnen maken? Vlekken op al je foto's is ook niets.

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 10:05    Post subject:
Ik bedoel met zo'n blaasbalg. Dat om te voorkomen dat je scherpe korrels meewrijft met een doek.

Ze kunnen zeker wel wat hebben, anders zouden de oudere modellen er ook niet uit zien.
Vuil op de forntlens is eigenlijk nooit te zien op de foto. Zelfs een papiertje van 5 bij 5 mm zie je niet terug op de foto. Dat maakt eigenlijk iedere poetsbeurt overbodig, behalve dan als er sprake is geweest van vocht of zout. Poetsbeurten vermijden is eigenlijk het beste om de coating van de frontlens te beschermen.

Gr,

Bas

Willem de Wolf

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 11:12    Post subject: lens schoonmaken
Als het echt nodig is om de frontlens of filters, etc. schoon te maken, dan doe ik dat met speciaal optiek papier van o.a. Hama. Dit gebruik ik overigens ook om de sensor te reinigen (al hoeft dat nauwelijks met de Canon 40D), dus nooit klooien met vloeistof...
Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 15:42    Post subject:
@Bas
Je ziet natuurlijk weleens van die `vocht`vlekjes op het element zitten, laat je deze dan vaak ook zitten?

Ron van Elst

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 15:58    Post subject: Frontelement
Ik heb mijn 500mm lens sinds eind juli vorig jaar en heb het frontelement nog nooit schoongemaakt. Kleine waterdruppeltjes drogen vanzelf op. Zoals Bas al zegt: Veel poetsen verwijderd alleen maar de speciale coating..

Groet,

Ron

Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 16:00    Post subject:
klopt ze drogen ook wel vanzelf op, maar je blijft dan toch nog van die paarsige vlekjes zien op de plek waar het druppeltje heeft gezeten, wat doen jullie hier mee?

Rob Scholten

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 19:10    Post subject:
Een jaar of 8 geleden heb ik deel genomen aan een Canon workshop in Duitsland.Tijdens deze workshops werden objectieven uitgeleend en je eigen objectieven werden geserviced.
Daar maakten ze de frontlenzen schoon met Rotanium Foam Cleaner bestel.nr. 34171. Er komt een wit schuim uit de bus, wat je op je lens spuit nadat je hem eerst hebt schoongeblazen met een blaaskwastje of blaasbalgje. Je laat het even z'n werk doen en daarna wrijf je het met draaiende (ronde) bewegingen vanuit het midden schoon met een stuk tissue keukenrol. Het kan geen kwaad voor de coating en het laat geen vlekkerige strepen na zoals de lensdoekjes.
Nadeel van dit middel is, dat het alleen geleverd wordt in dozen van 12 bussen á 750ml en ik doe nu al die tijd al met dezelfde bus.
We hebben destijds met een aantal fotografen een doos gekocht en verdeeld.
Ik maak mijn lens ca.1x per jaar schoon met dit product en bevalt mij prima. Soms, als er tijdens een regenbui wel eens wat spetters op de lens komen, waar je zo'n verkleuring op de frontlens van krijgt, maar niets van ziet op de foto, doe ik het tussendoor ook nog weleens.

Met vriendelijke groet,

Rob
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum