Posted: Sun 17 May 2009, 7:03 Post subject: Scherpte kan beter, ligt het aan lens, converter of camera?
Mijn vriend Larry schoot gisteren een praktisch identieke foto van een vliegende kiekendief. Ik heb de foto's eens naast elkaar gelegd om de scherpte van mijn 400DO te bepalen die net is gecalibreerd.
Ik heb alleen de levels aangepast om ze even donker te krijgen en ik heb die van mij vergroot naar 250% en die van hem naar 200%.
Ik vind het verschil klein, in aanmerking genomen dat ik een 400DO gebruik en hij een 100-400L. Ik gebruik verder een 1.4x converter en een 1Dmk1, hij heeft een 20D, geen converter. Hij schoot op 1/2000 f7, ik op 1/1600 en f8.
Zou ik met een 1.6-camera zonder converter een beter resultaat bereiken? Of zouden de beperkte megapixels van de 1dmk1 de bottleneck vormen? Of ligt het aan de 400DO? _________________ Website: http://www.tapioca.nl Apparatuur: Canon 1D, 10D, 400 DO, 1.4x en 2x TC
Posted: Sun 17 May 2009, 9:32 Post subject:
Welke foto is van wie?
Welke iso zijn er gebruikt?
Ik denk dat het nu voor de verandering wellicht aan de camera kan liggen. Oude camera's hebben minder pixels en dat geeft je toch wat scherpte. Tevens hebben oude camera's meer last van ruis. Dit doet de boel ook onscherper lijken.
Converter 1,4x is het denk ik niet, want bij de 50d (15mp) beinvloed dit de kwaliteit blijkbaar te veel.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Sun 17 May 2009, 10:54 Post subject:
Naar mijn idee blijft het een beetje appels met peren vergelijken.
Een goede test zou kunnen zijn om een statisch object te fotograferen vanaf statief met dezelfde lens op beide body`s.
Handinstellngen gebruiken etc.
Dan kan je pas zien of de ene lens scherper is als de andere. Je hebt nu te veel verschillen in de lens/body combinatie.
Crop is verschillend, sluitertijden en diafragma zijn niet identiek. Zo kan je nooit vergelijken.
Succes.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum