Arie Ouwerkerk wrote: | ||
Ik kan het niet laten om hier nog even op te reageren:
Wanneer je een melding ziet op genoemde sites, ben je niet de eerste, dat is een waarneming van een ander! Sorry dat ik een beetje naïef ben, maar ik ben nog van het type dat ik mijn 'eigen' vogels probeer te ontdekken. Al geef ik direct toe dat ik bij een voor mij aansprekende soort ook wel eens ga kijken bij een 'twitch'. |
Bart40 wrote: |
.... Ik denk dat je beter de mensen kan voorlichten over wat er gebeurd als je een bepaalde zeldzame soort verstoord hoewel ik dat verschil ook niet zo zie....
Wil je dat toch definieren dan zul je met een lijst moeten komen. En daarbij de gevolgen van de verstoring. |
M. Janssen wrote: |
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek". |
M. Janssen wrote: |
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek". Die baardmannen (en vrouwen) zitten nog steeds in de OVP, dus zo heel erg verstoord zijn ze misschien niet. Als het vele gevangen worden en ringen ze bang had gemaakt, zouden ze als eerste bang voor mensen moeten zijn en dan zouden ze toch niet zo vaak aan het Julianapad te zien moeten zijn? Ik vraag me soms af wat stress voor z'n vogeltje betekent. Het is onderdeel van hun leven denk ik. Zouden ze het verschil voelen tussen stress veroorzaakt door een mens (fotograaf) en een roofvogel? Een kleine zangvogel moet juist uittermate goed bestand zijn tegen stress. Elke dag worden die beestjes wel eens opgeschrikt door een roofvogel die een lekker hapje in hun ziet. Als ze daar niet tegen zouden kunnen waren ze allemaal al lang aan een hartaanval bezweken. Overigens is dit geen verhaal om verstoring goed te praten hoor. Ik probeerde het onderwerp alleen vanuit het perspectief van de vogel te benaderen. Of val ik in herhaling? |
Bart40 wrote: | ||||
Zei het al eerder: het natuurfotoblog is ergens weggestopt, ik lees het nooit. Zoals velen denk ik. Helaas. Zou niet eens weten waar ik moet zoeken.Misschien dat blog zijn doel voorbij misschien ook wel niet. Ik zou alles in een forumachtige opzet doen dus ook het plaatsen van foto's en de artikelen op het blog. Maar dat is maar mijn mening. Mensen zijn makkelijk en het forum is nu eenmaal het drukbezochste gedeelte van birdpix omdat dat makkelijk is. ..... Over dat ringen gesproken: die baardmannen in de OVP worden natuurlijk helemaal gek doordat ringen, sommigen worden misschien wel 30x gevangen. Ik zie dat als verstoring. |
Arjen Drost wrote: | ||
Toch weer jammer dat je dit dan als voorbeeld geeft... Ik denk dat er maar zeer weinig wetenschappers zijn die achter dit "onderzoek" staan... |