Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

vogelen aan de kust

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 11:15    Post subject: vogelen aan de kust
Beste mensen,
Over een week heb ik vakantie en ik ben van plan om met mijn vader een dagje aan de kust te gaan vogelen. Maar waar???
We wonen in Aalsmeer nabij Amsterdam. Ik heb drie plaatsen in mijn hoofd:
-Maasvlakte
-IJmuiden, zuidpier
-Hondsbosse zeewering, de petten
Ik zou graag wat zee vogels zoals jagers willen zien. Maar ook kleinere vogels zoals sneeuwgorsen en steltlopertjes vind ik leuk. Naast kijken wil ook proberen iets te fotograferen. Ik heb max. 400mm en doe net als mijn vader aan digiscopen dus het zou leuk zijn als dat beide kon.
Nu is mijn vraag dus wat raden jullie mij aan? En wat zijn de beste plekken om te kijken en te fotograferen?
Misschien gaan we meerdere keren dus alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Last edited by Guido Scholten on Sun 11 Oct 2009, 16:43; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 14:16    Post subject:
De Zuidpier is een geweldige plek voor alle dingen die je graag wilt doen. Strand (meeuwen, strandlopers), duinen (kramsvogels en baardmannen ed), en de pier/zee (meeuwen, jagers, veel zeetrek). Ik zou wel even naar het weer kijken. Bij meer dan windkracht 5 is de pier gesloten. Op www.zuidpier.com kun je kijken wat er voor soorten te zien zijn.

Veel plezier!
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 14:43    Post subject: Re: vogelen aan de kust
Guido Scholten wrote:
Maar ook kleinere vogels zoals sneeuwvinken ... vind ik leuk.

Mocht je deze op een van deze plekken tegenkomen, laat het dan even weten. Zou volgens mij een nieuwe soort voor NL zijn Smile

Van de drie plekken die je noemt ken ik eigenlijk alleen de Zuidpier. Is altijd wel wat te doen en vaak ook wel behoorlijk te fotograferen.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peatty

PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 15:15    Post subject:
Mag ik een plaats aanbevelen en een plaats afbevelen. Om met het laatste te beginnen: de Maasvlakte is lastig vogelen als je niet precies weet waar je moet zijn. Het is groot en er is strenge controle op foutparkeren en aanwezigheid op verboden plekken.

Daarentegen is de Brouwersdam een goede plek om te vogelen. Vooral de spuisluis in de zuidelijke helft trekt veel visetende zeevogels (en zeehonden) op het moment dat met afgaand tij water (met vis) gespuid wordt. Langs de basaltkanten zitten van allerlei steltlopers. Als je erheen rijdt moet je niet de hoofdweg over de dam hebben (dan kun je niet stoppen). Neem na Ouddorp de afslag rechts richting Visschershoek en ga daarna gelijk links. Nu zit je op de parallelweg en komt automatisch langs de dam. Voorzichtig rijden, er is veel toeristisch verkeer.

De Zuidpier van IJmuiden is eigenlijk altijd goed. Niet alleen de pier zelf, maar ook het strand naast de pier en het Kennemermeer ten zuiden van de jachthaven trekken veel vogels. Vooral leuk na een westerstorm als zeevogels deze kant op geblazen zijn.

Mark
Back to top
Reply with quote

Guido Scholten

PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 16:55    Post subject:
Allen alvast bedankt voor de tips!!!
@Arjen, heb het gelijk verandert. Mocht ik er toch een tegenkomen meld ik het gelijk Wink
@Mark, snap wat je bedoelt over de maasvlakte. Ben er vorig jaar geweest en merkte dat als je "de plekjes" niet kend, zoals ik, je niet veel kan doen (is er iemand die die plekjes wel kend en ze mij kan vertellen?). Heb veel foto's van de brouwersdam gezien maar het is wel wat verder rijden.
IJmuiden lijkt dus het leukst. Maar is er een vast watertje waar je de baardmannen kan zien Inge. En is het Kennemermeer groot?
Tips blijven welkom, ook over de Hondsbosse zeewering!
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 18:12    Post subject:
Kan je die wereldbol niet stilzetten. Ik word er duizelig van..
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 18:51    Post subject:
Quote:
Kan je die wereldbol niet stilzetten. Ik word er duizelig van..

Wil je hem in de nachtstand of overdag stil hebben?

Bij Kornwerderzand vind je wel eens bijzondere zangvogeltjes.

Guido Scholten

PostPosted: Sun 11 Oct 2009, 20:34    Post subject:
@Marcel, heb hem maar weggedaan. Als moderator duizelig foto's beoordelen zal niet zo goed gaan. Maak binnenkort wel een foto van mijzelf.
@Hendrik, bedantk voor de tip, maar het is wel een eindje weg (tenminste, bedoel je het Kornwerderzand bij de afsluitdijk?)
Reply with quote

Kobus Kuch

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Oct 2009, 12:28    Post subject:
Kom af en toe wel eens op de maasvlakte..
rijd daar gewoon een beetje rond, goed rondkijken is de ultimate tip om zo maar te zeggen...
heb vaak wel bepaalde stukken die ik wat grondiger check omdat ik daar wel eens wat ben tegengekomen..
een van deze plekken is de weg die voor mot afslaat richting de container terminal..
vaak wel leuke vogelsoorten.. bijvoorbeeld: stormmeeuwen, tapuiten, regenwulpen, torenvalken, graspiepers, Kneus, div soorten meeuwen,
vinken..
gr Koos
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Mon 12 Oct 2009, 15:35    Post subject:
peatty wrote:
Mag ik een plaats aanbevelen en een plaats afbevelen. Om met het laatste te beginnen: de Maasvlakte is lastig vogelen als je niet precies weet waar je moet zijn. Het is groot en er is strenge controle op foutparkeren en aanwezigheid op verboden plekken.

Daarentegen is de Brouwersdam een goede plek om te vogelen. Vooral de spuisluis in de zuidelijke helft trekt veel visetende zeevogels (en zeehonden) op het moment dat met afgaand tij water (met vis) gespuid wordt. Langs de basaltkanten zitten van allerlei steltlopers. Als je erheen rijdt moet je niet de hoofdweg over de dam hebben (dan kun je niet stoppen). Neem na Ouddorp de afslag rechts richting Visschershoek en ga daarna gelijk links. Nu zit je op de parallelweg en komt automatisch langs de dam. Voorzichtig rijden, er is veel toeristisch verkeer.

De Zuidpier van IJmuiden is eigenlijk altijd goed. Niet alleen de pier zelf, maar ook het strand naast de pier en het Kennemermeer ten zuiden van de jachthaven trekken veel vogels. Vooral leuk na een westerstorm als zeevogels deze kant op geblazen zijn.

Mark

Dankjewel, goede tip. Ga het deze week nog uitproberen.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Guido Scholten

PostPosted: Thu 15 Oct 2009, 20:54    Post subject:
Dag,
Bedankt voor de info Kobus!
Willem, fijn dat ook anderen profijt van mijn vraag hebben.
Heb zelf besloten zaterdag naar IJmuiden te gaan. Maar heb nog wel wat vraagjes.
Ik vroeg mij namelijk of je goed rond het Kennemermeer kan wandellen en dicht bij het water kan komen.
Ook had ik nog een vraag wat betreft mijn apparatuur. Dit word namelijk mijn eerste keer dat ik met mijn 20D rond het strand foto's ga maken en wilde weten of ik nog speciale dingen kan/moet doen om mijn camere te beschermen tegen zand enzo.
Verder denk ik dat het wel goed moet komen en hoop veel leuke vogeltjes te zien en misschien nog wat te fotograferen.
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Fri 16 Oct 2009, 11:37    Post subject:
Aan de zeekant kun je langs het water lopen. Aan de andere kant zit je tussen de duindoorns. Zorg dat je alles weer goed schoonmaakt als je thuiskomt. Je zou evt een zak om je lens en camera kunnen doen. Er zijn speciale regenhoezen verkrijgbaar, dat is de duurdere oplossing.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 16 Oct 2009, 18:59    Post subject:
Quote:
Dit word namelijk mijn eerste keer dat ik met mijn 20D rond het strand foto's ga maken en wilde weten of ik nog speciale dingen kan/moet doen om mijn camere te beschermen tegen zand enzo.

Mijn 350D heeft al eens wat vocht voor de kiezen gehad, en het is allemaal wonderbaarlijk goed afgelopen. Wel direct het ding helemaal 'kaal' bij de verwarming gezet (accu en kaartje eruit, lens eraf en alle klepjes open voor ventilatie).

Maar...inpakken is zeker geen luxe (vuilniszakje, regenhoes ed). Setje van 2 optech regenhoesjes kostte me 12 eurie bij fotoshopaalten.nl. Misschien moet je nog wat elastiekjes erom doen om het geheel stevig erop te zetten, maar let wel op dat je de knopjes goed kunt blijven bedienen. Verder kan een UV filter uitkomst bieden om krassen van stuivend zand op de frontlens tegen te gaan (zit er bij mij standaard op).

Bij harde wind/storm heb je aan de rand van de branding weinig last van stuivend zand, maar wel weer van zoutspray. Als je met een schoon (foto)doekje voorzichtig wrijft is het er weer zo af (wel vooraf zand eraf blazen anders wrijf je de krassen erin).

En verder blijven oppassen voor hoge golven/opkomend tij, niets is zo dodelijk voor een digitale camera als een flinke 'slok' zeewater. Pas dan zul je merken dat het inpakken het werk waard was...

Groet, Joep

Guido Scholten

PostPosted: Sat 17 Oct 2009, 7:16    Post subject:
Janneke en Joep, heel erg bedankt. Zal zeker die hoesjes onthouden!
Maar sta nu op het punt om weg te gaaan dus "inpakken" gaat niet meer lukken...
Maar zal hem zeker goed schoon maken.
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Fri 23 Oct 2009, 13:54    Post subject:
peatty wrote:

De andere kustgebieden ken ik vrij goed (m.n. Brouwersdam, opgegroeid daar), maar de Maasvlakte is voor mij altijd een beetje blind-spot gebleven. Paar keer overheen gedwaald, maar kon niet echt het echte "vogelgevoel" vinden daar.
Is er iemand bereid om wat hints en tips te geven voor dat gebied? NIet alleen puur voor die ene mooie foto, maar ook gewoon om leuk met mijn vriendin vogels te kijken.

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum