Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Handmatig scherp stellen bij vliegende vogels.
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 16:16    Post subject: Handmatig scherp stellen bij vliegende vogels.
Focussen doet de Tamron 200-500mm best goed. Behave bij het fotograferen van vogels in vlucht. Hij heeft dan snel de neiging om te gaan hunten.
Op andere fora heb ik een paar discussies gevolgd. Regelmatig kwam daar als oplossing naar voren: handmatig focussen.

Lukt mij van geen meter. Theoretisch is dat ook niet zo gek:

Stel de vogel vliegt op 15 m. De scherptediepte bij een 500mm lens bedraagt dan 0,2m.
Op de focusring is de afstand tussen 10m en 20 m. 1cm. 1m “verplaating in de lucht” komt dan overeen met 1 mm verplaatsing op de focusring. De scherptediepte van 0,2 m betekent een verplaatsing van 0,2 mm op de focusring. Daarbij vliegt de vogel dan ook nog eens 1m perseconde (36 km/h).

Het lijkt me haast niet mogelijk dat mensen zo fijn motorisch zijn dat het lukt.
En dan heb ik het nog niet gehad over het snel en goed kunnen beoordelen in de viewfinder.

Of is het toch mogelijk, na enige oefening????

Pieter

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 16:51    Post subject:
Lijkt me een onmogelijke opgaaf. Heb je het over vogels die aan je voorbij vliegen of die op je af komen vliegen? Ik heb het nooit zelf geprobeerd om op MF vluchtfoto's te maken en was dat ook niet van plan Wink Ik selecteer altijd het centrale focuspunt en zet de AF drive op al servo. Bij de lens die ik gebruik is hunten dan niet aan de orde zolang je het middelste scherpstelpunt maar op de vogel weet te houden. Heb je dat al eens geprobeerd??

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 17:14    Post subject:
Alle richtingen zijn lastig. Ik werk bijna altijd met het middelste focuspunt en bij vogels in vlucht met wat bij Sony "continu focus" heet. Het probleem is het "oppakken " van de vogel. Heb je hem in focus dan is volgen niet al te moeilijk zolang je hem weet "vast te houden".
Die Tamron heeft geen focuslimiter. Hij gaat helemaal naar dichtbij en dan weer naar de vogel toe. Gedurende dat traject kan je de vogel door de viewfinder niet meer zien. Als je hem mist: het gehele traject weer opnieuw. En dan is de vogel weg.

Ik ben nu overigens juist aan het experimenteren met "wide focus".
Je gebruikt daarbij alle focuspunten. Het lijkt erop dat je een vogel dan toch sneller oppakt. Het lijkt er ook op dat zodra het middelste punt een goede focus mogelijkheid krijgt, dit punt voorrang krijgt over de andere punten.
Ben ook aan het oefenen om eerst te focussen op iets dat op een iets grotere afstand dan de vogel is, dan naar de vogel toe. Moet je hem niet missen en het kost wel tijd.

Maar misschien een mogelijkheid.

Pieter

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 18:41    Post subject:
Bij vliegbeelden met een wolkendek als achtergrond kun je het beste al je scherpstelpunten gebruiken. Hij vindt de vogel wat makkelijker dan wanneer je met alleen je middelste werkt.
Met een bomenrij op de achtergrond gaat dit uiteraard niet werken.

Laatst op de Maasvlakte heb ik vliegende grote sterns gefotografeerd met handmatige scherpstelling, vanaf statief met balhoofd. Terwijl je afdrukt (continue) kun je blijven focussen.

Het voordeel van de Sterns is dat je heel veel pogingen kunt ondernemen, en dus veel foto's kunt weggooien.
Bij een moeilijke soort heb je vaak maar één kans.

Groet, Aad

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 19:09    Post subject:
Aad toetste:
Quote:
Terwijl je afdrukt (continue) kun je blijven focussen

Ik doe met m'n 600 MF exact hetzelfde. ''Nogal wiedes," hoor ik sommigen zeggen. Maar deze techniek - AF/MF-lens of niet - blijkt sowieso verrassend effectief - en bovendien intrigerend spannend. Dit 'harder werken' betrekt je nog meer bij, en dieper in, het moment.

Een van m'n eerste handmatige vluchtshots met deze lens was een zilverreiger die langs een riethaag vloog (nog niet geplaatst. Dat wil zeggen: het riet wel, de foto niet Cool ). Tien tegen een was de AF, zo ik m'n 300 AF-s erop had gehad, als een gek gaan jakkeren, terwijl ik nu in alle rust kon pannen, scherpstellen en afdrukken tegelijk.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 21:29    Post subject:
Zetten jullie het toestel dan op bijvoorbeeld 3 of 5 beeldjes per seconde en dan blijven schieten en focussen in de verwachting dat er dan weleens een vogel door het"scherptediepteveld" heen vliegt?
De scoringskans lijkt me heel beperkt., maar ik ga het zeker proberen.

Pieter

Ton van Mourik

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 22:12    Post subject:
PGever toetste:
Quote:
Zetten jullie het toestel dan op bijvoorbeeld 3 of 5 beeldjes per seconde en dan blijven schieten en focussen in de verwachting dat er dan weleens een vogel door het"scherptediepteveld" heen vliegt?

Doe maar '8 beeldjes per seconde' (D300)... Laughing

Verder is het geen prijsschieten of hopen dat de vogel zichzelf scherpstelt omdat 'ie toevallig het ingestelde focuspunt op de juiste afstand kruist, mocht je dat bedoelen (zou dan de eerste vogel met AF zijn Applause )

Vergelijk het in mijn geval maar met kleiduivenschieten, om in het idoom te blijven: ik richt, stel scherp, volg de vogel op zijn koers en probeer ondertussen, al dan niet geholpen door de combinatie van oog en scherpstelbevestiging in de viewfinder, door miniem draaien aan de focusring zo veel mogelijk scherpe beelden te krijgen. Of ik de camera op volle snelheid laat ratelen of slechts enkele afdrukmomenten kies, laat ik daarbij afhangen van situatie of eigen wens.

Bij deze techniek speelt natuurlijk ook de vertragingssnelheid van je camera (tijd tussen het indrukken van de afdrukknop en de werkelijke opname) een belangrijke rol. Vind ik persoonlijk ook een van de belangrijke ijkpunten, bij de aanschaf van een camera.

Probeer het maar eens. Is wel wennen, in het begin, maar je zult merken dat je er steeds meer handigheid in krijgt.

Vrolijke pennenstreek, snarenpluk & sluiterknip,

Ton

Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 8:34    Post subject:
Aha, interessante techniek waar we wel weer een uitdaging in zien, dat pannen en MF ga ik ook zeker eens proberen. Wel daar waar ik de ene kans na de ander krijg...

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

gustav

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 9:26    Post subject:
ik denk toch dat het iets anders is

zelf heb ik ook de A700 en heb ook de TAMRON 200-500 GEHAD

deze is absolutuut niet geschikt voor vogels in vlucht , hij gaat ongeloofelijk hunten , en presteerd alleen maar redelijk goed bij goed zonnig weer

tuurlijk zal je er ook wel eens goede foto`s mee maken , maar de meesten zullen niet goed zijn

ik heb nu de SONY 70-400 SSM G-LENS en die is veel beter , niet meer hunten , en snel focussen , er zit hier ook SSM bij en dat heeft de tamron niet, ook zit er op deze lens een focus limiter

groet
gustav

www.gkiburg.nl
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 12:48    Post subject:
ben het wel eens met ton van mourik, ik schiet zelf al jaren handmatig (500 mf) en afhankelijk van de vogel boek ik betere resultaten dan toen ik nog een 300 2.8 af gebruikte.
het in alle rust kunnen meebewegen en je compositie bepalen ongeacht de scherpstelpunten, werkt na enig oefenen een stuk prettiger dan het angstvallig in het midden houden van een vogel die voor een boom langsvliegt.
overigens is de scherptediepte met een beetje diafragmeren wel boven de 20 cm te krijgen, mits met genoeg licht.
dat het ook van de soort vogel afhangt, blijkt wanneer je een eend met bijv. een sperwer vergelijkt. de eend vliegt sneller, maar voorspelbaarder dan de sperwer en is dus makkelijker te volgen met mf.
succes met oefenen.

PGever

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 18:01    Post subject:
Ton, wat bedoel je met scherpstelbevestiging in de VF? Ik geloof niet dat dat op de A700 zit.

Met f11 loopt de scherptediepte inderdaad op naar 40 cm.

Heb wat proefjes gedaan met handmatig scherpstellen bij het fotograferen van stilstaande zaken in de omgeving. Bijna alles scherp. Iets wat ik volstrekt niet verwacht had! Nu het echte werk nog.

Gustav, die 70-400G is een uitstekende lens, maar mis je de 500mm niet? Ik schiet bijna alles met 500mm. De betere scherpte van de 70-400G gaat weer verloren met het meer moeten croppen.

Pieter

Ton van Mourik

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 18:54    Post subject:
Pgever toetste:
Quote:
Ton, wat bedoel je met scherpstelbevestiging in de VF?

Bij Nikon heb je links in je viewfinder een kadertje waarin, zodra de scherpstelling klopt, een rondje groen oplicht. Desgewenst kun je dit ook nog laten bevestigen door een hoorbaar signaal (heb ik echter altijd uit).

Even vloeken in de kerk: 100% accuraat is deze bevestiging echter niet altijd, zo heb ik in de loop van de tijd gemerkt (ik denk zo'n 95%) dus ik geef mijn eigen oog altijd het laatste woord.

Sinds enkele dagen heb ik bovendien een additionele oogschelp, die me nog beter helpt concentreren. Ha 'k veel eerder moeten doen...

Ton

Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 19:00    Post subject:
Sorry Ton. Heeft de A700 ook. Lette er nooit op. Zo leer je nog eens wat. Begin er langszaam van overtuigd te raken dat vogels in de vlucht met de hand focussen toch niet onmogelijk is.

Pieter

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:13    Post subject:
heb met vliegend libellenspul gemerkt dat handmatig scherpstellen voor mij de enige optie is.

Met focusdelimeters kun je een fikse verbetering bereiken, maar helaas kent Nikkor 300 F4AF-S alleen oneindig tot 3 m en oneindig tot 1,45 m. Een stand 1,45 tot 3 m zou enorm schelen in de kans op autofocus succes op de kortere afstand.

(zachte) focus delimeters zitten ook op sommige manual focus lenzen ton: een nikkor 600 F5,6 ais heeft er twee schroefjes voor.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:25    Post subject:
Peter toetste:
Quote:
(zachte) focus delimeters zitten ook op sommige manual focus lenzen ton: een nikkor 600 F5,6 ais heeft er twee schroefjes voor.

Ha, er valt weer iets te leren. Dus wat, zo informeerde de tovenaarsleerling schuchter terwijl de klas achter zijn rug grinnikte, zijn in vredesnaam 'focus delimeters', Peter, en hoe werkt dit Question

Of bedoel je het handig afstellen van je focusbereik (breed of smal) door het instellen van de speciale ring met dat zilveren schroefje, pal achter de kop van de lens?

Ton

Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:32    Post subject:
misschien kan ik niet typen ton Embarassed
je begrijpt het al.
zaten er niet 2 van die zilveren knopjes op dat zwarte juweel.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:43    Post subject:
Aha Peter, dus dat bedoel je.

Ja, dat is soms een handig hulpmiddel. 'k Moet er nog wel beter mee leren werken (lees: nu handen tekort) maar dat komt wel zodra ik m'n raamstatief heb.

Klopt trouwens, van die twee schroefjes: een zilveren voor de 'focus (de-)limiter' [<-ik vermoed dat je het zo het best kunt aanduiden] en een zwart 'gecoate' voor je uitneembare filterbehuizing (wat meer naar de voet van de lens).

Valt toch wel mee, dat getyp van jou? Je brengt er immers op onnavolgbare wijze vaker dan niet leven mee in de fotobrouwerij... Applause

Vrolijke penenstreek & sluiterknip,

Ton

Back to top
Reply with quote

hans brinkel

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:26    Post subject:
Hier ook een sony700 + 70-400 G gebruiker. Very Happy

Allereerst, ik vind de Sony 70-400 voor zijn geld een geweldige lens.

Edoch, het is en blijft een zoomlens.
Is het je primair te doen om BIF shots te maken, dan heb je meer aan een prime lens.
Maar goed,dan moet je wel 3x de prijs neerleggen van deze zoomlens.
Dus ik moet het ook doen met de beperkingen.
Zelf maak ik dus ook BIF foto's met sterk wisselend resultaat tot nu toe. 1 voorwaarde dient er wel aanwezig te zijn...voldoende licht.
AF of MF...ik neig steeds meer om MF te gebruiken, gewoon omdat dit bij de 70-400 goed te doen is.
AF in combinatie met wide focus heb ik geen ervaring mee.
Vermoed wel dat het grootste middelste AF punt wel de meest gevoelige is, waarmee je dus eerder en accurater je AF "pakt"??
Deze libel in vlucht "LIV" heb ik gemaakt met de 70-400 met MF.

(Weet niet of het toegestaan is hier om foto's in een forum te zetten, zo niet haal ik deze wel weg.
Bij deze een url-link met de nodige oefen foto's welke ik gemaakt heb tijdens een roofvogeldemonstratie.
Vrijwel alle foto's hier geschoten met de 70-400 en zoals je kunt zien met wisselend resultaat
http://s226.photobucket.com/albums/dd246/hbrinkel/1200x800%20album/falconiformes/?start=all
mvg
Hans Brinkel

Ter aanvulling:
Wat extra kan helpen;
Heb op mijn manfrotto statief een snelkoppeling zitten.
De grote rechthoekige adapterplaat zit permanent onder mijn objectief vast.
Dit geeft beduidend veel extra steun als je uit de hand moet fotograferen.

Last edited by hans brinkel on Mon 07 Sep 2009, 15:36; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:30    Post subject:
Mooie IIF, Hans! Very Happy

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:46    Post subject:
Help, ik word oud...
wat is BIF en IIF?
wat is wide focus?

knap resultaat hans. ik blijf het knap vinden om een vliegende libel scherp te krijgen. Zelfs nu het me me zelf is gelukt Smile
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:55    Post subject:
BIF is de internationale vakterm voor 'Bird in flight'
IIF is zojuist geintroduceerd; Insect in flight.
BOAS: Bird on a stick, mocht je het ooit tegenkomen ergens.

Wide focus is, dacht ik, de instelling waarbij de lens van kortste af-afstand tot oneindig scherp kan stellen?

Gr,

Bas

Last edited by Bas Breetveld on Mon 07 Sep 2009, 15:57; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:55    Post subject:
Peter:

BIF: Bird In Flight

Met IIF zal vermoedelijk LIF zijn bedoeld: Libelle In Flight.

Ton

P.S. Aha, Bas zat beter. Cool

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 15:58    Post subject:
Binnenkort op het web: NIF

Gr,

Bas

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 16:04    Post subject:
Nerd in Flight?

Drieletterige afko's (DLA's) komen in mijn vakgebied ook veel voor. Maar de medicijnmannen slaan alles. Vergeet het dus maar, laat de afko-race voor wat ie is.

Als je ooit een BOA tegenkomt daar in de waterlinieduinen moet je trouwens oppassen Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

hans brinkel

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 17:02    Post subject:
Het moet inderdaad LIF zijn. (libel in flight)
Of voor de Engelstalige DIF (Dragon in flight)
enne, volgens mij ben ik inderdaad de eerste die deze afkortingen is gaan gebruiken Very Happy
Bas heeft zonet een nieuwe geintroduceerd..insect in flight (IIF)..heb ik ook wel een fotooootje van Very Happy

En laat ik zelf een grondige hekel hebben aan afkortingen Cool

Wide focus.
Denk dat topic starter hiermee bedoeld het brede AF focus veld.

De camera bepaalt dan welk deel van de 11 af velden wordt gebruikt wanneer wordt scherpgesteld binnen het brede af veld.
Dit heeft voor BIf denk ik enkel zin zolang de vogel in de lucht vliegt zonder achtergrond, zodra je een achtergrond heb (bomen), ga je waarschijnlijk al de mist in.
Ik ga er ook eens mee experimenteren
(Sony heeft de keuze uit ,punt, lokaal,breed).
mvg
Hans

@Bas, bedankt voor de compliment.

@Peter jij ook.
Een beetje geluk heb je wel nodig, ze moeten net even lang genoeg stil hangen...heb er nog meer,maar deze is tot nu toe de fraaiste.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum