Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

50D t.o.v. 40D
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Apr 2009, 20:28    Post subject:
de 50d heeft een veel hogere beeldscherm resolutie als de rest.
Vergelijkbaar met een Nikon D300

Echter om de 50D af te kraken omdat het display extreem goed is?
Het geeft een vertekend beeld, dat begrijp ik. Hoe zit het echter met de dingen die werkelijk van belang zijn?

Metering
focus
snelheid van wegschrijven
mogelijkheid van croppen.

15 mp op een 1.6 sensor lijkt veel, echter olympus heeft zelfs een nog kleinere sensor en kijk die ruisvrije platen van Alexander eens...

Mijn 30D bevalt prima, echter een snellere Digic lijkt me wel wat...
Back to top
Reply with quote

Seraf van der Putten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Apr 2009, 21:04    Post subject:
Ik heb de 30d en sinds vandaag ook de 50d omdat ik een body op mijn 100-400 wil hebben en een body voor de 500mm om niet continue van body te hoeven te wisselen en meer zekerheid te hebben mocht er iets met 1 camera gebeuren. Waarom de 50d en niet nog een 30 of 40d? Voor mij was de reden snelheid van aantal opnames per seconde, meer pixels, sensor reining na opnames, grotere display en meer gebruikers gemak omdat techniek en dus de mogelijkheden nou eenmaal razendsnel gaan. Daarnaast zijn alle hulpstukken zoals batterij, oplader, afstandbediening, geheugen etc compatible met de 30d.
Nu eerst de handleiding lezen en de camera eigen maken. De echte verschillen ga ik gaandeweg opmerken, hoop ik.

Renée en George

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Apr 2009, 21:29    Post subject:
Bas,
Het beeld bekijken op 100% geeft meer ruis in het plaatje en oogt daardoor ook onscherper.
En dan wel de platen uitgezocht die onder gunstige omstandigheden goed moeten zijn.

Groet George
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 11:31    Post subject:
De 50D heeft een scherm met 920.000 pixels, de 40D beschikt over slechts 230.000 pixels. Geen wonder dat de foto's achterop scherper en kleurrijker tonen. Maar de weergave achterop heeft natuurlijk geen enkele invloed op de kwaliteit van de opname. Op 100 % komt er natuurlijk niet meer ruis bij, alleen zul je dat makkelijker zien. Door de 15,1 MP op een oppervlakte van 22,3 mm x 14,9 mm zal het ruisniveau toch al wat hoger liggen dan bij de 40D (met 10,1 MP op 22,2 x 14,8 mm).

Vreemd dat jullie in JPEG werken. Jullie foto's zijn al goed, maar als je het beste uit de camera wilt halen, MOET (ik meen dit echt) je in RAW fotograferen: als je de compressie aan de camera overlaat houd je misschien een kwart van de informatie over in je JPEG, en dat kwart ga je dan verder bewerken in Photoshop… Bedenk dan dat beeldbewerking in JPEG destructief is: met elke handeling verlies je meer van je oorspronkelijke gegevens.
Bij RAW-bewerking heb je alle gegevens van de sensor. Tijdens de conversie kun je o.a. witbalans en belichting aanpassen en ruisonderdrukking uitvoeren. Daarna exporteer je het bestand als 16-bits tiff naar Photoshop en heb je ALLE gegevens om mee verder te werken… en dan worden jullie foto's nog mooier.
Back to top
Reply with quote

Renée en George

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 20:58    Post subject:
Hoi Ger M,

Verhelderend: kom er morgen op terug.

Groet George
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote

Seraf van der Putten

PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 21:46    Post subject:
Weet iemand of het bestandstype in raw (ik meen cr2) ook veranderd is in de 50d? Met de 30d kon ik het raw bestand open in Elements 5. Met de 50d niet meer.. Betekend dit dat ik nu moet upgraden naar elements 6 of 7?

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 22:02    Post subject:
Seraf van der Putten wrote:
Weet iemand of het bestandstype in raw (ik meen cr2) ook veranderd is in de 50d? Met de 30d kon ik het raw bestand open in Elements 5. Met de 50d niet meer.. Betekend dit dat ik nu moet upgraden naar elements 6 of 7?

Ja, je hebt de Adobe RAW 4.6 update nodig en die draait alleen maar onder Elements 6 of hoger. Zo blijft de schoorsteen bij Adobe ook roken. Wink

Zie: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4036

Je kunt natuurlijk wel DPP gebruiken maar dat is weer wat lastiger in te passen in een workflow samen met Elements. Overigens schijnt het wel zo te zijn dat DPP minder ruis oplevert dan Adobe.

Jan

Jan Hendriks

PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 22:50    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik bedoel dat je 15MP's nooit lekker op een beeldscherm kunt tonen zonder eerst te verkleinen of in te zoomen. Hoe ziet het er op 100% uit?

Bas, ik heb even wat plaatjes op m'n site gezet.
ISO 400
High ISO noise reduction: Low

Dit is het origineel (geresized naar 900x600):
http://www.natuur.sohosted.com/diversen/vb_rietgors_org_045899.jpg

Dit is een stukje gecropt uit RAW op 100%:
http://www.natuur.sohosted.com/diversen/vb_rietgors_100_045899.jpg

En zo ziet het bewerkte plaatje:
http://www.natuur.sohosted.com/diversen/vb_rietgors_crop_045899.jpg

Overigens heb je het over 15 MB maar JPEGs halen dat meestal niet. Met RAW daarentegen haal je moeiteloos meer dan 20 MB. Ik heb af en toe foto's van meer dan 25 MB. Kijk, dat schiet dan lekker op met een kaartje van 8 GB. :cry:

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum