Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Scherp, scherper , scherpst

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
El Bird


Gender: Male

Joined: 10 Aug 2004
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Aug 2004, 20:23    Post subject: Scherp, scherper , scherpst
Ik werk met Leica televid 77 apo en Nikon coolpix 4500. Na een paar weken oefenen, is er 1 ding wat mij niet echt goed wil lukken Sad . Dat is het maken van een (haar)scherpe foto. Grote kans dat ik weinig geduld heb, maar toch wil ik het even voorleggen. Mogelijk dat bepaalde instellingen niet goed staan. Kan iemand aangeven welke instellingen essentieel zijn voor een scherp resultaat? Welk instellingen gebruik je zelf het vaakst voor een scherp resultaat?

Een paar foto's van mij vind je op: http://home.planet.nl/~lbird/VMBStartpagina.htm
Ik vind ze zelf dus niet eens scherp genoeg voor birdpix.nl

Verder nog iets over de aftandbediening. Klopt het dat je deze na aansluiting op de coolpix ook 'aan' moet zetten voordat je weer beeld krijgt op de camera? Persoonlijk vind ik dat weinig praktisch Mad . Gelijk een usb-poort, zou de camera de afstandbediening gelijk moeten herkennen en beeld moeten geven. Nu moet ik op een knop van de afstandbediening drukken om weer beeld te krijgen. Is dat bij jullie ook zo of is er iets mis met mijn afstandbediening?

Ik hoor graag jullie adviezen.

Groeten, El Bird
_________________
Leica Televid 77 apo
Nikon Coolpix 4500 + MC-EU1
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Aug 2004, 21:51    Post subject:
Er is hierover al aardig wat geschreven op het forum: lees o.a.:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=89
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=14
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=58

Oefenen met een dummy en daar tijd in steken en achteraf analyseren wat het beste resultaat heeft gegeven is misschien niet zo leuk, maar je leert er wel van. Copieer niet wat anderen doen, maar vind voor jezelf uit wat voor jou het beste werkt, iedereen doet het op een andere manier.
Ik weet voor mijzelf bijv. dat als ik scherpstel met mijn scope, dus via het lcd-schermpje, dat de echte scherpte dan net voor het onderwerp ligt (afwijking aan mijn oog?), dus moet ik dat corrigeren.

W.b. de afstandsbediening. De camera moet heeft idd tijd nodig om de ab te herkennen, dit kan je versnellen door op de afsdrukknop te drukken. Ik maak er dus ook gebruik van, maar ik vind het een onding.

je foto's zijn trouwens niet te vinden, zet ze in je persoonlijk album op birdpix, daar geldt geen ballotage voor.

Succes!
_________________
Daan Schoonhoven
Admin Birdpix
PiXFACTORY
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 11 Aug 2004, 7:00    Post subject:
Hoi,

Een aantal opmerkingen over scherpte.

* Het allerbelangrijkste bij digiscopen is dat je camera trillingsvrij staat. En met trillingsvrij bedoel ik echt trillingsvrij. Zelfs het licht slingeren van de kabel van de afstandsbediening heeft effect op de scherpte van je foto. Een stevig en zwaar statief is dus een vereiste maar ook een trillingsvrij statiefhoofd. Ook helpt het om het geheel zo dicht mogelijk bij de grond te plaatsen. (Dit geeft ook vaak mooiere composities). Het omhoogdraaien van de midden poot (geen idee hoe dat ding heet) is ook sterk af te raden want die zorgen vaak voor veel instabiliteit van je scoop.

* Met het weer van de afgelopen dagen is het bijna onmogelijk om overdag scherpe fotos te maken over meer dan, zeg, 20 meter. De luchttrillingen zijn dodelijk voor mooie plaatjes.

* op de CP4500 kun je selecteren waar de camera op moet scherp stellen. Ik zelf gebruik (en dit gaat even uit mijn hoofd) de instelling waarbij je zelf de scherpstelplek kunt kiezen (Midden, links, rechts, onder of boven). Dit helpt om vervelende takjes die zich voor de vogel bevinden door de camera te laten negeren.

* Kies je sluitertijd altijd zo kort mogelijk. Ik heb de CP4500 altijd in A (Aperture pref) staan en hou die altijd maximaal open. Scherptediepte hebben we toch nauwlijks en die verandert niet met het dichtdraaien van je diafragma. Dit heeft te maken met grootte van de uittree pupil. Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik heb nooit iets van verbetering gemerkt met het dichtdraaien van het diafragma. Alleen wanneer een foto overbelicht dreigt te raken schroef ik het diafragma op.

* Er is de laatste dagen een kleine discussie geweest over de "In Camera Sharpening" funcite van de CP4500 op de het mailforum "digiscopingbirds" . http://groups.yahoo.com/group/digiscopingbirds/
Iemand had daar een hele verbetering van zijn fotos geconstateerd met deze setting op HIGH. Ik heb dit nog niet geprobeerd maar ga dat zeker doen. Het lijkt erop dat de camera dit nl. doet VOOR JPG compressie. Dat scheelt een boel ruis in vergelijking met de Unsharp Mask van Photoshop. Het wegschrijven van een gemaakte foto naar de CF kaart duurt wel wat langer. Afwegen dus.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

veel succes!

groeten

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum