Geplaatst: Di 21 Apr 2009, 16:17 Onderwerp: Oeverzwaluw
jongens ik heb een paar vragen . bij mij in het dorp willen ze gaan bouwen ,dus hebben flink wat weilanden vol met zand gereden .alleen nu kwam ik er langs en toen zag ik een verhoging van een meter waar gaten in het zant zitten en waar steeds Oeverzwaluw naartoe vliegen , ben er naar toe gelopen en zag het van dicht bij ze doen het op 3 plekken op die zandvlakte , alen er komen af een toe auto,s om te crossen en veel kinderen om te spellen , dus ik ben bang dat het niet ga lukken met die Oeverzwaluw . kan ik er wat aan doen een lint er om heen spannen of naar de gemeenten gaan of vogelbescherming bellen gr hendrik-jan
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is het zo dat zolang als er geen eieren liggen er geen sprake is van broeden. Op de Maasvlakte waren ze vorig jaar rond deze tijd met een traktor en een verzwaard net daarachter alle meeuwennesten aan het opvegen zodat ze niet op het bouwterrein konden broeden want dan moesten ze het bouwproject stilleggen. Twee Polen deden dat in het weekend de hele dag, vanaf zonsopkomst tot zonsondergang. Doordeweeks ben ik er nooit geweest en uiteindelijk is het bouwproject om een andere reden stilgelegd en hebben de meeuwen daar toch nog kunnen nestelen. Ben wel benieuwd naar hoe het nu wettelijk is vastgelegd.
De oeverzwaluw en meeuw zijn beide voor de wet beschermde vogels. Het kan natuurlijk best zo zijn dat die bouwlocatie op de Maasvlakte een ontheffing had gekregen om die meeuwennesten op te vegen, dat weet ik niet. Zo'n wettelijke ontheffing is wel noodzakelijk om meeuwen aktief te mogen verjagen of verontrusten. In ieder geval zal zeker hetzelfde gelden voor die oeverzwaluwen, dus het lijkt me juist om de Vogelbescherming in te lichten.