Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Oproep om te stoppen met het voeren van vogels

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Aug 2009, 9:55    Post subject: Oproep om te stoppen met het voeren van vogels
Omdat er op Birdpix veel fotografen actief zijn in hun eigen tuin (met een voerplaats) wil ik graag het volgende bericht van Vogelbescherming onder de aandacht brengen
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2838800.ece/Vogelbescherming_wil_stop_voeren_vogels.html
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk


Last edited by Arie Ouwerkerk on Sun 16 Aug 2009, 13:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 16 Aug 2009, 11:36    Post subject:
het wordt zelfs op het radiojournaal gevraagd om te stoppen met voeren!
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Henk Willekes


Gender: Male
Age: 84
Joined: 26 Dec 2007
Posts: 74
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Aug 2009, 21:16    Post subject:
en ook de drinkplaatsen/bakken moeten dicht/weg, dus dat maakt de maandopdracht extra moeilijk....!!
_________________
www.schoonheidvandenatuur.nl
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 25 Dec 2006
Posts: 604
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Aug 2009, 21:21    Post subject:
Oke Smile

Ik heb mn bijdrage al ingestuurd..

Ik giet er gewoon 3 liter antibiotica in, en kijken of het helpt.

Mijn voer plek in Duitsland is denk ik al Clean, dus gaat het daar zich niet verspreiden.
_________________
Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 16 Aug 2009, 21:34    Post subject:
Het bericht op de site van vogelbescherming is toch net iets anders ....

http://www.vogelbescherming.nl/actueel/meld_dode_vogels

Samenvattend:
Quote:
U kunt gewoon doorgaan met het bijvoeren en het aanbieden van drinkwater aan de vogels in uw tuin. Ververs het water wel dagelijks en ruim oude voedselresten regelmatig op. Hygiëne op de voerplaats is altijd belangrijk.


Edit: ondertussen heeft VBN hun site gelijk getrokken met het artikel waar Arie in het begin naar verwijst. (zie url). De quote hierboven klopt nu dus niet meer !!


Last edited by Kees de Jager on Mon 17 Aug 2009, 18:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
hans brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 07 Mar 2008
Posts: 124
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 0:25    Post subject:
Ik zeg...DOEN Wink
_________________
Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 8:07    Post subject:
Ik zeg..............
Laat VBN zich liever druk maken over echt belangrijke zaken!

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 9:14    Post subject:
@ Jan, je sceptische houding aangaande Vogelbescherming heb je hier op de site al voldoende geventileerd. In dit geval gaat het alleen om het belang van de vogels en vind ik je bijdrage weinig constructief!
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Martlive


Gender: Male
Age: 55
Joined: 13 Jul 2009
Posts: 6
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 9:24    Post subject:
Ik zeg...
Leegpompen alle poeltjes, sloten en watertjes in natuurgebieden, regentonnen leeggooien, tuinvijvers droogleggen, amfibiënpoelen opdoeken...

Vanzelfsprekend zal het altijd iets verschil maken als er niet meer gevoerd zou worden. De vogelstand moet en zal zelf wel over deze uitbraak heenkomen, daar hoeft Jan publiek naar mijn mening zich geen zorgen om te maken of wakker van te liggen. Als samenleving hebben we er kennelijk helemaal geen moeite mee dat in deze weken op het platteland honderdduizenden houtduiven afgeschoten worden terwijl een substantieel aantal van deze vogels nog jongen op het nest heeft zitten.
Laat vogelbescherming zich daar maar eens druk over maken... een begin zou het stilleggen van de jacht op deze vogels kunnen zijn. Immers, tussen al die geschoten duiven kunnen ook zieke vogels zitten die door de jagers verplaatst worden naar huis of poelier....
Belt u eens met Vogelbescherming met de vraag of zij u kunnen vertellen wat de invloed is van het gebruik van onkruidbestrijdende middelen waar de plantsoendiensten in het voorjaar massaal mee aan het rondspuiten zijn. Dat de insecten die daar aan ten onder gaan vervolgens aan de jonge vogels worden gevoerd boeit men kennelijk niet want ze hebben er nooit onderzoek naar gedaan.
Kortom; als VBN het grote publiek kan bereiken doen ze het graag. Het is duidelijk dat we best wat kunnen bijdragen nu maar laat VBN nu even zelf wat doen behalve de publiciteit zoeken.

Waar het eigenlijk bij deze ziekte om gaat is dat er ziektekiemen ontstaan in oud voer wat niet opgeruimd wordt. Mensen die de stapel steeds maar groter laten groeien maar het achtergebleven voer niet opruimen. Daar krijgen vogels onder andere de bekende klompvoet vergroeiingen van. Dat is iets waar we altijd op moeten letten, niet alleen nu.
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 10:29    Post subject:
Ik zeg.....

lees nu gewoon eens het bericht wat Vogelbescherming heeft uitgegeven http://www.vogelbescherming.nl/actueel/meld_dode_vogels Hier wordt alleen een oproep gedaan om tijdelijk te stoppen met voeren en het geven van drinkwater.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 10:44    Post subject:
Trichomonasis
Natuurlijke ziekte die de zwakkere vogels zal treffen.
Hierdoor zal een sterkere populatie gezonde vogels overblijven.
Niets aan de hand, in zekere zin zelfs goed.

Laat VBN zich gaan bezighouden met alle niet natuurlijke oorzaken van sterfte van vogels.

Misschien gaat ze daarbij geholpen worden door de Mexicaanse griep Idea

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 12:37    Post subject:
Doe nou even niet zo moeilijk met die reacties allemaal. Je kan toch gewoon even stoppen met voeren?

Is het geen idee om sommige topics te blokkeren voor reacties?

En VBN neemt dit ook alleen maar over van onderzoekers of beschermingsinstanties uit bijv. Duitsland...du die kritiek op VBN lijkt me hier ook een beetj overbodig. Ga iets nuttigs doen!
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Filip van Boven


Gender: Male
Age: 51
Joined: 05 Oct 2007
Posts: 3
Location: Antwerpen , België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 16:54    Post subject:
Ik geef niet veel reacties, maar kan het nu niet laten.
Bijvoeren in de lente- of de zomermaanden doe je enkel om mooie plaatjes te schieten, voor de rest heeft dit geen enkel nut. Mij zul je het dus nooit zien doen in deze periode.
Drinken aanbieden daarentegen is volgens mij wel heel nuttig, en als je daar dan foto's aan over houdt, is dat mooi meegenomen.
Het reservaat waar ik werk, staat momenteel bijna volledig droog.
Dit is geen 100 procent natuurlijk verschijnsel, vermits de landbouwers en hun diepe grachten er mee voor zorgen dat het water sneller wordt afgevoerd. ( begrijpelijk, maar niet natuurlijk!)
Dus moeten we een handje helpen... de definitie van natuurbeheer!
Als het zo is dat te drukke drinkplaatsen het verspreiden van deze ziekte versnelt, is het dan niet logisch dat je in een droge periode als deze net méér drinkplaatsen voorziet ?
Dit gezegd zijnde, ik vind het heel goed dat dit onderwerp ter sprake komt, en dat mensen hierop kunnen reageren.
Maar wees ervan overtuigd dat niemand de waarheid in pacht heeft, en reken zoveel je kan op het gezond verstand.
Ik werk in de sector van het natuurbeheer en kan je verzekeren... 100 mensen hebben 100 verschillende meningen over goed natuurbeheer !
_________________
www.Pbase.com/filip_van_boven
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 16:59    Post subject:
Filip van Boven wrote:

Bijvoeren in de lente- of de zomermaanden doe je enkel om mooie plaatjes te schieten, voor de rest heeft dit geen enkel nut. Mij zul je het dus nooit zien doen in deze periode.

Volgens mij is bijvoeren onder normale omstandigheden nooit nodig... Maar het is toch altijd leuk om wat extra beestjes in je tuin te hebben. Als je dat leuk vindt, moet je het vooral doen...

Alleen nu dus even niet...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 20:12    Post subject:
Het is typisch voor het forum van deze site dat in het aangeven van één probleem er meteen allerlei andere zaken worden bijgesleurd die niets met het onderwerp te maken hebben. Daarbij wordt er maar lukraak geschreven zonder kennis van zaken. genoeg voorbeelden weer hierboven waarvan ik er één uitneem. De totale populatie Houtduiven voor gans Nederland is zo'n goeie 500.000 paar. Dat er "momenteel" honderduizendEN geschoten worden is waarschijnlijk honderd of misschien wel duizend keer overdreven. Perceptie...
Daarnaast: Hoe is het mogelijk dat mensen die hetzelfde voorhebben met iets (welzijn van de vogels) zo hard kunnen reageren tegen een organisatie waarvan iedereen weet dat zij het allerbeste voorheeft met diezelfde vogels? Niemand kan en mag toch twijfelen aan de intentie van zo'n bericht en de integriteit van zowel vogelbescherming als de berichtgever - hier Arie in twijfel trekken!
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Huib Tom


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2007
Posts: 144

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 18:14    Post subject:
Het is weer armoede troef hier.

Opmerkingen als voeren doe je alleen om mooie plaatjes te schieten. Bijvoeren doe je alleen tijdens een strenge winter. Dan nog zet ik er een vraagteken bij voor sommige soorten.

Voeren voor mooie plaatjes is fake, evenals aangelegde voederplaatsen met schuilhut. Niets tegen een schuilhut gelegen aan een plek waar vogels fourageren.

Kappen met het slepen van kadavers en bacterievolle aangelegde voederplekken. Stop toch eens met je dadendrang voor een foto.

Zo ook het wederom bagatelliseren van de plezierjacht en dat het allemaal wel meevalt. Keuvel maar raak met je dubbelloops en je voordoen als natuurvriend.

Laat de natuur zichzelf toch eens regelen en probeer eens met respect - zonder allerlei goedkope trucs- een foto te schieten.

Met plezier verwijs ik naar het interview met Rein Hofman. Vooral de uitspraak om eens een goede opname te maken van een vogel rondom je huis voordat je het gaat zoeken in een ver weg habitat.

Mij zegt het helemaal niets die kromme plaat van een polivinario uit verweggistan of een beer geschoten in een reservaat. Nou altijd beter geschoten met een digitale camera dan met een ……..

Als je het zo leuk vind om leuke vogels in je tuin te hebben denk dan eens na over de juiste beplanting en struiken die op natuurlijke wijze vogels aantrekken.

Enkele tips.
Ram je hardhouten/gietijzeren hek eruit en plant een haag. Verdiep je in stuiken en ruim niet altijd direct rommel en bladeren op en laat insecten/vlinders hun gang gaan. Je zult verstelt staan wat er dan allemaal in je tuin tot leven komt. Zo begint de natuur in je achtertuin. Voordeel is dat je niet per direct een 500/600mm nodig hebt.

Komt er te weinig in je tuin ga er dan op uit en probeer leuke foto’s te maken en loop niet geil van dadendrang na te apen. Wordt een persoonlijkheid met een eigen ik!

Meelopers hebben al zoveel schade aan deze wereld berokkend.

Stop met voeren!
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 18:43    Post subject:
Ha, gezellig! Weer zo'n typische "discussie" n.a.v. een belangrijke oproep.

Maak ajb eens onderscheid tussen hoofd- en bijzaken (en gebruik eens d's en t's zoals het hoort ...), en maak van een bijzaak eens geen hoofdzaak.

De kern van de zaak is zoals Marcel het hierboven al zei: niet (bij)voeren want de vogels lopen anders kans om te stikken. Niets meer, niets minder. Alle het andere is louter gekeuvel, bijzaak of een (bijna) persoonlijk bedoelde sneer.

Gegroet, Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 18:45    Post subject:
En waar het allemaal om begonnen was......
Arie refereerde aan een oproep van VBN, niets meer niets minder.


http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2838800.ece/Vogelbescherming_wil_stop_voeren_vogels.html

In het belang van de vogels lijkt het me een goede zaak hier gehoor aan te geven en niet in oeverloze discussies te verzanden. Wat mij betreft mag dit topic daarom direct op slot.

@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 18:46    Post subject:
Ha Ad,

Als moderator kun jij het topic toch sluiten, of heb ik het mis?

Hartelijke groet,
Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 18:59    Post subject:
Is in het moderator-overleg aangekaart. Het wachten is nog even op de reacties Wink

Gr.
@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Aug 2009, 20:11    Post subject:
Case closed.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
cor


Gender: Male

Joined: 15 Mar 2004
Posts: 216

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 9:29    Post subject: bijvoederen??
wel of niet bijvoederen is niet aan de orde. en ook niet zeuren graag.

er wordt gevraagd om te stoppen met (bij)voederen om de verspreiding van de ziekte geel tegen te gaan.
er worden overal in vele tuinen en parken vogels gevoederd, vooral bv. de mus en de parkeend zijn hier afhankelijk van.

stel dat er massaal gehoor wordt gegeven aan deze oproep en men stopt.
zal het gevolg dan kunnen zijn dat de vogels gaan zwerven op zoek naar voer en er meer vogels bij elkaar komen op plekken waar nog wel eten is?
dit zal dan meer contact tussen groepen vogels tot gevolg hebben die elkaar normaal niet tegen komen, waardoor de ziekte nog meer kans maakt een gastheer te vinden.


volgens mij kan de oproep een nadelig effect hebben.

groet
cor
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 12:09    Post subject:
Het topic is niet voor niets gesloten!
Ik heb de topics samengevoegd...
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum