Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

digiscopingen welk materiaal en advies hier over!!!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Aug 2005, 11:21    Post subject:
Hallo Ursula,

Op het forum is al heel veel over dit onderwerp geschreven. Misschien levert een zoekactie op een aantal relevante sleutelwoorden al veel materiaal op waar je wat aan hebt.
Specifieke vraagen die je hebt (en waarop je antwoord niet op het forum kan vinden) kan je natuurlijk altijd stellen.

Groet Michel
Reply with quote

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:08    Post subject: Digiscopie
Hoi, Ursula

Ik ben net beginnen met digiscopen.

Welk materiaal moet je nu aankopen? Wel, veel hangt af van welk budget je natuurlijk hebt.

Ikzelf, als student, had er niet veel, dus heb ik wat moeten sparen. Reken toch snel op zo'n 3000 euro om goed geinstalleerd te raken.

Goede spottingscopes zijn Leica, Swarovski en Zeiss. Afhankelijk van je budget zul je voor een APO (met fluorietlenzen) of een gewone spottingscope kiezen. Zeiss spottingscopes zijn altijd APO, en kosten dus een pak meer; net zoals de APO's bij de andere twee merken.

Ikzelf heb een gewone Leica Televid 77. Deze is zeer goed bij zonneschijn, maar wat minder bij regen of zware bewolking. Daar komt het voordeel van de APO.

Over de camera nu: mijn optiekwinkel (voor digiscopie) raadt op dit ogenblik de Canon A95 aan. In die winkel is er ook een adaptiekit beschikbaar. http://www.deputter.be/products.php?la=nl&product_type=5&subbase=canonA95_acc

Deze is goed, maar ik heb nog (een jaar vroeger dan mijn tele) de Nikon Coolpix 4500 kunnen aanschaffen, een pracht van een camera voor dit soort werk. Helaas wordt die nu niet meer gemaakt.

Over het statief: je kiest best een zo zwaar mogelijk statief. Voor digiscopie moet nl. het beeld zeer stil staan. Wind kan dus roet in het eten strooien. Aan zee is een zwaar statief dus geen overbodige luxe. Ik heb een Manfrotto van 4 kg, niks teveel. Indien je het nog moet verzwaren, kun je altijd een zak stenen er aan hangen.

Voila, een kort overzichtje

mvg

Etii0

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:25    Post subject:
Volgens mij kun je al een goeie digiscope set hebben voor 1000 euro, dan wel zonder fluorite lens. Deze zijn erg duur. Zoals etii0 al zei zijn Leica, Swarovski, Zeiss en Kowa de beste merken, iig de meest verkochte merken. Zeiss is denk ik de duurste van deze 4, ook Swarovski heeft een flinke prijs. Kowa en Leica zijn goedkoper, maar minstens net zo goed. Digiscoping heeft idd het grootste voordeel met zonnig weer, maar kan ook in bewolkt weer. Om genoeg licht te hebben (heel belangrijk) voor je foto's moet je goed opletten hoe groot de lens is van de telescoop. Ikzelf gebruik een Kowa TSN-821M. Deze heeft een 82 milimeter lens. Deze vangt veel licht, zodat je ook kortere sluiterstijden kan gebruiken, dus scherpere foto's kan maken. Iets kleinere lensen maken weinig verschil, Leica heeft geloof ik 77mm. Werkt ook perfect, maar het is niet zo handig als je onder de 60mm komt. Dit is alleen voor het vogels spotten handig, en wellicht goedkoper. Helaas zullen de foto's dan te donker worden, en als je lichtere foto's wilt maken zul je de sluiterstijd langer maken = bewegingsonscherpte. Een adapter en draadontspanner zijn verder erg handig. Ze zijn allebij zelf te maken, maar daar moet je goed in zijn. Kopen kan meestal ook, wel als je een goed merk scope en camera hebt. Draadontspanners zijn meestal wel zeldzamer, en de Nikon Coolpix 4500 heeft er een die niet goed werkt, of het eigenlijk heel vaak begeeft. Verder is training ook nodig. Ik moet zeggen dat ik het nu ongeveer pas echt onder de knie krijg, terwijl ik in de afgelopen kerstvakantie ben begonnen.

Succes en verdere vragen zijn welkom, maar eigenlijk ook wel op te lossen door even naar andere forum-topics te kijken.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

etii0

PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:33    Post subject:
Boa, Kowa heb ik nog niet veel over gehoord. De draadontspanner die ik gebruik is geproduceerd door Kite, net als het adaptiemateriaal. Verder kan ik als je dan toch Kowa vermeldt, evengoed Optolyth aanraden. Dit franse merk ligt qua prijs net onder Leica. Over Kowa weet ik niets van digiscoping resultaten. Ook nergens te krijgen hier in de buurt.

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:36    Post subject:
Mocht je een Coolpix 4500 willen aanschaffen dan kan je daar volgens mij nog wel aankomen. Op www.koopdigitaal.nl staat hij nog in de prijslijst voor 349 euro. Misschien dat je op een ander adres goedkoper uit kan zijn maar dat heb je via internet gauw gevonden lijkt me.

Overigens zou ik niet meer voor een coolpix 4500 kiezen, of in ieder geval niet in combinatie met een Leica telescoop. De ultieme scherpte haal je met deze combinatie bijna nooit (is mijn eigen ervaring tenminste) en dat kan wel eens frustrerend zijn.

Los daarvan zijn er tegenwoordig behoorlijk wat camera's te koop die een betere kwaliteit leveren dan de CP4500.

Groet Michel
Reply with quote

etii0

PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:38    Post subject:
Dat heb ik ook al ondervonden! Ik die dacht dat het aan mij lag, nuja. De coolpix presteert bijvoorbeeld zeer goed op macro. Vandaar dat ik het een fantastisch ding vind.

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 11:55    Post subject:
De draadontspanner van Kite is geloof ik eentje die goed zijn werk doet, maar de draadontspanner van Nikon doet het slecht. Optolyth is ook een van de bekendere merken, maar het schijnt dat deze een klein beetje last heeft van het fish-eye effect. Tenminste dat heb ik gehoord. Dit is voor spotten geen probleem, maar misschien voor digiscoping wel. Kowa hoort wel tot de grote digiscopes. Dat hebben ze vorig jaar laten zien toen ze de Telescoop met ingebouwde camera op de markt brachten. Een veel te duur ding als je het mij vraagt. Het is een Japans merk
http://www.kowa-usa.com/sporting_optics/main.php .
Zie hier een foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=21941 van Rico, echt een hele mooie, wel de fluorite. Met Kowa heeft hij vorig jaar ook de digiscope jaar competitie gewonnen.
Ook nog een foto van mij: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=29281 . Verder word deze nog door meerdere Birdpixers gebruikt. Ook Leica blijft een van de prachtigste digiscope merken, maar ik gebruik dus zelf Kowa. Het klopt dat de telescoop niet veel te koop is in de gemiddelde optiek winkel, via internet is dat wel goed mogelijk en ik meen dat de verrekijkershop in Meppel ze bijvoorbeeld wel verkoopt.
Nu heb je ook een beetje een indruk over Kowa, verder vind ik het gewoon leuk om erover te praten. Wink
Reply with quote

etii0

PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 12:14    Post subject:
Nou, de tele met ingebouwde camera, dat vind ik een gadget Rolling Eyes Ik ga niet oordelen over de kwaliteit ervan, maar met die tele heb je een probleem. Is het nu een camera of niet? Of een tele? Volgens mij doet die combinatie aan beide mogelijkheden veel goeds af. Met mijn Leica ben ik zeker van goede tegenlichtoplossing, realistische kleuren, goede wateropp resolutie,... zeer goede service in België (De Beukelaer), omnium voor 5 jaar en 30 jaar garantie.
Biedt Kowa dit ook aan?

Om effe terug te komen op Swarovski: stemmen zeggen dat die optiek problemen heeft met Swarobright. De beelden zouden iets te geelig zijn.

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 14:44    Post subject:
De Kowa TD-1 is een telescoop, maar vergelijkbaar met een Digitale Spiegelreflex camera. Via het oculair kan gewoon gespot worden, en onder het oculair zit een lcd scherm. Een fransman op Birdpix gebruikt dit ding. Ik weet zijn naam nu even niet, maar de foto's waren best goed.
Met Leica kun je heel tevreden zijn, veel Birdpix-digiscopers gebruiken een Leica, en volgens mij is iedereen daar wel tevreden over. Kowa en Leica zijn vergeleken Swarovski en Zeiss ietsje goedkoper, maar kwalitatief ongeveer hetzelfde en daarom worden ze ook meer gekocht lijkt mij. Let maar eens op wat voor een telescopen je tegen komt in de natuur. Vaak Leica en Kowa, ook nog wel eens Swarovski maar Zeiss is toch vrij zeldzaam. 30 jaar garantie is wel een mooie moet ik zeggen. Kowa is waterdicht met gas gevult(Leica denk ik ook), ook realistische kleuren, alhoewel fluorite iets beter schijnt te zijn, maar met een goed foto bewerkingsprogramma makkelijk bij te stellen. Zonder fluorite krijg je soms last van blauwe randjes om het onderwerp heen als je een apart kleurige achtergrond hebt, bijvoorbeeld een witte lucht maar daar zit ik niet mee, makkelijk weg te werken.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum