Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Eindbestemming foto's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 9:44    Post subject: Eindbestemming foto's
Wat doen jullie eigenlijk met al die foto's die je maakt?
Sinds ik begonnen ben met fotografie vraag ik me af wat ik in hemelsnaam met al die afdrukken moet: vroeger plakte ik die in een album, het was nooit zo veel, moest het van mijn zakgeld betalen en 2 rolletjes mee op vakantie en tussendoor eens iets was alles.
Meer geld, betere spullen en meer rolletjes, de tijd van de analoge nikon ligt nog heel dichtbij in het verleden! 10 rolletjes mee was niks, het blijft allemaal gewoon in de envelop van de ontwikkelcentrale liggen ergens in een uitpuilende la. Ik heb dan als leuke bezigheid dat ik het allemaal digitaliseer (houdt je van de straat), en daarna houdt het op.
Nu ik digitaal spiegel, is het helemaal een ellende. Een enkele mooie foto wil ik dan wel graag afdrukken, liefst op A3 natuurlijk, en dan aan de muur. Maar ik heb zo weinig muur! In mijn werkkamertje hangen 7 wissellijsten, die ik regelmatig voorzie van nieuwe afdrukken. Ik ben de enige die ze zie, omdat ik als enige daar zit te werken, en ze hangen tussen de drogende was, en het komt allemaal niet tot zijn recht.
Heb ik natuurlijk nog wat andere kamers, die allemaal slechts 4 muren hebben waarvan er 1 een raam heeft, minstens, en de andere muren zijn voorzien van kasten. Alles vol! Alleen boven de piano heb ik nog ruimte. Maar ja ... volgens de feng sui horen daar familiespulletjes, anders loopt het slecht met me af Rolling Eyes !
Hebben jullie dit dilemna nu ook? Of ben ik de enige dombo die ietsje meer wil met die foto's dan ze op twee harddisken te zetten als backup, en een enkele te bewerken op lage resolutie voor Birdpix? Fotoboekje laten afdrukken, heb ik eens gedaan, heel leuk maar duur, zoveel foto's als ik maak.
Ik zou het nu zo leuk vinden om eens jullie oplossingen te horen op dit nijpende probleem!
Eens wat anders dan lokatievermelding, ringen of niet, of welke lens ik moet kopen!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 9:58    Post subject:
Quote:
Eens wat anders dan lokatievermelding, ringen of niet, of welke lens ik moet kopen

ik heb helemaal niks tegen ringen hoor
als ze maar niet van kenko zijn
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 10:10    Post subject:
Wat dacht je van elk jaar je eigen jaarboek? Een soort Birdpix boek maar dan van jezelf. Heel leuk om later terug te kijken, en handig als je wil weten waar en wanneer je ook alweer die ene vogel fotografeerde. Het beperkt aantal pagina's in zo'n boek dwingt je gelijk selectief te zijn en alleen je toppers te laten drukken.

Verder: ga bij een fotoclub. Je kunt daar je beelden tonen en laten bespreken. Je bereikt er een groter publiek mee en je krijgt zinvolle tips.

Stel je foto's gratis ter beschikking aan je lokale IVN afdeling of een andere plaatselijke natuurclub. Je bereikt er een publiek mee, doet iets goeds met je foto's en meestal levert het je ook weer interessante informatie op over toekomstige onderwerpen.

Je ziet: mogelijkheden genoeg. Weg laten stoffen op een HD is doodzonde!

@ Peter

Misschien moeten we welwillende BP'ers gaan ringen. Goeie toepassing voor die Kenko ringen. Overigens heb ik al jaren plezier van mijn Kenko ringen. Hanmgt er denk ik vanaf waar je ze draagt Embarassed
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 10:22    Post subject:
Helemaal eens met Doodles. Het GRATIS beschikbaar stellen van je foto's voor natuurbeschermingsclubs en verenigingen kan heel veel ogen openen voor het natuurschoon in bijvoorbeeld door bebouwing bedreigde gebieden. Harder bewijs is er niet.

Enne, ik wil echt niets weten van de toepassing van jouw Kenko-ringen.

Gr,

Bas

Jan Hendriks

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 10:43    Post subject:
Maak er een kwartetspel van. Mag ik van jou uit de serie zangvogels de Nachtegaal? Wink

Maar ik denk dat iedereen hier wel met dit probleem zit. Je Terrabyte schijf raakt voller en voller maar wat heb je aan al die foto's als niemand ze ziet? Zoals vorige sprekers laat ik ze ook gebruiken door natuur en vogelvereniging. Bij de laatste hebben ze er een spel voor kinderen van gemaakt. De vogels op triplex geplakt en uitgefiguurzaagd. De kinderen moeten ze dan op een groot bord in hun juiste biotoop zien te plaatsen.

Daarnaast verschijnen met enige regelmaat foto's van mij in een regionaal blaadje ter illustratie bij een column over de natuur. Ook zijn er plannen voor een vogelboek over de streek.
Daarnaast print ik foto's op A4 formaat om op te hangen maar ik vind inlijsten te omslachtig en prik ze dus met een punaise vast. Dat zit vaak scheef. Ik vraag mij af of dat niet anders te bevestigen is.

Enfin, allemaal leuk en aardig maar toch wordt slechts een pietepeuterig klein deel van de foto's gebruikt. De rest moet ik maar eens rigoreus opschonen. "Kill your darlings" Auw!!!

Jan

josephine

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:05    Post subject:
Ha mooi, meteen al een paar leuke tips. Ga ik zeker mee aan de slag!
Maar wat lees ik: met een punaise? Niet alleen gaat dat scheef hangen, maar het krult ook om, zo oogt het toch niet mooi?
Ik denk dan meteen aan een uurtje hobbyen: een paar latjes tegen de muur waar je de foto's tussen kan schuiven. Recht hangende beauty's en hoe simpel. Maar heb je de beschikking over zoveel muurruimte? Daar ligt mijn grootste knelpunt.
Ik zal inderdaad eens kijken of een natuurclubje interesse heeft. Lijkt me best een aardig idee.
En Peter: soms volg ik je niet helemaal!
Ligt dat aan mij? Wink
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:12    Post subject:
Volgens mij hebben Peter en Doodles hun ringen met elkaar verwisseld.
Dat misverstand speelt al maanden.

Doodles

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:19    Post subject:
Vandaar dat de vatting zo stroef loopt. Zijn Dark Side past niet op mijn Witte Reus Very Happy
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:25    Post subject:
Laughing Laughing Laughing

Dank je, heel mijn beeldscherm onder de koffie.
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:51    Post subject:
josephine wrote:
Ik denk dan meteen aan een uurtje hobbyen: een paar latjes tegen de muur waar je de foto's tussen kan schuiven. Recht hangende beauty's en hoe simpel. Maar heb je de beschikking over zoveel muurruimte? Daar ligt mijn grootste knelpunt.

Een collega van mij heeft de volgende oplossing bedacht:
Twee aluminiumstrips op de muur, met daartussen een strook plexiglas. Daarachter zitten de foto's. Bij hem 10x15, en dan op een strook van een paar meter, dan kun je al snel een stuk op 20 foto's kwijt.
Het zag er erg strak uit.

Groet, Jan

peter wijn

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 12:03    Post subject:
gatver wat een vuige insinuaties allemaal naar aanleidng van die ringen
heb spijt als veren dat ik heb gereageerd
ben maar blij, josephine, als je het niet kunt volgen.

maar nou ik jouw vraag beter snap:
met veel plezier bekijk ik mijn foto's nog eens terug van gisteren of jaren her, op een fijn groot beeldscherm. En als het plezier is uitgewerkt, dan mik ik de foto van de harde schijf. Met honderden tegelijk. Houdt het werkbaar.
Of ik maak weer eens een dia-presentatie voor mijn moeder, leuker dan samen Tatort kijken. Mijn schoonmoeder verveel ik er maar niet mee.
Sommige, enkele, foto's mogen aan de wand, beetje groot printformaat 40x60 of zo. Moet het niet zozeer een goede foto zijn, maar een die het een beetje doet aan die wand. Als de foto is uitgewerkt, dan gaat in een grote map. Of ie wordt vervangen door een andere foto is nog maar de vraag.

En als iemand interesse heeft, dan is ie welkom, maar ik ga er niet op uit.

kortom, net als doodles: selectie

bewaar het goede
en ontlast je van de rest.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 13:22    Post subject:
@Josephine: Het is inderdaad niet zo mooi met een punaise. Omkrullen doet het niet echt, maar toch. Jouw latjes zijn wellicht een idee. Ik hang ze aan de muur van m'n werkkamer. Zo af en toe ververs ik de foto's.
Kijk niet alleen maar naar zo'n natuur en/of vogelclubje maar word er lid van. Kost hooguit twee tientjes maar je krijgt dan wel gelijk een hoop informatie over wat er zoal leeft en vliegt bij je in de buurt. Je weet niet half wat die tellers van zo'n club allemaal zien. Ook organiseren ze nogal eens excursies naar interessante vogelgebieden en worden er lezingen gehouden. Kortom, je kunt je geld slechter besteden. Wink

groet, Jan

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 18:49    Post subject:
Quote:
Ik ben de enige die ze zie

Wat dacht je van een mooie webstek? Dan kan de hele wereld meegenieten. Wink

Huib Tom

PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 21:27    Post subject:
Om je vraag te beantwoorden wat ik doe met mijn opnames.

Niet echt veel. Ik bewerk ze hooguit tot jpeg om op mijn site www.zwiebertje.nl te plakken. Niet altijd.

Afdrukken doe ik al helemaal niet omdat ik aan de muur imitaties heb van Henry Matisse. Echte wil en kan ik niet betalen.

Bij mij rusten de meeste al of niet bewerkt op mijn harde schijf.

Waar het bij mij meer om gaat is het eruit zijn. Nog even die jongen in de korte broek die door de polder loop te struinen. Dat kind in me die gefascineerd naar alles kijkt wat beweegt.

Daarna thuis nog eens alles op de computer mooier maken dan het in werkelijkheid is . Fantast die ik ben.

En de meest mooie hang ik op aan de muur van mijn geheugen. De grijze massa waar meer plaats is dan welke muur dan ook i
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 7:12    Post subject:
Huib Tom wrote:
.... En de meest mooie hang ik op aan de muur van mijn geheugen. De grijze massa waar meer plaats is dan welke muur dan ook i

yep
foto's helpen om buiten beter te kijken, op te letten, beter te zien en registreren
Back to top
Reply with quote

André G. Duiven

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 8:02    Post subject:
Nog niemand is op het idee gekomen zijn foto's op een digitale fotolijst te zetten. Die zijn er tegenwoordig in vele uitvoeringen en je kunt er heel wat afbeeldingen in kwijt, die je vervolgens zelf kunt bewonderen, zonder dat het veel muurruimte kost. Vergt even een investering, maar dan heb je ook wat.

Verder gebruik ik al jaren Webshots, waarmee je afbeeldingen kunt wisselen als bureauachtergrond en screensaver. Leuk om je eigen beste werk voorbij te zien komen op je pc of laptop.

En die ene foto waar je zelf van staat te kijken dat je hem gemaakt hebt, afdrukken op schilderslinnen (flink groot!) en een mooi plaatsje voor reserveren in de huiskamer. Of mag de rest van de familie niet meegenieten?

josephine

PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 9:10    Post subject:
Tja, al aardig wat meedenkers, waarvoor dank!
André, een digitale fotolijst heb ik wel eens aan gedacht. Nadeel is dat ze nogal klein zijn, tenminste wat ik tot nog toe heb gezien.
Het liefst druk ik de mooie foto's groot af, daar beleefde ik vroeger ook het meeste plezier van: dokawerk, en als de (zwartwit)foto's droog waren, opplakken op schilderspaneel. Ik woonde nog thuis en daar was veel ruimte aan de muren.
Het fotograferen zelf is natuurlijk de grote passie, je kunt je niet voorstellen dat je dat niet zou doen! Klikklikklik! Ik heb hem! Daarna thuis het echte resultaat op je beeldscherm bekijken, kijken wat er weg moet (veel als het om vogelfoto's gaat) en selecteren waar je iets meer mee wil. Je plaatst eens iets op birdpix, en het weekend daarna weer op pad. En elke keer realiseer ik me weer hoe mijn printercartridges aan het uitdrogen zijn, en dat ik toch snel eens iets moet afdrukken. Dat doe ik dan, en dan sta ik daarna dus met een paar juweeltjes in mijn handen, die eerst wat wankel op mijn bureau staan tot ze wegglijden, en daarna vaak verdwijnen in zo'n "nog te doen" bakje. Hele stapels!
Bij de Ikea heb ik dus 4 stuks Reslig lijsten gekocht, prima systeem, werkt goed maar in plaats van glas zit er plastic voor, waar je krassen op krijgt. En, veel mooier en duurder, 2 stuks Ribba, mooi alu lijst met echt glas. Knullige klipjes die na 2 x gebruik afbreken en dan moet je weer hobbyen met schroefjes. Ik heb de lijsten voorzien van passepartouts, dat is mooier, vind ik. En die fraaie Ikea lijsten hangen nu dus in mijn kamertje tussen de was! Een kamertje zo klein dat je niet genoeg afstand kan nemen om de boel te bewonderen!
In de gang hangen, geen optie, da's net een doolhof. Ze horen in de woonkamer en die staat dus vol met kasten. Ze moeten dus, ik ben er nu uit, gewoon boven de piano, de familiefoto's moeten dan maar wijken. en dan regelmatig vervangen door nieuwe. Mee eens?

Ik blijf het een lastige hobby vinden hoor!
Toch blijf ik nog wel benieuwd naar wat de anderen met hun foto's doen. En zijn de respectievelijke partners blij met al dat gevogel cq gefotografeer?
Laat maar weten!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Roland IJdema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 10:31    Post subject:
Mijn mooiste foto's komen op mijn website (http://www.ijdema.net) en ik ben nog van plan om een fotoboek te laten drukken met mijn mooiste foto's. Ik zit er ook nog aan te denken om een paar foto's op poster formaat af te laten drukken.

Ik fotografeer nog niet zo heel erg lang en zie dat mijn foto's steeds beter/mooier worden. Ik kijk zo nu en dan naar mijn oude foto's en gooi dan vaak ook erg veel weg. Vooral wanneer ik een bepaalde soort vaker voor de lens heb gehad gaan de oudere foto's regelmatig met bakken tegelijk de prullenbak in.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 11:06    Post subject:
Ik maak mijn foto's vooral omdat ik er van leer. Het maken van een foto is als een soort ontdekkingstocht, door het lange wachten zie je gedrag zich herhalen en leer je begrijpen hoe het in elkaar zit. Of door zoeken leer je structuren herkennen in een landschap. Je wordt nieuwsgierig en gaat lezen en verder zoeken.

Daarnaast maak ik foto's om ze te verkopen. Vooral met mijn foto's die gaan over cultuur en de raakvlakken tussen natuur en cultuur lukt dat aardig. Het geeft een behoorlijke voldoening om je foto's in een boek te hebben of, als deel van een expositie, 2x3 meter op de muur in een museum geplakt te zien.

Tot slot stel ik mijn foto's ook gratis ter beschikking aan een vriend, die ze gebruikt om lezingen en cursussen te geven aan vogelringers, vogeltellers en bijvoorbeeld bestuurders die beslissingen nemen over de toewijzing van de Natura 2000 gebieden.

.

Last edited by Hendrik van Kampen on Tue 28 Apr 2009, 15:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Boudewijn Schreiner

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Apr 2009, 12:08    Post subject:
Ieder najaar maak ik een selectie van mijn twaalf mooiste foto's van het afgelopen jaar voor het vervaardigen van een kalender. Die Kalender hangt bij mij op de deur van het toilet, waardoor ik dagelijks van mijn mooiste plaatjes geniet. Je kan hem natuurlijk ook een ander in het oogspringend plekje geven.
Doordat iedere maand een andere foto aan de beurt is blijft de kalender de aandacht trekken.
Veel muurruimte is er niet voor nodig!
Enkele goede vrienden laat ik meegenieten door ze een exempaar cadeau te doen.
Op A4 formaat afgedrukte foto's (2 stuks) schuif ik in een doorzichtige plastic showtas met een kartonnetje ertussen (voor de stevigheid). je kan hem dan rechtop zetten of ophangen aan de gaatjes die aan de rand van de tas zitten. Als het tijd wordt voor iets anders berg ik hem op in een ringbandmap.
groet,
Boudewijn
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum