Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

1D mkIII bevindingen na de autofocus-fix
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 10:56    Post subject: 1D mkIII bevindingen na de autofocus-fix
Het is alweer oud nieuws, maar omdat er hier verschillende mk III-gebruikers aanwezig zijn ...
Zie hier: http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS-1D_Mark_III.aspx?faqtcmuri=tcm:16-631109&page=1&type=important

Het gaat om het kalibreren van de buitenste AF-punten, waar volgens Canon nog wat onnauwkeurigheid in zat. Ze hebben er nieuwe software voor in het leven geroepen.
Ben overigens benieuwd naar de bevindingen van andere gebruikers wat betreft de autofocus in ai-servo. Sommigen zijn zeer tevreden en anderen tobben er nog steeds mee.

Zelf heb ik er sinds een paar weken een. Het lanceren van de opvolger wordt mogelijk naar volgend jaar uitgesteld. Mijn geduld was op en ik viel voor de lichtgeveoligheid van de mk III. Heb er overigens bepaald geen spijt van!

Gr,

Bas

Last edited by Bas Breetveld on Sat 28 Mar 2009, 22:55; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

dreupiet

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 11:05    Post subject:
Ik heb nog steeds problemen er mee , een ander auto focus punt dan het middelste geeft onscherpe beelden in de al servo stand.
Binnen kort wordt mijn camera opgehaald en aangepast ik hoop dat het probleem dan over is.
Het wordt allemaal netjes geregeld aanmelden via de canon site en je krijgt van zelf een berichtje wanneer je camera wordt op gehaald en wordt terug gebracht.

gr. piet
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 10:51    Post subject:
Dit ziet er hoopvol voor je uit, Piet en andere mensen die nog problemen hebben met de AF:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/748975

Gr,

Bas

jpjp

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 0:42    Post subject:
Iemand die al zijn toestel terug heeft na de fix van de buitenste autofocuspunten, wat zijn de eventuele ervaringen?

Groeten, Jean-Pierre

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 10:06    Post subject:
Ik heb hem terug, maar moet nog uitgebreid testen en opnieuw afstellen. Op de testkaart zag ik ik iets verschil in MA.

Gr,

Bas

Jacky en Martine

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 11:45    Post subject:
Jacky en ikzelf hebben elk een D mark III, we werden ook aangeraden om een afspraak te maken om ze binnen te doen voor controle, we hebben de indruk dat ze soms de scherpstelling verliezen op AF.
Wij hadden gedacht ze zelf naar Etbass te brengen en ze op te wachten om 's avonds ev weer mee te kunnen nemen maar dat gaat niet! Ze worden op het thuisadres afgehaald op 13 mei en terug gebracht. Ons probleem is wel: hoelang zullen we ze kwijt zijn???
In april gaan we met Han Bouwmeester naar Finland voor 5 daagse, zullen we daardoor nu geen mooie beelden missen?
Hopelijks geraakt alles opgelost!
Is echt niet leuk!!!! #Mad
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 12:17    Post subject:
Het lastige is idd dat ze hem voor twee dagen inplannen om de boel te fixen. Dat voor eventuele uitloop in hun planning. Ik was hem een korte week kwijt. Heb hem op laten halen op woensdag. Vrijdag stond ie klaar voor de afstelling en maandagmiddag was hij klaar. Toen heb ik hem zelf weer opgehaald om op tijd te zijn voor het weekend met het opnieuw afstellen van de MA voor alle lenzen.

Deze methode werkt erg goed overigens: http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

En deze om te checken er achteraan: http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 12:28    Post subject:
O ja, Martine. Zo dramatisch waren de afwijkingen ook weer niet. Deze afstelling is slechts voor de buitenste AF-punten die mischien iets afweken. Hier ga je beslist geen beelden door missen. Jullie camera's zijn van na de submirror-fix, die waren al heel erg goed!

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 13:05    Post subject:
Wat korte testjes met bovenstaande methodes zagen er heel erg veelbelovend uit. De reproduceerbaarheid van het focussen lijkt op alle AF-punten een stuk beter, zo niet 100% raak. Bij dezelfde tests voor de afstelling zat er af en toe een paar millimeter verschil in.

Persoonlijk vind ik die 'micro-adjustment' voor de AF een aanfluiting. Ik zie het slechts als een enorme kostenbesparing voor Canon omdat ze hun toleranties voor lenzen en camera's wat kunnen vergroten en een afstelbeurt in de fabriek achterwege kunnen laten. Op dergelijke aantallen geeft dat nogal een fikse besparing. Typerend voor de Japanse interpretatie van de 'Kaizen-methode'. Zie hier een korte uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaizen

Gr,

Bas

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 20:12    Post subject:
De mijne is maandag opgehaald en ik krijg hem begin volgende week terug, hij stond op de planning voor morgen, ik mocht vernemen van een zekere Linda dat de planning tot begin mei reeds propvol zit, nu aanmelden betekend dus lang wachten... Gewoonweg een afspraak maken dat ze hem binnen X weken komen ophalen dus anders zit je zoiezo een tijdje zonder camera...

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 21:27    Post subject:
Ik kocht ooit één van de eerste Mark III camera's en heb nog nooit problemen gehad (of tenminste: problemen die niet aanvaardbaar zijn). Een gemiddelde van 1 tot 2 /10 RAGscherpe foto's vind ik zeer aanvaardbaar. Ik praat wel eens met top-sportfotografen en die vinden ook dat de techniek zeker niet onfeilbaar is. Ik heb het dan ook nooit de moeite gevonden om mijn toestel terug te sturen of op te laten halen. Ik heb ook wel eens met een colega gewisselt die zeer erg klaagde... en zag toen geen verschil. T'is maar met wat je tevereden bent hé?
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.

Last edited by Rudi Debruyne on Thu 26 Mar 2009, 10:32; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 8:44    Post subject:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met de 1D3 met het volgende:

Zo rond 11 uur in de ochtend als de zon al redelijk hoog staat, en je fotografeert schuin tegen het licht in, wil de camera niet goed focussen. Hij geeft aan van wel , maar de foto's zijn stuk voor stuk onscherp, en niet zo'n beetje ook. In Afrika weet ik dat nog aan de trillingen in de warme lucht op dat tijdstip, maar hier in Nederland gebeurt het ook bij een paar graden boven nul.

Meer mensen die dat ervaren? Ik kom zelf van een 20D en kan dus moeilijk beoordelen of de 1D3 doet wat ie moet doen (is altijd een flinke verbetering tov 20D). Soms heb ik zo mijn twijfels, of verwacht ik teveel?

Nog eentje: ik maak bijna altijd 2 of 3 opnamen achter elkaar in H-speed en AI Servo, ook van stilstaande onderwerpen. Waarom is er dan altijd maar eentje echt scherp en de anderen niet of minder? Bij vluchtopnamen kan ik me vinden in de opmerking van Rudi dat 2/10 heel redelijk is. Bij stilzittende onderwerpen vind ik dat echter onacceptabel weinig...
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 9:02    Post subject:
Doodles. Misschien moet je wat experimenteren met onderstaande in de Custom functions van je 1dIII:

Quote:

AI servo tracking sensitivity (NEW) slow - normal - fast

this determines how quickly AF moves from your subject to another subject (eg. foreground obstacle)

slow setting for subjects rapidly moving in and out of AF points eg. slalom skiing, breaststroke swimming

for birding with a clear sky background, many use fast setting.

avoid fast setting with small subjects with busy backgrounds

Bron: http://www.ayton.id.au/gary/photo/Dig_Canon1dIII_AF.htm

Verder vertel je niet of je uit de hand fotografeert of vanaf statief. Elke beweging, hoe licht ook, leidt onvermijdelijk tot opnieuw focussen in AISERVO mode.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 9:04    Post subject:
Dank je Ron. Mijn instelling staat standaard op slow en ik werk altijd vanaf stevig statief. Lange tijd weet ik de problemen aan mijn eigen falen, maar nu ik ook in op het oog ideale omstandigheden wel eens missers produceer begin ik toch aan de camera te twijfelen...
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 9:42    Post subject:
Doodles wrote:

Zo rond 11 uur in de ochtend als de zon al redelijk hoog staat, en je fotografeert schuin tegen het licht in, wil de camera niet goed focussen. Hij geeft aan van wel , maar de foto's zijn stuk voor stuk onscherp, en niet zo'n beetje ook. In Afrika weet ik dat nog aan de trillingen in de warme lucht op dat tijdstip, maar hier in Nederland gebeurt het ook bij een paar graden boven nul.

Dit is precies het probleem waar de mkIII in het begin mee te kampen had. Zie ook het falen van alle camera's bij die tenniswedstrijd (de Australian open dacht ik) met blauwe achtergrond waar ze hun slechte naam aan te danken hebben. Na de eerste fix zou dit probleem al verholpen moeten zijn. Hoewel dat meer te maken had met het dempingsmateriaal van de mirrorbox wat te zacht zou zijn geweest. De spiegel ging stuiteren bij 10 fps en veroorzaakte daardoor CA op de AF-sensoren. Rudi heeft dit probleem nog steeds schijnbaar ...
1-2 op de 10 foto's RAGscherp is niet normaal of aanvaardbaar voor een camera van deze klasse. Dan kun je beter terug naar een mkII of mkIIn en draai je die ratio met gemak om.
Deze fix en de laatste afstelbeurt die nu aan de gang is zou alle problemen op moeten doen lossen en overstappers naar Nikon grote spijt bezorgen!

De cfn-settings en mirco adjustment voor al je lenzen blijven erg belangrijk.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:05    Post subject:
Ze bieden niet voor niks deze gratis service aan die ze heel erg veel geld kost.
Omdat dit systeem buitengewoon gevoelig is, raadt Canon aan om ieder jaar deze kalibratie van de AF te doen, samen met de lenzen. Voor CPS-members is dit gratis.
Die micro adjustment zorgt voor dat laatste beetje nauwkeurigheid in je AF, zeker aan te raden dus. In de handleiding staat dat het in principe niet nodig is. Je moet het wel goed doen, anders wordt het alleen maar slechter. Voorzichtigheidshalve worden dit daarom zo in de handleiding vermeld.

Gr,

Bas

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:14    Post subject:
In principe alleen de camera. Lenzen erbij is voor de pro's of mensen die echt het onderste uit de kan willen. Lenzen zijn ook te kalibreren, maar dit is in principe niet nodig, zeker niet met de micro adjustment op de camera. Die micro adjustment kunnen ze ook bij het service centre voor je doen. Dit valt niet onder de gratis afstelbeurt van de AF met de nieuwe software waar ze nu over beschikken.

Gr,

Bas

Doodles

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:19    Post subject:
Mmm...toch maar weer laten nakijken dan.
Hij is in den beginne al eens weggeweest voor een gratis servicebeurt maar als ik dit zo lees kan ie er wel weer een gebruiken. Fijn, net nu de lente voor de deur staat met al haar onderwerpen. Zucht.

Last edited by Doodles on Thu 26 Mar 2009, 10:44; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:31    Post subject:
Wat je zegt Doodles! Ik was hem vorige week kwijt. Kijk nu eens naar buiten .. Maar goed, je bent hem slechts een kort weekje kwijt. Zelf brengen en ophalen scheelt weer een paar dagen.

Rudi Debruyne

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:36    Post subject:
Je hebt me overtuigd Bas. Nu is mijn vraag: wat moet ik doen om hem te laten nakijken? Mag dat via een andere leverancier dan die waar ik hem gekocht heb? Kortom wat zijn de stappen ? Ik zou je zeer erkentelijk zijn als je dat even wil neerpennen.

groeten, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:54    Post subject:
Rudi, zie de eerste post. Je kunt het formulier op de Canon site invullen en dan word je gebeld. Ik ga het straks ook doen.
Back to top
Reply with quote

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 10:57    Post subject:
Simpelweg je een account aanmaken bij etbass , je camera aanmelden en aanvinken dat ze hem moeten komen ophalen voor de AF modificatie meer niet.

@Bas , als je het vriendelijk vraagt dan is er wel wat ruimte mogelijk om ook een lensje gratis af te stellen hoor, ik heb bvb nu m’n 300 F2.8L meegegeven met m’n 1D omdat ik merk dat zowel op m’n 5D en 1D ik de AF microad. Moet helemaal op z’n maximale frontfocus instelling plaatsen en nog niet voldoende is eigenlijk om een pefect resultaat te bekomen ( het is wel al een iets oudere lens ) , ik heb gebeld met Etbass en m’n verhaal gedaan en ze hebben me beloofd dat ze de lens ook gratis zullen afstellen en zorgen dat ie het 100% terug doet.

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 11:00    Post subject:
Rudi, het was niet zozeer mijn bedoeling om eigenaars ervan te overtuigen dat ze die beurt moeten laten doen. Het is wel erg nuttige info voor mensen met, tot nu toe, te veel missers met hun dure mk III. Het zou jammer zijn als deze briljante camera zijn slechte naam zou behouden.
In jouw geval moet de eerste fix (inclusief de hardware) misschien ook nog gedaan worden. Dit kun je kwijt in het tekstveld van het registratieformulier.
Ik weet niet of het Nederlandse of Belgische service centre gunstiger is om je camera aan te melden voor deze beurt.

Klik op 'registratieformulier' in de tekst:

Voor de Belgen: http://nl.canon.be/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS-1D_Mark_III.aspx?faqtcmuri=tcm:43-631109&page=1&type=important

Voor de Nederlanders: http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS-1D_Mark_III.aspx?faqtcmuri=tcm:16-631109&page=1&type=important

Met die van mij ga ik van het weekend vluchtbeelden proberen. Het resultaat zal ik hier laten zien. Moet er wel wat voorbij komen vliegen natuurlijk ..

Het verschil in benadering van de fotografie van vogels vind ik wel interessant. Jij krijgt schijnbaar zo veel kansen dat je met die lage ratio alsnog heel veel goede foto's weet te produceren. Ik moet nog steeds iedere kans verzilveren omdat ik (nog) minder goed thuis ben in het creeeren van kansen op foto's van vogels, al dan niet in vlucht.

Gr,

Bas

Doodles

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 11:04    Post subject:
Bas, ik sluit me bij je aan. Ik heb vaak ook series waar de kritieke beelden allemaal onscherp zijnen ik dus niks overhou. De luxe van 2/10 en dus altijd wel een goeie om te kiezen heb ik zelden.

De mijne gaat deze week weg, blaat het niet dan schaapt het niet Very Happy
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 11:08    Post subject:
Als de afdeling transpoft voor je deur staat, zorg dan dat de draagriem er al vanaf is en je camera in dat witte hoesje zit. Ze hebben zelf een doos met noffenfopie bij zich Very Happy

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum