Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Meeloopeffect op kwetsbare soorten
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 15:10    Post subject:
Arie Ouwerkerk wrote:
Ik kan het niet laten om hier nog even op te reageren:
Quote:
STELLING:En wanneer je een melding krijgt, hoe kun je dan de eerste zijn?

heel simpel !!! als de eerste melding op waarneming.nl of dutch birding ziet of krijgt via de telefoon ben je wel de eerste ,en als je ze dan ter plaatse en vanaf de labtop vanuit de auto per wifi stuurt naar deze site.
(gelukkig doe ik niet mee aan deze race,en heb geen labtop of wifi).
groeten john

Wanneer je een melding ziet op genoemde sites, ben je niet de eerste, dat is een waarneming van een ander! Sorry dat ik een beetje naïef ben, maar ik ben nog van het type dat ik mijn 'eigen' vogels probeer te ontdekken. Al geef ik direct toe dat ik bij een voor mij aansprekende soort ook wel eens ga kijken bij een 'twitch'.

arie , heel soms ga ik ook naar zo,n soort (gemiddeld 2a3 keer per jaar)maar ik doe dit puur voor mezelf en niet om als eerste op birdpix te plaatsen. wel vind ik het leuk, om foto,s aan andere te laten zien en als ze dan gewijgerd worden om dat er al te veel op staan of omdat ze te kwetsbaar zijn jammer dan volgende keer beter.
groeten john
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 15:18    Post subject:
Bart40 wrote:
.... Ik denk dat je beter de mensen kan voorlichten over wat er gebeurd als je een bepaalde zeldzame soort verstoord hoewel ik dat verschil ook niet zo zie....
Wil je dat toch definieren dan zul je met een lijst moeten komen.
En daarbij de gevolgen van de verstoring.

dat punt is eerder - ongeveer 1,5 jaar geleden - aan de orde geweest. Door kennis te verspreiden over het onderwerp dat we hier fotograferen, kan degene die naar buiten gaat beter zelf een inschatting maken van het risico dat met het fotograferen gepaard gaat.
Voor mij de reden om te proberen bij te dragen aan het natuurfotoblog. Misschien iets voor jou, bart, om artikels over verstoringsloos fotograferen aan te leveren?
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 15:38    Post subject:
Er wordt vanuit gegaan dat de foto gemaakt wordt voor birdpix, dat is volgens mij niet het geval.
Wil je als birdpix voorkomen dat er meegelopen wordt moet je de eerste foto niet plaatsen.
Effect zal dit niet hebben want de foto wordt toch wel gemaakt, of voor het eigen argief, de eigen site of een andere fotosite.

En dan het argument dat het iets moet bijdragen??? Na al die foto's die op birdpix staan kun je dus ophouden als middelmatige fotograaf en je alleen nog aan de foto's van de "toppers" vergapen?

Vogels vertsoren? wat is dat eigenlijk?
De een mag in een natuurgebied vogels vangen en ringen en de ander mag niet vanachter een hek of van de openbare weg een foto maken (de groene jonker, en de velduilen en de sneeuwuil in belgie).

Doe gewoon lekker je ding, verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 16:06    Post subject:
Natuurfotoblog staat onder Recente onderwerpen van het Forum, dus waar praat je over.... Erg makkelijk te vinden. Blijkbaar WIL je het niet vinden?

Verder ben ik het wel met je eens over verstoring. In het kader van onderzoek is haast alles toegestaan, verder mag je in nederland haast niets en steeds minder. Meer en meer gebieden komen in handen van natuurmonumenten/staatsbosbeheer etc en worden afgesloten ter 'bescherming' terwijl ze voorheen gewoon bereikbaar waren en ook 'overleefden'. Erg nobel van die natuurclubs om hun terreintjes af te bakenen, maar ze bestaan bij de gratie van de leden en die kunnen haast nergens meer in. Natuur is er m.i. om te delen. Het kan heus geen kwaad als er milde recreatiedruk plaatsvindt naar mijn mening.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 17:29    Post subject:
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek". Die baardmannen (en vrouwen) zitten nog steeds in de OVP, dus zo heel erg verstoord zijn ze misschien niet. Als het vele gevangen worden en ringen ze bang had gemaakt, zouden ze als eerste bang voor mensen moeten zijn en dan zouden ze toch niet zo vaak aan het Julianapad te zien moeten zijn? Ik vraag me soms af wat stress voor z'n vogeltje betekent. Het is onderdeel van hun leven denk ik. Zouden ze het verschil voelen tussen stress veroorzaakt door een mens (fotograaf) en een roofvogel? Een kleine zangvogel moet juist uittermate goed bestand zijn tegen stress. Elke dag worden die beestjes wel eens opgeschrikt door een roofvogel die een lekker hapje in hun ziet. Als ze daar niet tegen zouden kunnen waren ze allemaal al lang aan een hartaanval bezweken. Overigens is dit geen verhaal om verstoring goed te praten hoor. Ik probeerde het onderwerp alleen vanuit het perspectief van de vogel te benaderen. Of val ik in herhaling?
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 17:43    Post subject:
M. Janssen wrote:
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek".

Toch weer jammer dat je dit dan als voorbeeld geeft... Ik denk dat er maar zeer weinig wetenschappers zijn die achter dit "onderzoek" staan...

Verder gaat de vergelijking ook een beetje mank tussen wetenschappers en fotografen. Wil je namelijk wetenschappelijke experimenten met wilde dieren (ook met tamme trouwens) doen, dan zul je een vergunning moeten hebben. Deze vergunning krijg je alleen als een ethische commissie (ben de naam even kwijt) naar je onderzoek kijkt, naar het nut en de verwachte verstoring. Is het eerste te klein of het tweede te groot, krijg je geen vergunning en gaat het onderzoek niet door.

Fotografen beslissen zelf over of ze wel of niet de foto zullen maken. Hier is geen ethische commissie die daarover oordeelt. Nou kun je discussieren over het nut van een foto (meestal lijkt me dat nogal klein), blijft dus de vraag over hoe groot de verstoring is. En dan zul je niet alleen je eigen verstoring mee moeten nemen, maar ook de verstoring die zo'n diertje al eerder heeft meegemaakt en nog mee gaat maken. Voor een vogel die al continue verstoord wordt kan het kleine beetje extra verstoring door een fotograaf net teveel zijn, terwijl een vogel in Noord Zweden die nog nooit een mens gezien heeft mogelijk best meer verstoring kan hebben.

Lijkt me in ieder geval een erg lastige zaak om dat goed te beoordelen... Ik kan me er dus ook wel in vinden om van bepaalde, veel gefotografeerde vogels (tijdelijk) geen foto's (meer) te plaatsen.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 17:44    Post subject:
M. Janssen wrote:
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek". Die baardmannen (en vrouwen) zitten nog steeds in de OVP, dus zo heel erg verstoord zijn ze misschien niet. Als het vele gevangen worden en ringen ze bang had gemaakt, zouden ze als eerste bang voor mensen moeten zijn en dan zouden ze toch niet zo vaak aan het Julianapad te zien moeten zijn? Ik vraag me soms af wat stress voor z'n vogeltje betekent. Het is onderdeel van hun leven denk ik. Zouden ze het verschil voelen tussen stress veroorzaakt door een mens (fotograaf) en een roofvogel? Een kleine zangvogel moet juist uittermate goed bestand zijn tegen stress. Elke dag worden die beestjes wel eens opgeschrikt door een roofvogel die een lekker hapje in hun ziet. Als ze daar niet tegen zouden kunnen waren ze allemaal al lang aan een hartaanval bezweken. Overigens is dit geen verhaal om verstoring goed te praten hoor. Ik probeerde het onderwerp alleen vanuit het perspectief van de vogel te benaderen. Of val ik in herhaling?

Lang verhaal maar laten staan.
Wat hebben jouw "Jappen" met fotografie van vogels te maken? Of mis ik iets?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 19:41    Post subject:
Bart40 wrote:
peter wijn wrote:
Bart40 wrote:
.... Ik denk dat je beter de mensen kan voorlichten over wat er gebeurd als je een bepaalde zeldzame soort verstoord hoewel ik dat verschil ook niet zo zie....
Wil je dat toch definieren dan zul je met een lijst moeten komen.
En daarbij de gevolgen van de verstoring.

dat punt is eerder - ongeveer 1,5 jaar geleden - aan de orde geweest. Door kennis te verspreiden over het onderwerp dat we hier fotograferen, kan degene die naar buiten gaat beter zelf een inschatting maken van het risico dat met het fotograferen gepaard gaat.
Voor mij de reden om te proberen bij te dragen aan het natuurfotoblog. Misschien iets voor jou, bart, om artikels over verstoringsloos fotograferen aan te leveren?

Zei het al eerder: het natuurfotoblog is ergens weggestopt, ik lees het nooit. Zoals velen denk ik. Helaas.
Zou niet eens weten waar ik moet zoeken.Misschien dat blog zijn doel voorbij misschien ook wel niet.
Ik zou alles in een forumachtige opzet doen dus ook het plaatsen van foto's en de artikelen op het blog. Maar dat is maar mijn mening. Mensen zijn makkelijk en het forum is nu eenmaal het drukbezochste gedeelte van birdpix omdat dat makkelijk is.

.....

Over dat ringen gesproken: die baardmannen in de OVP worden natuurlijk helemaal gek doordat ringen, sommigen worden misschien wel 30x gevangen. Ik zie dat als verstoring.

ah, jij kan niet vinden waar het staat, en dus is het niks. en dus hoef je niet bij te dragen op een positieve manier en dus kun je weer gewoon je gang gaan en verder zeiken over het een of ander met de haren erbij gesleepte onderwerp.

Volgens mij ben jij ergens rot van binnen en zoek je het slechte waar je het maar vinden kan. Doe me een lol en wijs eens een positieve bijdrage van je aan?
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 20:13    Post subject:
Arjen Drost wrote:
M. Janssen wrote:
De Jappen slachten walvissen voor "wetenschappelijk onderzoek".

Toch weer jammer dat je dit dan als voorbeeld geeft... Ik denk dat er maar zeer weinig wetenschappers zijn die achter dit "onderzoek" staan...

Ik snap ook niet waarom ik "wetenschappelijk onderzoek" schreef i.p.v. wetenschappelijk onderzoek. Probeerde ik aan te geven dat ik die benaming ook niet serieus neem? Nu begin ik toch ook te twijfelen Shocked .
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 20:15    Post subject:
We dwalen nu wel erg af van het onderwerp. We zitten nu al op het ringen van Baardmannen.
Tijd om het topic te sluiten lijkt mij.
@d
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum