Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Wed 08 Apr 2009, 23:02 Post subject: Tips gevraagd voor testen van lenzen
Beste forumleden
Binnenkort wil ik twee tegen over elkaar testen.
Het gaat hierbij om een Minolta prime 400 mm F 4.5 APO High speed , G glas uit 1995
Tegenover de Sony 70-400 G glas & SSM F4-5.6 (nieuw 2009)
De test richt zich met name op het eindbereik van beide lenzen(400 mm)
De Sony kost circa 1300 euro
De Minolta tweedehands circa 1700 tot 1800 euro of meer afhankelijk van bijgevoegde Accesoires.
Normalitiar zou de minolta het beter moeten doen.
Hierover heerst echter enige twijfels en of dit het prijsverschil van minimaal 500 euro rechtvaardigt.
Daarom gaan we testen.
Nog niet eerder zo'n test gedaan, dus tips zijn welkom.
Waar dienen we op te letten?
Zelf heb ik alvast de volgende punten.
Algemeen:
# Testen overwegend vanaf statief met telkens dezelfde onderwerp (1 handhold test)
CA test
#Ik dacht hierbij aan een aluminium gekleurde ballon op afstand in een boom hangen als testobject.
Dan fotograveren tegen het licht.
# Zo'n test wil ik ook op het water uitvoeren, dus heb ik een object nodig dat glanzend is en waarop waterdruppels blijft liggen...iemand tips hiervoor?
Scherpte test
De minolta heef is F4.5
De sony F4-5.6
# Op afstand buiten in het veld een object met grote en kleine letters plaatsen.
Sony testen op 400 mm F 5.6
Minolta test op 400 mm F4 en tevens op F5.6 (om het eerlijk te houden)
DOF test
# diagonaal rijtje kleurpotloden op afstand en testen maar.
AF test
Hier zou ik graag tips over willen ontvangen, hoe kan ik dit simpel en toch zo nauwkeurig mogelijk testen.
Als u nog suggesties heeft, hoor ik deze graag
mvg
Hans B. _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Posted: Wed 08 Apr 2009, 23:07 Post subject: CA test
Beste CA test is volgens mij de volgende:
Kies een boom uit met veel takken. Schiet vervolgens door de takken heen (focus op takken) tegen het licht in. Indien CA zich voordoet moet dit makkelijk zichtbaar zijn langs de randen van de takken.
Posted: Wed 08 Apr 2009, 23:13 Post subject:
Hallo Ron
Ja die test kende ik al.
Denk dat je gelijk hebt...een ballon is niet echt nodig en wellicht overbodig.
Hang ik wel een vogeltje op met een knijpertje uit de kerstdoos-versiering
Er zijn nu van beide lenzen wel enkele revieuws te vinden.
Volgens mij is het best wel belangrijk als je echt de verschillen wilt weten om de test te doen bij gelijke (licht) omstandigheden.
Bedankt voor het meedenken.
mvg
hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 09 Apr 2009, 12:19 Post subject:
Quote:
AF test
Hier zou ik graag tips over willen ontvangen, hoe kan ik dit simpel en toch zo nauwkeurig mogelijk testen.
Of het simpel genoeg is laat ik aan jou oordeel over, maar 'n idee:
Zoek met iemand anders per auto een verlaten landweggetje op. Vervolgens test je de AF op de rijdende auto, je kunt verschillende dingen proberen; verschillende snelheden (tot de maximale toegestane snelheid uiteraard ), auto recht op camera af (frontaal beeld, dus zonder pannen), zijwaarts (pannen).
Nogmaals, zomaar een idee, of het praktisch is laat ik aan jou over (lijkt me wel leuk). Je kunt ook denken aan varende schepen, meeuwen in haventje etc.
Groet en succes met de test, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Thu 09 Apr 2009, 16:17 Post subject:
Dank je wel voor de tip.
We zullen hiervoor een weg moeten kiezen met redelijk doorgaand verkeer om gelijke omstandigheden aan te houden (snelheid en afstand).
Gr
Hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 69 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Fri 10 Apr 2009, 10:23 Post subject:
Ik ben zelf niet zo'n "pixelpeeper ". Wat voor mij altijd de belangrijkste test is bij een nieuwe ( gebruikte ) lens: Ga gewoon foto's maken. Kijk of het resultaat je bevalt. Scherpte en CA zijn belangrijk, maar kleur en contrast maken uiteindelijk hoe de foto eruit gaat zien.
Een voorbeeld: De Nikon 85mm f1.4 is zeker niet de scherpste lens van Nikon, en heeft behoorlijk last van CA. Toch is dit een van de mooiste portretlenzen die er to koop zijn.
succes met je keuze.
grt
Ad _________________ NIKON
Posted: Thu 16 Apr 2009, 18:27 Post subject:
Ad
Begrijp niet echt wat je bedoelt met de opmerking pixelpeepers?
De test is bedoeld om tot een wel-overwogen beslissing te komen tot aanschaf van 1 van genoemde lenzen.
Tevens erg benieuwd hoe groot de verschillen zullen zijn en of dit het prijsverschil reachtvaardigt.
Weet zeker dat vele eigenaren met een sony/minolta camera zo'n test wel kunnen waarderen.
Bedankt voor je gedane suggesties.
Wedervraag, op welke wijze kun je contrast goed testen?
mvg
hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 69 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 16 Apr 2009, 19:55 Post subject:
Testen doe je om te kijken of een lens goed functioneert.
Jij wilt deze 2 lenzen vergelijken en kijken welke je het beste bevalt.
Heel veel mensen doen dat veel te moeilijk, en kijken niet naar het resultaat in dagelijks gebruik.
Dat laatste ( dagelijks gebruik ) is toch waar het om gaat? Ga daarom met deze 2 lenzen foto's maken van de dingen die je er later ook mee gaat fotograferen, en kijk welke het beste bevalt.
Wat heeft het voor zin om gemetselde muren en resolutiekaarten te gaan fotograferen, als je de lens koopt om er vogels mee te fotograferen?
Posted: Fri 17 Apr 2009, 19:49 Post subject:
Voor het testen van twee lenzen heb je de medewerking nodig van twee mensen die in het bezit zijn van deze lenzen.
Zomaar lenen en een dagje mee fotograferen met andermans lens is niet iets vanzelfsprekend.
Buiten dat is dit voor velen toch wel een dermate interresante test ter vergelijk.
Voor een goede vergelijk dien je dus een nauwkeurige test te doen met zo min mogelijk afwijkingen als je de resultaten wilt gaan publiceren. Resolutiekaarten zullen we niet gebruiken...eerder blikken decoratievolgels...telt dat ook?
mvg
Hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum